چگونه با مهارت های يوگا به جنگ ويروس کرونا برويم ؟

ویروس کرونا با سرعت طوفانی توانست چهره جهان را از دنیای سرشار از رنگ، هلهله وجنب وجوش به جهانی ساکت و مغموم تبدیل کند که دامنه اثرگذاری آن در زمان حال متوقف نخواهدشد واثرات خود بر پساکرونا را هم تحمیل خواهدکرد.

سازمان جهانی بهداشت  بی‌وفقه، در حال رصد و پاسخگویی به طغیان این بیماری است. به گفته این سازمان از رايج ترين علائم ابتلا  تب، خستگی و سرفه‌های خشک است. در بعضی از بیماران علائم دیگری مثل درد و کوفتگی، گرفتگی يا آبریزش بینی، گلودرد و اسهال وجود دارد. سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند احتمال ابتلا با وخامت بيشتری دارند.

مراقبت‌های همگانی

دست‌هایتان را بطور مرتب و کامل با آب و صابون بشویید.
محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنيد.
فاصله اجتماعي را رعايت کنيد.
به چشم‌ها، دهان و بینی ‌‌‌تان دست نزنید.
با ماندن در خانه، به شکست زنجيره کرونا کمک کنيد.

اين اخباري است که نزديک به شش ماه زندگي بشر را درگير و به نوعي فلج کرده است. مردم جهان لحظه به لحظه در رسانه ها وشبکه های اجتماعی اين اخبار را دنبال مي کنند.

چگونه با مهارت های يوگا به جنگ ويروس کرونا برويم ؟

نگراني از اينکه:

یکی از عواقب کرونا اين بود که قرنطینه خانگی را الزامی ساخت و به موجب آن، بسیاری از مراکز شاد و آرامش بخش دنیا مانند: کنسرت ها، سینماها، مراکز تفریحی، مراکز آموزشی، ورزشگاه­ها و… تعطیل شدند و انگار که “جهان تعطیلی نامحدود” یافت و نوعی تنگ خلقی و بهت مردم جهان را فرا گرفت.

آسيب هاي روحي و عاطفي انسان با تغییر عادت در دوره قرنطینه خانگی تا مرز بحران پیش رفت.

وقوع یک بحران انسانی ناشی از مرگ و میر در جهان، نشر اخبارمنفی در رسانه ها وشبکه های اجتماعی،  بحران اقتصادي،  بلاتکليفي اجتماعي،  سوگواری ناقص و ناکافی بودن سوگواری مجازی، دلتنگی  برای دیدار عینی با دلبندان خانواده، دوستان و… افزون بر آن، ابهام درباره این که این تعطیلی ناخوشایند کی وچگونه تمام خواهد شد؟ انسان عصر صنعتی را درمانده و مغموم نمود و بیش از پیش بر دامنه و شدت اضطراب‌ها افزود به طوری که ضرورت ارائه خدمات به آسیب دیده های روحی،  احساس، راهکارهایی براي آن لحاظ شد.

چگونه با مهارت های يوگا به جنگ ويروس کرونا برويم ؟
سازمان ملل در بخش کروناویروس، ورزش یوگا را برای سلامتی روح و جسم توصیه کرده است

    سازمان بهداشت جهانی (WHO) ضمن تاکيد بر فواید یوگا از نخستین روزهای بحران کرونا این فعالیت را روشی در مراقبت از سلامت جسم و روح در ایام خانه‌نشینی معرفی کرده و آن را  ابزاری برای بهبود سلامت در برنامه اقدام جهانی خود معرفي نمود. همچنين نخست وزير هند، در روز جهاني يوگا، از يوگا بعنوان سپرمحافظ  در برابر کرونا يادکرد.

یوگا بیش از یک فعالیت بدنی است. “یوگا روش‌های حفظ یک نگرش متعادل در زندگی روزمره را پرورش می‌دهد و مهارت در انجام اقدامات فردی را ارتقاء می‌بخشد. فعاليت هاي جسمي، ذهني، تنفسي؛ تمرکز و رهاسازي يوگا با ايجاد آرامش، گذار از اين روزها را براي ما قابل تحمل تر مي کند.

چگونه با مهارت های يوگا به جنگ ويروس کرونا برويم ؟

در بحبوحه قرنطینه خانگی، آن دسته از انسان هایي که  در طول دوره زندگی؛ جهان درونی خود را تقویت نکرده بودند وبرون گرایی بیشتری داشتند، یا همواره برای ختم مسائل خود به بیرون پناه می بردند،  بیش از پیش خلق شان از این پناه بردن به دنیای خالی درون خود تنگ شد،  این انباشت خشم وکلافگی مزيد برعلت شد و به بروز رفتارهاي ناهنجار انجاميد.

خشونت هاي خانگي

واژه اي آشنا که در اين دوران بيشتر به گوش مي رسد. خشونت به دنبال احساس خشم شدید بروز پیدا می‌کند. درواقع نمود بيروني خشم، خشونت است. خشونت به معنای پاسخ نادرست به سختي هاي زندگی است. نقش آموزش کنترل خشم در کاهش خشونت های خانگی بسیار زیاد می باشد.

آهيمسا (کنترل و مديريت خشم)

از اولين دروس يوگا؛ آهيمسا به مفهوم آزار نرساندن و دوري از خشونت است. در واقع زندگی بر مدار صلح  درونی و خالی از هرگونه نفرت. آموزش هایی درباره نحوه مدیریت خشم و حل مسئله به صورت مسالمت آمیز که می تواند به کاهش خشونت بیانجامد. خشونت های خانگی یکی از دلایل مهم از بین رفتن عزت نفس در افراد است که علاوه بر فروپاشي بنياد خانواده،  به بروز افسردگی و اضطراب می انجامد.

♦ وبینار آنلاین کنترل خشم (آهیمسا). با اصول کنترل خشم آشنا شوید و نیروی عصبانیت را در خود کنترل کنید.

تمرینات جسمی يوگا (آسانا)

 با افزايش قدرت عضلاني بر انعطاف پذيري و صبوري هنرجو مي افزايد . برای ارتقای سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با کرونا نیاز به آرامش داریم، در زمان انجام حرکات بدني یوگا احساس سرور درونی ایجاد می شود و سطح انرژی بدن بالا می رود و این حال خوب به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

تمرينات تنفسي يوگا (پراناياما)

در تمرينات تنفسي یوگا یاد می‌گیریم، چطور باید از همه ظرفیت ریه‌ برای دم و بازدم استفاده کرد. کرونا، ریه ها را هدف قرار می دهد و اگر بتوانیم ریه هایمان را قوی تر کنیم، با تبادل اکسیژنی بیشتر در بدن، سیستم ایمنی نیز تقویت خواهد شد.

مشکل اکثریت قریب به اتفاق ما این است که درست نفس نمی کشیم. بدین ترتیب، هر چند در تمام عمرمان نفس می کشیم ولی کم پیش می آید که ریه هایمان واقعاً از هوا پر و خالی شود.

يکي از مهم ترين تنفس هاي يوگا که در اين روزها به کار مي آيد تنفس شکمي يا ديافراگمي است که پزشکان از آن بعنوان يکي از روش هاي فيزيوتراپي تنفسي ياد مي­کنند. در تنفس شکمی شما دو برابر بیشتر از تنفس معمول سینه‌ای، هوا را وارد ریه های خود می‌کنید. اين تنفس  نه تنها منجر به تقويت عضله اصلي تنفس و افزايش حجم ريه مي شود بلکه  احساس آرامش نيز شما را فرا می‌گیرد.

چگونه با مهارت های يوگا به جنگ ويروس کرونا برويم ؟
خواب يوگي (يوگانيدرا)

یوگانیدرا یک حالت وانهادگی عمیق است. خاموش نگه داشتن ذهن، در حالیکه کاملا آگاه هستید، این استراحت آگاهانه باعث می­ شود  شما پس از انجام این تمرین، انرژی، شادی و آرامش را احساس کنيد و از تنش ها و نگرانی ها پاک شويد. یوگانیدرا یک روش منظم و سیستماتیک است که کل اعمال فیزیکی، روانی و هیجانی را وانهاده می کند. انجام تمرينات يوگا نيدرا باعث تقويت سيستم ايمني خواهد شد.

تمرکز (دهارانا)

حواس‌پرتی‌های هیجانی- مثل اضطراب، ترس، نگرانی و عصبانیت– بزرگترین موانعی هستند که ما را از تمرکز بر هدفمان دور می‌کنند.

توجه کامل روی یک موضوع و یا در لحظه حضورداشتن با تمام وجود ، از آثار تمرکز است که منجر به افزايش قدرت خلاقیت انسان می شود. تمرکز؛ آرامش جسمی و ذهنی و تسريع بهبودی و سلامت انسان را به همراه دارد.

بهترين تمرکز در اين روزها تمرکز بر حفظ سلامتي و تقويت سيستم ايمني است.

چگونه با مهارت های يوگا به جنگ ويروس کرونا برويم ؟

♦ کارگاه تمرکز فکر برتر. با توانایی متمرکز شدن ذهن خود آشنا شوید و چگونگی استفاده از آن را در زندگی روزمره بیاموزید. این مهارت برای هر نوع موفقیت ضروری است. بدون آن، تلاش‌های شما پراکنده می شوند.

مديتيشن(ديانا)

عبارت خالی کردن ذهن درست نیست؛ منظور این است که ذهن را به یک ابزار تبدیل کنید و هر زمان که خواستید از آن استفاده کنید و یا آن را کنار بگذارید. منظور سکوت ذهن است که با مديتيشن حاصل مي گردد..

ذهن ناآرام، فرد را دچار اضطراب و استرس می کند و در نهایت سطح ایمنی بدن کاهش می یابد، همانطور که ميدانيد بسياري از بيماري هاي جسمي منشا رواني دارد. نتيجه تعاليم و تمارين يوگا ، ذهني آرام و متمرکز است که با مديريت شرايط بحراني کمک مي­کند جسمي نيرومند داشته باشيد.

ريلکسيشن (شاواسانا)

راهکار بعدی ریلکسیشن است که شیوه‌های مختلف دارد؛ ریلکسیشن یعنی تمرین آرام سازی بدن ، که یکی از اساسی‌ترین تمرینات یوگاست. چون جسم و ذهن ارتباط مستقیمی با هم دارند، هر کدام را آرام کنید دیگری نیز آرام می‌شود.

نتيجه اين تمرين کمک به بازگشت انرژی و چابکي بدن و رها شدن از استرس و اضطراب و انقباضات جسمی و روحی است. تکنیک های یوگا با کاهش هیجانات، به داشتن بدني مقاوم تر، ذهني آرام تر و فکري متمرکز  کمک مي­کند  و همچنين با پذیرش و درک شرایطی که در آن قرار داريد باعث مي شود رویکردی مثبت به زندگی داشته باشید.

مهارت کنترل احساسات یکی از مهارت‌های مهم زندگی است که با استفاده از آن فرد می‌تواند به شکل موثری یک واقعه هیجانی را مدیریت کند یا به آن پاسخ دهد. انسان‌ها به شکل ناخودآگاه از استراتژی‌های تنظیم هیجان استفاده می‌کنند تا بر موقعیت‌های دشوار غلبه کنند.

از آنجايي که تحمل بيماري کرونا به سبب عدم وجود واکسن پيشگيري و يا دارو براي درمان، نياز به توان جسمي و به ويژه روحي بالايي دارد روانشناسان به جوامع انساني تاکيد مي کنند تا از يوگا بعنوان يکي از ابزارهاي تقويت روحيه کمک بگيرند.

پيشنهاد هميشگي ما براي شما اين است که هنر يوگا را زير نظرمربيان مجرب انجام دهيد تا از اثربخشي مثبت اين هنر لذت ببريد. لطفا نظرتان را با ما به اشتراک بگذاريد.

روزگارتان يوگايی

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×