تاثير يوگا در دردهای قاعدگی

اگر شما نيز در دوران قاعدگی تغييرات خلقی، نفخ شکم، ميل بيش از اندازه به مصرف شکلات و شيرينی داريد پس حتماً اين مقاله را بخوانيد.

حدود ۴۰ درصد خانمها دوره هاي ماهانه خود را رنج آور توصيف مي کنند. گاهی اين علايم از چند روز پيش از آغاز اين دوره تا روزها پس از پايان آن ادامه دارد. کاربرد منظم تمرينهاي يوگا از سه طريق به تخفيف علايم اين عارضه (که در اصطلاح پزشکی سندروم پيش از قاعدگی ناميده می شود) کمک مي کند.

  • نخست آن که تمرينهاي يوگا باعث آزاد سازي موادي موسوم به اندورفينها مي شود. اين مواد طبيعي در بهبود خلق و خوي و ايجاد آرامش در انسان موثرند.
  • يوگا باعث آرامش دستگاه عصبي مرکزي و افزايش جريان خون به دستگاه توليد مثل ميشود.
  • تمرينهاي يوگا تنش (Stress) را کاهش مي دهد و آرامشي عميق در فرد ايجاد مي کند و اين امر به نوبه خود در تخفيف علايم سندرم پيش از قاعدگي بسيار موثر است.

براي پيشگيري از بروز علايم آزار دهنده دوران قاعدگي تمرين دسته اي از حرکات بدني يا آساناهاي يوگا به مدت ۳۰ دقيقه در روز و دست کم چهار نوبت در هفته توصيه مي شود. در صورتي که در دوران قاعدگي دچار افسردگي نيز باشيد مي توانيد از خمشهاي ملايم رو به پشت که باعث فراخ شدن قفسه سينه مي شود استفاده کنيد. بهره گيري از اين آساناها باعث بهبود خلق و خوي شما خواهد شد.

به منظور تقويت آثار سودمند تمرينهاي يوگا در درمان علايم مربوط به دوران قاعدگي مي توان از روشهاي درماني طب سنتي هندوستان يا آيورودا نيز بهره برد.

در طب سنتي هندوستان عقيده بر اين است که نيرويي موسوم به آپانا وايو Apana Vayu در تنظيم ميزان خون ريزي قاعدگي و نيز وضع حمل، دفع ادرار و مدفوع نقش دارد و بر هم خوردن تعادل اين نيرو عامل پيدايش علايم آزار دهنده دوران قاعدگي است.

درمانهاي آيورودا براي تخفيف علايم اين عارضه بنا به طبع يا دوشاي غالب هر فرد متغير است.

بانوان و دختران داراي طبع غالب واتا که در حوالي دوران قاعدگي به تغييرات خلقي و ناهنجاريهاي اضطرابي دچار مي شوند، بهتر است از مصرف غذاهاي سرد و خام پرهيز کنند و در عوض به سوپ گرم، برنج و سبزيهاي پخته روي آورند.

 

بانوان و دختران داراي طبع غالب پيتا که در اين دوران بيشتر تحريک پذير مي شوند و اشتياق شديدي به مصرف شيريني و شکلات پيدا مي کنند، مي بايست از مصرف مواد غذايي داغ و تند خودداري کنند.

بانوان و دختران داراي طبع غالب کافا که در اين دوران از افزايش وزن، دردناک شدن سينه ها و تجمع آب و املاح در بدن خود شکايت دارند، مي بايست از مصرف فرآورده هاي لبني و غذاهاي چرب و سرخ کردني پرهيز کنند.

شما مي توانيد صرف نظر از نوع طبع غالب خود براي تسکين بيشتر علايم آزار دهنده دوران قاعدگي به غذاي خود زردچوبه اضافه کنيد يا چاي رازيانه بنوشيد.

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×