تمرکز و تاثيری که بر زندگی ما می گذارد

همه‌ ما دوست داریم در کاری که انجام می‌دهیم بهترین باشیم و توانایی‌های خود را در بالاترین سطح ارائه بدهیم. ولی همیشه عواملی مانند افکار، احساسات گوناگون و صداهای مزاحم وجود دارند و نمی‌گذارند روی کارمان تمرکز کنیم. گاهی نیز برای افزایش تمرکز، دست‌به‌دامانِ داروها و روش‌های درمانی می‌شویم. باید بدانید تمرکز، مهارتی است که با تمرین می‌توان به آن دست یافت.

تابه‌حال توجه کرده‌اید که وقتی غرقِ انجام کاری می‌شوید، چقدر حس خوبی دارید؟ در این حالت به بهره وری واقعی می‌رسید و صرفا با کارهای بیهوده و وقت‌گیر، خودتان را سرگرم نمی‌کنید. حس می‌کنید که بسیار هدفمند هستید و گذشت زمان را درک نمی‌کنید. فرقی نمی‌کند اسم این حالت را تَچان (flow) می‌گذارید یا مسحور شدن و غرق شدن در کار، در هر صورت در این زمان‌ها واقعا احساس هیجان‌انگیزی دارید.

به گفته‌ ديويد راک (David Rock)، یکی از بنیانگذاران موسسه‌ی NeuroLeadership و نویسنده‌ی کتاب «مغز شما در هنگام کار» (Your Brain at Work)، ما فقط ۶ ساعت در هفته واقعا بر کار خود تمرکز می‌کنیم. به‌علاوه، بررسی‌های راک نشان داده است که بیشترین کارایی و قدرت فکری ۹۰٪ از روش ها و راه های بسیار زیادی از سوی متخصصین مطرح شده است. از گوش فرا دادن به موسیقی هایی خاص و یا تماشای مناظر زیبا و دلپذیر و یا تکنيک هاي خاص(یوگا) و….

هدف از اجرای این روش ها همگی رسیدن به آرامش درونی و رسيدن به يک ذهن متمرکز و بدور از پراکندگي است چرا که با دست یابی به این مقصود می توان گام های موثری در بهبود کیفیت زندگی برداشت.

پژوهشی در دانشگاه هاروارد، رابطه‌ مستحکم میان ذهن آگاهی و رفتارهای اجتماعی را کشف نمود. افرادی که مراقبه داشتند ۵۰ درصد بیش از سایرین حس مهربانی و همدردی داشتند. باید چیزی میان احساس در زمان حال و آرامش باشد که بهترین حالات را در افراد ایجاد می‌کند.

تمرکز و تاثيری که بر زندگی ما می گذارد

یاد بگیرید که تمرکز خود را حفظ کنید

هیچ‌کس نمی‌تواند با جادو، تمرکز خود را افزایش بدهد. افزایش تمرکز به تمرین زیادی نیاز دارد و نیازمند یکی از سخت‌ترین انواع تلاش‌ها یعنی ذهن آگاهی (Mindfulness) است. البته نکته‌ها و روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید برای افزایش تمرکز خود، آنها را به‌کار بگیرید. يکي از اين راهها اموختن تکنيک هاي مراقبه و مديتشن است که شما را به آن حالت لذت‌بخش بهره‌وری آسان و بدون زحمت نزدیک می‌کند.

تمرکز و تاثيری که بر زندگی ما می گذارد

محرک‌های بیرونی را متوقف کنید

عکس بالا را نگاه کنید. زمانی که جاشوا فوئر (Joshua Foer) در مسابقه‌ی حافظه‌ برتر آمریکا برنده شد، از آن لوازم استفاده کرده بود. این نوع لوازم برای جلوگیری از تاثیرگذاری محرک‌های خارجی طراحی شده‌اند و به مغز شما امکان می‌دهند که تمرکز کند. شما نیز می‌توانید در محل کار خود از این نوع لوازم استفاده کنید (البته اگر به نگاه‌های متعجب همکاران‌تان اهمیت نمی‌دهید) یا محیطی ایجاد کنید که در آن محرک‌های بیرونی برای شما مزاحمتی ایجاد نکنند. برای این منظور می‌توانید از گوشی صداگیر استفاده کنید،

اما يوگا با آموزش توانايي هاي ذهن و بدون ابزار اضافي و يا راههاي ساده شما را به اين نتيجه مي­رساند:

یوگا از همه‌ موانع عبور می‌کند، همه جا در دسترس است و همه‌ سنین و قشرها آن را تمرین می‌کنند؛ از کودکان و نوجوانان تا مسن‌ترها و ستاره‌های هالیوود. حتی در طبیعت هم می‌توان آن را دنبال کرد، جشنواره‌های بزرگی از شرق تا غرب دنیا برایش به وجود آمده و همه جا محبوب است. چه کسی نمی‌خواهد شادی، هوش، روشنی و تمرکز ذهن، سرزندگی، سلامت جسمی، خلاقیت، هدف، اتصالات معنوی، اعتماد‌ بنفس و قدرت بیشتری داشته باشد؟  همه می‌توانند یوگا کار کنند و در همان لحظه از مزایای جسمی، روحی، ذهني، احساسی و معنوی آن بهره ببرند.

مراقبه مانند تمرین دادن عضلات ذهن برای حفظ تمرکز است و به شما کمک می‌کند که اراده‌ قوی داشته باشید. برای مراقبه لازم نیست که ساعت‌ها در جایی آرام بنشینید، به‌ویژه اگر انجام این کار را تازه شروع کرده‌اید. کافی است که چشم‌هایتان را ببندید و مثلا خود را در حال خوردن سیب مجسم کنید و بر حس‌هایی تمرکز کنید که هنگام گاز زدنِ سیب، به شما دست می‌دهد. با این کار موفق می‌شوید تمرکز خود را به‌مدت ۱۰ دقیقه روی یک چیز معطوف کنید.

تمرکز و تاثيری که بر زندگی ما می گذارد

برگرفته از: sandglaz successconsciousness
گردآوری و ویرایش: رویا نور
مترجم: فاطمه زنگنه

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×