عسل: اکسیر طلایی

بقایا و فسیلهای بجا مانده نشان می‌دهند که قدمت زنبور عسل در حدود ۱۵۰ میلیون سال می‌باشد. کسی از زمان کشف گنج پنهان در کندوی این موجودات باخبر نیست، اما نقاشیهایی که از پرورش دهندگان زنبور عسل بر روی دیوار غارها در اسپانیا دیده می‌شود حاکی از این است که هنر پرورش زنبور عسل حداقل از ۷۰۰۰ سال قبل انجام می‌گرفته‌است. عسل به عنوان شیرینی یا شیرین ساز ، به عنوان دارو، به عنوان پیشکشی برای خدایان، به عنوان پول و به عنوان سمبل و نشانه عشق شناخته شده‌است. در افسانه‌های یونانی آمده‌است که کوپید Cupid (خدای عشق که به صورت کودک برهنه مجسم شده‌است) تیرهای خود را قبل از نشانه روی به سوی قلبها در عسل فرو می‌برده‌است. وصف عسل نیز در کتابهای مقدس آمده‌است. قرآن مجید نهرهایی از عسل را در بهشت برین توصیف کرده‌است و به بندگان وعده زمینهایی که در آنها عسل و شیر جاری می‌باشند داده شده‌است. این اکسیر طلایی در متون ودایی Veda نیز آمده‌است. ( واژه سانسکریت برای عسل، مادهو Madhu می‌باشد. )

از نظر آیورودا ، عسل شهد زندگی است . درمانی برای گلو درد ، سرماخوردگی ، سرفه، زخم و سوختگی می‌باشد.

از آنجا که عسل گرم و شیرین است برای مزاجهای واتا vata (افراد سوداوی مزاج) و کافا kapha (افراد بلغمی‌مزاج) مناسب می‌باشد و برای مزاجهای پیتا pitta (افراد صفراوی مزاج) بهتر است که با احتیاط استفاده شود.

سَم تدریجی

آیورودا می‌گوید عسل خام داروست اما عسل حرارت داده شده یا طبخ شده سَم تدریجی است. چرا؟ عسل طبیعی سرشار از مواد معدنی، ویتامینها ، آنزیمها، آمینواسیدها و کربوهیدراتها می‌باشد. حرارت باعث از بین رفتن بیشتر ارزشهای غذایی عسل شده و مولکولهای آن را به چسبهای هموژنیزه نشده تغییر می‌دهد که به غشاهای مخاطی می‌چسبند و منجر به مسدود شدن کانالهای انرژی می‌شوند. عسلِ حرارت داده شده منجر به مسمومیت بافت سلولی شده که این امر به ناکارایی در سیستم ایمنی بدن خواهد انجامید. این امر همچنین منجر به مسدود شدن سرخرگها خواهد شد و در نهایت تصلب شرایین (سفت شدن سرخرگها) رخ خواهد داد و از رساندن خون به اعضای اساسی و حیاتی جلوگیری خواهد نمود. به طور کلی عسل نباید حرارت داده شود و چیزی نباید با عسل طبخ شود.

عسل را با ماست، چای ولرم یا با نان میل نمائید. این روزها بیشتر عسلهایی که فروخته می‌شوند حرارت داده شده‌اند و باید از آنها پرهیز کرد. خالص ترین نوع عسل ، عسل محلی است چراکه باعث جلوگیری از حساسیتهای فصلی خواهد شد و سرشار از انرژی یا پرانا Prana می‌باشد. وقتی تابستان نزدیک است بهتر است بازدیدی از مراکز پرورش عسل نزدیک شهر خود نیز داشته باشید.

آیا می‌دانستید ؟

به منظور تهیه یک پوند عسل ، یک دسته زنبور عسل تقریباً ۲۴۰۰۰ مایل پرواز کرده و بر روی ۳ تا ۹ میلیون گل توقف می‌نشینند!

۱ پوند = ۵۹۲۴۳/۴۵۳ گرم

۱ مایل = ۳۵/۱۶۰۹ متر

عسل، کمکم کن !!

متون آیورودا سرشار از راههای درمان بسیاری از بیماریها با استفاده از عسل می‌باشد.

برای مرض چاقی ، فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، هر روز صبح یک فنجان آب ولرم با یک قاشق چایخوری عسل و ۵ تا ۱۰ قطره سرکه سیب بنوشید. (در متون آیورودا آمده‌است که عسل چربیها و کلسترول بافتها را از بین می‌برد) .

به منظور بهبود یافتن زخمهای دهانی، یک قاشق چایخوری عسل را با مقدار بسیار کمی‌زردچوبه مخلوط کرده و روی زخم بمالید. این امر باعث ایجاد هر چه بیشتر بزاق شده و سموم را از دهان خارج می‌کند. اگر آب دهان خود را مرتب بیرون بریزید فرآیند درمان سریع تر انجام خواهد گرفت .

برای زخمهای داخلی، یک لیوان شیر ولرم با یک قاشق چایخوری عسل را دو بار در روز بنوشید.

برای بهبود پیچ خوردگیها، محل آسیب دیده را با یک گاز استریل شده که بر روی آن عسل مالیده شده باشد ببندید، شب این کار را انجام دهید .

برای سرماخوردگی معمولی، نصف قاشق چایخوری دارچین با یک قاشق چایخوری عسل را دو یا سه بار در روز میل کنید.

برای حالت تهوع، استفراغ و سوء هاضمه، مقداری آبلیمو و عسل را مخلوط کرده و آن را میل کنید. این کار دو بار در روز کافی است .

برای اضطراب، یک فنجان آب پرتقال و یک قاشق چایخوری عسل و کمی‌پودر جوز را دو بار در روز بنوشید.

به منظورکاهش میل برای سیگار کشیدن، تکه‌های کوچک آناناس را به همراه نصف قاشق چایخوری عسل بجوید .

برای دل درد، یک چهارم قاشق چایخوری پودر برگ بو ، یک چهارم قاشق چایخوری اجوان Ajwan (تخم کرفس) و یک قاشق چایخوری عسل را روزانه قبل از نهار و شام بخورید.

برای متوقف نمودن سکسه، از مخلوط یک قاشق چایخوری عسل با یک قاشق چایخوری روغن کرچک  هر ۱۰ دقیقه یکباراستفاده کنید تا سکسه متوقف شود.

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×