راز زيبايي صورت: در روش آيورودا

شما در هر سنی می توانید از پوستی سالم، شفاف و درخشان برخوردار باشید، مشروط بر آن که روزانه چند دقیقه از وقت خود را به مراقبت از پوستتان اختصاص دهید. در شرایط آرمانی بهتر است مراقبت از پوست در سالهای پیش از بلوغ آغاز شود و به گونه ای منظم در طول زندگی ادامه یابد. همچنین پایبندی به اصول تغذیه سالم و متعادل و نیز توجه به هماهنگی میان جذب و هضم مواد غذایی مصرفی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست انسان بسیار ضروری است.

 

 سه توصیه اصلی آیورودا برای رسیدن به سلامتی و زیبایی پوست صورت  

کارشناسان طب سنتی هندوستان آیورودا برای برخورداری از سلامتی، زیبایی و طراوت پوست صورت  سه اقدام اصلی را به شرح ذیل توصیه می کنند. اجرای این سه مرحله که می بایست دو بار در روز هر صبح و عصر تکرار شود، تنها به ۱۰دقیقه زمان نیاز دارد.

۱-پاک سازی صورت:

با کمک روشهای پاک سازی پوست صورت افزون بر زدودن چرک، مواد آرایشی و نا خالصیهای موجود در پوست، می توان آن را تحریک و برای تغذیه موضعی آماده کرد. اجرای این مرحله هر صبح و عصر در مورد پوست صورت و گردن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. برای پاک کردن پوست صورت می توانید از یک پاک کننده غیر صابونی مناسب با نوع پوست و طبع غالب خود استفاده کنید. افراد با طبع غالب واتا Vata که پوستی خشک دارند، بهتر است از یک پاک کننده مغذی با ترکیباتی مانند آرد جوی دو سر یا بلغور بادام که چربیهای طبیعی سطح پوست را از بین نمی برد، استفاده کنند. اگر طبع غالب شما پیتا Pitta است و پوستی حساس دارید، بهتر است از یک پاک کننده گیاهی ملایم که باعث تحریک پوستی نشود، استفاده کنید. برای این کار می توانید از مخلوط پودر چوب صندل سفید و آرد جوی دو سر محلول در مقداری شیر سرد و گلاب محمدی استفاده کنید. این ماده پاک کننده در فرو نشاندن علایم آتشین طبع پیتا بسیار مؤثر است. سرانجام افرادی که طبع غالب کافا و پوستی چرب دارند می توانند برای پاک کردن پوست صورت خود از محصولات گیاهی حاوی ترکیباتی مانند اسطوخودوس، سنبل بنفش،لیمو ترش و پوست درخت نیم Neem استفاده کنند.

 

اگر ماده پاک کننده مورد استفاده شما به صورت پودر خشک است می بایست ابتدا پوست صورت را با آب ولرم مرطوب کنید تا منافذ آن باز شود. هرگز صورت خود را با آب داغ شستشو ندهید. این کار باعث پژمرده شدن پوست صورت خواهد شد. با کمک نوک انگشتان دست خود با ملایمت ماده پاک کننده را روی پوست صورت و گردن بمالید و با حرکات ملایم رو به بالا مالش دهید. می بایست پوست را به گونه ای تحریک کنید که منجر به کشیده یا فشرده شدن آن نشود. در مرحله بعد مواد پاک کننده را با آب گرم از روی پوست صورت بشویید و در پایان با آب سرد شستشو دهید. اگر از مواد آرایشی بر روی پوست صورت استفاده می کنید، توصیه می شود شبها دو بار جداگانه عمل پاک سازی صورت را انجام دهید.

۲-قوام بخشیدن به پوست صورت:

این مرحله در مراقبت روزانه از پوست صورت اهمیت بسزایی دارد چرا که افزون بر زدودن چربیهای باقیمانده و نا خالصیهای موجود به تعادل اسید و باز در پوست نیز کمک می کند. در این مرحله منافذ پوستی بسته می شوند و گردش خون پوستی بهبود می یابد. با این کار پوست برای جذب مواد مغذی در مرحله بعدی یعنی کاربرد مواد مرطوب کننده آماده می شود. در این مرحله می بایست از تونرِToner مناسب پوست خود استفاده کنید. کاربرد مواد بدون الکل، رنگ و رایحه مصنوعی در این مرحله ارجحیت دارد. برای قوام بخشیدن و افزایش استحکام پوست افراد دارای طبع غالب واتا، پیتا و کافا به ترتیب می توانند از گل محمدی، چوب صندل و خیار استفاده کنند.

 

۳-مرطوب کردن:

پوست صورت در همه افراد صرف نظر از نوع پوست به مرطوب کردن نیاز دارد. مواد مرطوب کننده باعث باقی ماندن رطوبت در سطح پوست و حفظ نرمی و انعطاف پذیری آن می شوند. اگر در ترکیب مرطوب کننده مورد استفاده شما عصاره گیاهان و چربیهای ضروری به کار رفته باشد، ماده مرطوب کننده در تغذیه و تقویت ساز و کار ایمنی پوست صورت نیز مؤثر خواهد بود. مرطوب کننده های مورد استفاده در طب آیورودا اغلب حاوی عصاره گیاهان دارویی و چربیهای ضروری در ماده اولیه حاوی چربیهای غلیظ برای پوستهای خشک و چربیهای خفیف برای پوستهای چرب هستند. برای آشنایی خوانندگان گرامی اسامی برخی از فرآورده های مرطوب کننده در طب آیورودا را بیان می کنیم. این مواد امروزه در ترکیب محصولات آرایشی اغلب کارخانه های تولید مواد بهداشتی به کار رفته است.

گوتو کولا Goto Kola، شاتاواری Shatavari، براهمی Brahmi، آمالاکی Amalaki، تولسی Tulsi، نیم Neem، زردچوبه و چوب صندل از معروف ترین ترکیبات محصولات مرطوب کننده در نسخه های طب آیورودا هستند.

می بایست ماده مرطوب کننده را بلا فاصله پس از تونر در زمانی که هنوز پوست اندکی مرطوب است روی آن بمالید. اگر ماده مرطوب کننده به صورت روغن است تنها ۳ تا ۴ قطره از آن کافی است. با ملایمت تمام مرطوب کننده را با حرکات رو به بالا به پوست صورت مالش دهید. برای نواحی بسیار خشک می توانید مقدار بیشتری مرطوب کننده استفاده کنید.

 

سایر اقدامات مراقبت از پوست که می بایست هفته ای یک تا دو بار انجام شود:

لایه برداری پوست صورت هفته ای یک بار در افراد با طبع غالب کافا و دو بار در هفته برای افراد با طبع غالب پیتا و کافا به پوست صورت جلوه ی خاصی می بخشد.

 

ماسک صورت: برای تهیه ماسک صورت می توانید اندکی آرد جوی دو سر و نخود را با آب مخلوط کنید و مقدار بسیار کمی نیز عسل به آن بیفزایید. همچنین افراد دارای پوست خشک می توانند به این ترکیب مقداری روغن بادام، گلاب محمدی و روغن گیاهك گندم اضافه کنند. افراد با پوست حساس نیز می توانند به ترکیب ماسک خود روغن بادام و عصاره خالص آلورا Aloe Vera بیفزایند و سرانجام افراد دارای پوست چرب می توانند در ماسک صورت خود از پوست لیمو، درخت نیم یا تولسی نیز استفاده کنند.

 

شما همچنین می توانید در ترکیب ماسک صورت از چربیهای ضروری متناسب با پوست خود استفاده کنید. با لایه برداری بافتهای مرده، گرد و غبار جای گرفته در پوست و سموم موجود در سطح پوست از سطح آن زدوده می شوند و توان جذب مواد مغذی از راه پوست افزایش می یابد.  برای گذاشتن ماسک می بایست ابتدا صورت خود را با آب ولرم بشویید و سپس با حرکات ملایم و رو به بالا ماسک را به پوست صورت بمالید. چند دقیقه در هر وضعیت که راحت هستید منتظر شوید تا ماسک خشک شود. پس از خشک شدن ماسک آن را با مقدار فراوانی آب گرم از روی پوست صورت بشویید و مرطوب کننده مناسب پوست خود را روی پوست صورت بمالید.

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×