مديريت زمان

برداشتی آزاد از كتاب ” قورباغه را بخور” اثر برایان تریسی

در این مقاله تلاش بر این است كه خواننده بتواند با مروری سریع بر كتاب برایان تریسی و روشهای كاربردی وی زمان را در زندگی خود به خوبی برنامه ریزی كند و بر تنبلی و پشت گوش انداختن كارها غلبه كند.

استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت كنید.

شما انسانی منحصر به فرد و با استعدادهای ویژه خود هستید. با یافتن تواناییها و استعدادهای خود و پرورش آنها می‌توانید به فردی بسیار شاخص در نسل خود تبدیل شوید. این قبیل كارها و تواناییها معمولا به گونه ای هستند كه شما بیشترین لذت را از انجام دادن آنها احساس خواهید كرد.

محدودیتهای اصلی خود را مشخص كنید.

همواره عامل محدود كننده و بازدارنده ای در مسیر شما وجود دارد كه سرعت دستیابی شما به هدف را كند یا متوقف می‌كند. شناسایی این عامل و تضعیف آن یكی از مهمترین بخشهای پیشرفت شما محسوب می‌شود. قانون ۲۰/۸۰ در این مورد نیز صادق است. یعنی ۸۰ درصد تمام ‌محدودیتهای شما عوامل درونی (ویژگیهای شخصیتی، عادتها، انضباط فردی و …) و تنها ۲۰ درصد آنها عوامل بیرونی هستند.

هربار یك قدم جلو بروید.

یكی از مهمترین روشهای غلبه بر تنبلی و ایجاد پیشرفت در كار این است كه به جای فكر كردن به تمام كار عظیمی‌كه در پیش رو دارید ذهن خود را تنها بر همان بخشی از كل كار كه در حال انجام دادن آن هستید، متمركز كنید. برای انجام دادن كاری عظیم باید با اطمینان كامل قدم بر دارید و اعتماد كامل داشته باشید كه گام بعدی شما به زودی برایتان روشن خواهد شد.

راحت طلبی را فراموش كنید و خودتان را تحت فشار قرار دهید !

افراد موفق همواره برای بالا بردن كارآیی شان خود را تحت فشار قرار می‌دهند. تنها دو درصد مردم كارهای خود را بدون نظارت و به نحو احسن انجام می‌دهند. اگر شما نیز می‌خواهید در این گروه باشید باید استانداردهایی برای كار خود تعریف كنید كه از استانداردهایی كه دیگران برای شما تعریف می‌كنند بالاتر باشند. هنگامی‌كه خود را وادار می‌كنید حداكثر تلاش خود را به كار گیرید یا بیش از یك فرد عادی تلاش كنید احساس اعتماد به نفس فوق العاده ای در شما ایجاد خواهد شد.

قدرتهای فردی خود را به حداكثر برسانید.

 بدن شما برای انجام دادن تمام فعالیتهای خود به انرژی جسمی و ذهنی نیازمند است. این انرژیها را باید با تغذیه و استراحت كافی و تفریح مناسب تجدید كنید. پس از یك استراحت كامل كارآیی افراد حتی تا پنج برابر افزایش می یابد. بر همین اساس بهتر است مهمترین و دشوارترین كارهای خود را در ساعاتی انجام دهید كه بیشترین كارآیی را دارید. از سوی دیگر هنگامی كه خستگی زیادی در خود احساس می كنید حتی اگر كار زیاد و وقت كمی پیش رو دارید، بهترین كار شما استراحت كافی خواهد بود. یك روز در هفته را تنها به استراحت، ورزش، تماشای فیلم یا هر فعالیتی كه انرژی شما را تجدید كند، اختصاص دهید.

به تغذیه خود نیز توجه داشته باشید، از خوردن مواد حاوی شكر، نوشابه، آب نبات و شیرینی خودداری كنید. مصرف چربیها و مواد قندی را در رژیم غذایی خود متعادل نگه دارید و سبزیها و میوه ها را به میزان كافی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خوش بینی را در خود تقویت كنید.

۹۵ درصد از احساسات شما از چگونگی صحبتهای درونی شما اثر می پذیرند و تفسیر شما ازوقایع و اتفاقات بیرونی روحیه و احساس و در نهایت واكنش شما را به این وقایع رقم می زند. به همین دلیل باید اراده كنید كه كاملا خوش بین باشید و در هر شرایطی به وقایع بیرونی واكنش مثبت نشان دهید. افراد خوش بین سه ویژگی دارند. اولا در هر اتفاقی در پی یافتن نكات مثبت و سازنده هستند، ثانیا در هر مشكل یا شكستی در پی درس گرفتن از آن هستند ، ثالثا همیشه در پی یافتن راه حل مشكلات خود هستند و مدام به اهداف خود می اندیشند. با تجسم دائم اهداف خود و داشتن گفت و گوهای درونی مثبت درباره آنها، تمركز بیشتری بر این اهداف خواهید داشت.

تنبلی هدفمند را تمرین كنید.

هیچ كس به آن اندازه فرصت ندارد كه تمام كارهایی را كه باید انجام دهد به اتمام برساند بنا بر این باید تمرین كنید كه برای كارهای خود اولویت تعیین كنید و حتی برخی از آنها را كه ضرورتی ندارند رها كنید. این یكی از تفاوتهای اصلی افراد كارآمد و افراد با كارآیی پایین است. تنبلی هدفمند در واقع تصمیمی عاقلانه و منطقی است كه بر پایه آن تصمیم می گیرید كه چه كاری را انجام دهید و چه كاری را انجام ندهید. فعالیتهای كاری خود را مرور و وظایفی را كه می توانید از برنامه خود حذف كنید یا به دیگری بسپارید مشخص كنید.

پیش از همه سخت ترین كار را انجام دهید.

شما باید بیاموزید كه اول سخت ترین كار را انجام دهید. این گونه كارها معمولا كارهایی هستند كه بیشترین اثر را روی موقعیت اجتماعی یا اقتصادی شما بر جای می گذارند. لازمه این كار تهیه فهرست كارهای روز بعد در پایان هر روز و فهرست كارهای هفته بعد در پایان هفته است. در هریك از این لیستها، اهمیت كارها را به همان ترتیب الفبایی مرتب كنید. تلاش كنید این نظم را دست كم به مدت سه تا چهارهفته رعایت كنید. این زمان حداقل زمان لازم برای ایجاد عادت در افراد است. شروع روز با سخت ترین كار شروعی پرانرژی و شاداب كننده برای شما خواهد بود.

كار را به قسمتهای كوچكتر تقسیم كنید.

یكی از دلایل سستی در انجام كارهای مهم و بزرگ این است كه در برخورد اول بسیار عظیم و سخت به نظر می رسند. به همین دلیل بهتر است كار را به بخشهای كوچكتر تقسیم كنید و هربار یك قسمت از آن را انجام دهید. یك روش دیگر این است كه تصمیم بگیرید هر بار مدتی معین مثلا پنج یا ده دقیقه از وقت خود را برای انجام دادن كار مورد نظر صرف كنید و سپس كار را متوقف كنید. به این ترتیب پس از مدتی علاوه بر آنكه با انجام بخشهایی از كار انگیزه خوبی برای انجام دادن بقیه قسمتها در شما ایجاد می شود، موفقیتهای مقطعی شما اراده و انگیزه شما را بیش از پیش تقویت خواهد كرد.

وقت بیشتری ایجاد كنید.

در نظر بگیرید كه اگر تنها پانزده دقیقه از وقت خود را در هر روز به مطالعه اختصاص دهید سالانه حدود ۱۰۰ ساعت مطالعه خواهید داشت. به همین ترتیب شما با استفاده از برنامه ریزی دقیق و بلند مدت می توانید از وقتهای آزاد خود برای انجام دادن كارهایی مهم بهره بگیرید. مثلا با برنامه ریزی دقیق می توانید زمانی را كه در ترافیك سنگین خیابانها متوقف شده اید به یكی از زمانهای مفید برای برخی كارهای دفتر خود اختصاص دهید. یا صبح زود را به كارهای منزل اختصاص دهید و اطمینان خواهید داشت كه در این مدت از تلفنهای مكرر یا سر و صدای بچه ها در امان هستید.

سرعت انجام كارها را افزایش دهید.

زنان و مردان موفق همواره اهل عمل هستند. آنان زمانی را صرف برنامه ریزی می كنند و پس از آن بدون وقفه و به سرعت اما بدون تعجیل برای رسیدن به اهداف خود تلاش می كنند. ذهن افراد در مواقع ویژه ای توان و كارآیی بسیار زیادی دارد و افراد موفق در این دوره ها از فكر و توان خود حداكثر بهره را می گیرند. برای رسیدن به این وضعیت باید نوعی احساس اضطرار را در خود ایجاد كنید. به عبارت دیگر نوعی تمایل و اشتیاق عمیق و ذاتی برای انجام و اتمام كار. به جای صحبت كردن مدام از كارهای خود، عمل گرایی را در خود تقویت كنید و وقتی برای انجام  دادن كارها حركت كردید به انرژی بسیار كمتری برای ادامه این حركت نیاز دارید. یكی از روشهای بسیار موثر برای رسیدن به این مرحله این است كه بارها و بارها با خود تكرار كنید: هم اكنون كارت را انجام بده. و هنگامی كه اختلالی در ادامه كار ایجاد می شود با خود بگویید: برگردیم سر كار خودمان.

هربار تنها یك كار مهم انجام دهید.

یكی از مشكلات رسیدن به اهداف و انجام دادن كارهای بزرگ این است كه افراد كارهایی را كه در حال اجرای آن هستند متوقف می كنند. تخمین زده شده كه متوقف كردن و شروع مجدد یك كار می تواند زمان اجرای آن را تا پنج برابر افزایش دهد زیرا در هر بار شما باید دوباره روی موضوع تمركز كنید و دوباره شرایط قبلی را درك كنید. برای غلبه بر این ضعف باید انضباط فردی را در خود تقویت كنید. انضباط فردی یعنی توانایی مجبور كردن خود به انجام دادن كاری كه باید در زمان معینی انجام شود، چه آن را دوست داشته باشیم و چه آن را دوست نداشته باشیم. باید بیاموزید كه روی مهمترین و اصلی ترین كار خود متمركز شوید و آن را تا اجرای كامل و صد در صد ادامه دهید. هر كار را می توانید مانند آزمایش و امتحانی از اراده خود در نظر بگیرید و ببینید آیا شما كسی هستید كه برای اجرای كاری تصمیم بگیرید و آن را تا آخر پیش ببرید.

با تلاش و به كار بستن این اصول، تغییراتی شگرف را در كارآیی، موفقیت، اعتماد به نفس و تواناییهای خود خواهید دید و زندگی شما به گونه ای خواهد شد كه تا كنون برای شما باور كردنی نبوده است.

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×