غذاهای مفيد برای مبارزه با ورم مفاصل

این مواد غذایی عالی سلامت شما را تقویت کرده، زندگی تان را پربارتر کرده و درد مفاصلتان را آرام می کند. زمانی که با انواع مختلف مواد غذایی آشنا شوید، استفاده از آنها در برنامه غذایی تان ساده تر خواهد بود. در زیر به برخی از عالی ترین منابع مغذی برای مقابله با ورم مفاصل اشاره می کنیم.

۱. ماهی آزاد (سالمون): ماهی آزاد یکی از غنی ترین منابع چربیهای سالم می باشد که منبعی ایده آل برای اسید چرب امگا-۳ به شمار می رود. این ماهی نسبت به سایر ماهیهای آب سرد مقدار کمتری جیوه تولید می کند. علاوه بر روغنهای چرب، حاوی کلسیم، ویتامین D می باشد. خوردن ماهی آزاد علاوه بر کمک به مقابله با ورم مفاصل، با جلوگیری از لخته شدن خون، به ترمیم رگهای خونی، بالا بردن میزان کلسترول سالم در بدن و پایین آوردن فشار خون، به سلامت سیستم قلبی-عروقی بدن نیز کمک می کند.

ماهی تازه خیلی زود خراب می شود، از این رو اگر نمی توانید ماهی خریداری شده را در همان روز استفاده کنید، با پختن آن در همان زمان و فریز کردن آن عمرش را دوبرابر کنید.  برای جلوگیری از افزودن کالری اضافی طی آماده سازی، آن را آب پز یا بخارپز کنید و برای طعم آن از چاشنیهایی مثل شوید، جعفری، ترخون یا آویشن استفاده کنید.

۲. موز: موز معمولاً به پتاسیم موجود در آن معروف است، اما این میوه همچنین می تواند منبع خوبی برای ویتامین B6، فولات و ویتامین C باشد که برای مقابله با ورم مفاصل عالی است. این میوه که به سادگی هضم می شود، یکی از منابع اصلی برای فیبر محلول می باشد که اگر قصد کاهش وزن داشته باشید، برای شما بسیار مفید است چون باعث می شود بدون مصرف کالریهای اضافی، کاملاً سیر شوید.

به میزان رسیده بودن آن دقت کنید. موز در حالتی که رنگ آن زرد روشن است تا زمان رسیده شدن کامل، بسیار شیرین بوده و هضم آن نیز آسان است. برای طولانی تر کردن این دوره، موز سبز و نرسیده را در پاکت های قهوه ای بپیچید که خروج گازهای طبیعی را از موز تقویت کرده و این مسئله روند رسیده شدن آن را سرعت می بخشد. میوه هایی که سریع رسیده می شوند، باید در یخچال نگهداری شوند. ماندن میوه ها در یخچال ممکن است باعث قهوه ای شدن پوست آنها شود اما میوه داخل را حفظ می کند.

۳. فلفل شیرین: یک عدد فلفل سبز درصد بالایی از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می کند و فلفلهای رنگی دیگر(فلفل زرد و قرمز) حتی بیش از فلفل سبز ویتامین C در خود دارند. فلفل شیرین منبع بسیار خوبی از ویتامین B6 نیز می باشد.

فلفل شیرین را حتماً در یخچال نگهداری کنید. پوست سفت و براق بیرونی آن به طور طبیعی این ماده مغذی را از خراب شدن به خاطر قرار گرفتن در معرض اکسیژن حفظ می کند، اما شما با سرد نگه داشتن آن می توانید نیروی نگهدارندگی مواد شیمیایی موجود در پوست آن را بالا ببرید.

۴. میگو: میگو به خاطر مزه و سهولت پخت یکی از محبوب ترین غذاهای دریایی است. خوب است بدانید که این ماده غذایی خوشمزه حاوی مقدار زیادی ویتامین D می باشد که فقط ۳ اونس از آن ۳۰ درصد از میزان ویتامین D مورد نیاز روزانه شما را تأمین خواهد کرد. میگو آهن، ویتامین B12، ویتامین C و اسید چرب امگا ۳ نیز دارد.

اگر قصد خرید میگوی یخ زده را دارید، بسته آن را کمی فشار داده و گوش دهید: صدای خرد شدن کریستالهای یخ به این معناست که میگو تقریباً آب شده است و بعد دوباره منجمد شده است. این یعنی باید به دنبال بسته دیگری بروید.

۵. محصولات سویا: از هنگامی که محصولات سویا بخشی از موادغذایی سالم شناخته شده است، موادغذایی مثل پنیر توفو به خاطر فواید آن در سلامت قلبی_عروقی، وارد جریان مصرف شد. اما دانه سویا به خاطر ترکیباتی مثل ایزوفلاوین و ویتامین E و کلسیم از استخوانها محافظت می کند. هم چنین آن دسته از افرادی که به خاطر لاکتوز یا کلسترول از خوردن شیرهای معمولی اجتناب می کنند، می توانند از شیر سویا استفاده کنند.

۶ پنیر: پنیر، چه نرم باشد و چه سخت، چه تازه باشد و چه کهنه، در همه انواع خود منبع بسیار عالی از کلسیم برای استخوانها و پروتئین برای عضلات و سایر بافتهای حافظ مفاصل می باشد. برحسب نوع آن، پنیر می تواند منبع خوبی از ویتامین B6 نیز می باشد.

آنها که رژیم غذایی سالمی دارند می دانند که سر میز شام در کنار همه غذاها همیشه باید سبزیجات تازه هم وجود داشته باشد. اما چرا مقداری پنیر هم کنار آن نمی گذارید؟

۷. عدس: عدس یکی از بهترین منابع پروتئین به شمار می رود و حاوی مقدار زیادی فیبر محلول نیز می باشد. همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین B6 نیز دارد. این فواید غذایی باعث می شود عدس از بدن در برابر بیماریهای قلبی و سرطان و همچنین ورم مفاصل محافظت کند.

گفته می شود که حبوبات به خاطر قندی که بدن قادر به هضم آن نیست، گاز معده ایجاد می کنند، اما این قندها در آنها محلول هستند و موقع پختن از آن بیرون می آیند. از این رو حتماً آب اولیه عدس را هنگام پختن جدا کنید.

۸. چای سبز: این چای ملایم حاوی صدها مواد شیمیایی آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام پلی فنول می باشد که از بروز مشکلاتی از سرطان گرفته تا بیماریهای قلبی جلوگیری می کند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که چای سبز ممکن است در تخفیف علائم یا بهبودی ورم مفاصل روماتیسمی نیز مؤثر باشد.

اجازه بدهید چای حداقل سه دقیقه در آب جوش باقی بماند—البته این مدت نباید از ۵ دقیقه بیشتر شود. این مدت زمان کوتاه باعث می شود طعم چای بهتر و سایر موادمغذی آن کاملاً آزاد شود.

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×