تاثير يوگا در زندگی کودکان شما

یوگا براى کودکان موضوع جدیدى نیست. در حقیقت اخبار و اطلاعات مربوط به فواید سلامتى جسماني و روانى یوگا همچنان در حال انتشار بوده و هر روز جذاب‌تر و محبوب‌تر مى‌شود. یوگا کودکان را فعال نگه می دارد، به اندام آنها تناسب و تعادل می دهد و ذهنشان را متمرکز می کند. کودک در یوگا با حالات مختلف بدن، تمرینات تنفسی و مدیتیشن آشنا می شود و در واقع یاد می گیرد که سبک زندگی سالم تری داشته باشد.

امروزه کودکان با چالش های بیشتری نسبت به نسل های قبلی روبرو هستند

در میان مسائلی چون زورگویی مجازی، استفاده بیش از حد از تکنولوژی و امتحانات مدارس، میزان استرسی که کودکان با آن دست و پنجه نرم می کنند. به این موضوع یک برنامه کاری فشرده برای والدین را نیز اضافه کنید که معمولا بیرون از منزل مشغول به کارند و جای تعجب نیست که کودکان احساس سراسیمگی کنند.

یوگا برای کودکان چه فوایدی دارد؟

·         یوگا بسیاری از بیماری های جسمي و روحی را از بین می برد و به بیان دیگر بهترین ابزار برای ایجاد تعادل در زندگی است.

·         تعادل، ظرفیت و مقاومت بدن را بالا می برد.

·         دردهای ماهیچه ای و مفصلي را کاهش می دهد.

·         کیفیت خواب را افزايش مي­دهد.

·         سطح ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزون را کاهش می دهد که بالطبع استرس، عصبانیت و خستگی را دور می کند.

·         با افزايش سطح تمرکز،  روی رفتارهای کودکان به خصوص در کلاس درس نیز تاثیری مثبت می گذارد.

·         انعطاف پذیری بدن را بیشتر و بر مهارت های خود کنترلی می افزاید.

·         یوگا باعث تناسب اندام مي شود .

·         باعث بهبود  عملکرد غدد درون ‌ریز مي­گردد .

·         انجام تمرينات تمرکزي يوگا با عث تقويت حافظه مي­شود.

·         ذهن را آرام می کند و بر کیفیت زندگی می افزاید.

با وجود این همه فواید، بهتر است که از همین ابتدا کودکتان را با ورزش یوگا آشنا کنید

تاثير يوگا در زندگی کودکان شما

برای انجام ورزش یوگا، نیاز به فضای بزرگ يا ابزار ورزشي خاص نيست . از این رو کودک شما می تواند در اتاق، حیاط خانه یا حتی مدرسه هم این کار را انجام دهد.

امری مسلم است که آدم‌ها، بخصوص کودکان نمی‌توانند در مدت زمان طولانی تمرکز خود را حفظ کنند. زمان تقريبي تمرکز براي بزرگسالان حدود ۴۰ دقيقه و براي کودکان تقريبا ۱۵ دقيقه است.

دکتر الخاندرو یراس (Alejandro Lleras) استاد روانشناسی دانشگاه ایلینوی (Illinois) سرپرست این مطالعه، ادعا می‌کند افت «منابع توجه» دلیل اتفاقی است که به آن «کاهش گوش‌ به‌ زنگی» می‌گوییم. افت گوش به زنگی، افت توجه‌ای است که در اثر انجام دادن طولانی مدت یک کار برای ما اتفاق می‌افتد. یراس متوجه شد در فرایند ادراک حواس؛ زمانی که محرک حسی (بینایی، شنوایی، و سایر حواس) به مدت طولانی ثابت و تکرار شونده باقی بماند، مغز به تدریج توجه خود را بر آن حس متوقف می‌کند. یراس می‌گوید اگر توجه کسی را در مدت زمان زیادی به یک کار معطوف کنیم، سطح عملکرد او کاهش پیدا می‌کند.  از اين رو با  تقسيم کارهاي بزرگ به کارهاي کوچکتر و تعيين اهداف کوتاه مدت براي کودک، و قرار دادن چند زنگ‌تفریح در خانه می‌توان به سادگي با رفع ريتم يکنواختي ، به افزايش قدرت تمرکز او کمک نمود.

تاثير يوگا در زندگی کودکان شما

از ديگر مواردي که باعث غناي ذهني کودک و افزايش سطح تمرکزي او مي شود، خوردن غذای سالم است. خوردن هله هوله و یا غذای پر قند، غذاهاي آماده و فست وفودها  نه تنها باعث عوارضي مانند چاقي، کبد چرب و بيماريهاي مختلف در بزرگسالي مي شود بلکه از لحاظ ذهني نيز باعث مي شود کودک دچار کندی شود، در حالی که غذاهای سالم و حاوی پروتئین مانند بادام، تخم مرغ و گوشت، ميوه ها و سبزيجات تازه آگاهی و تمرکز کودک را افزایش می دهد!

در کنار توصيه­ هاي فوق ترکیب‌کردن تکنیک‌های ساده‌آرامش‌بخش يوگا مانند تنفس عمیق و تصويرسازي ذهنی مثبت به مغز کودک کمک می‌کند، مهارت‌های جدید را بهتر یاد بگیرد.

برای مثال، می‌توانید از کودک خود بخواهید که چشمانش را ببندد و با دم و بازدم عميق بدن خود را در حالت آرامش و وانهادگي قراردهد.

حال از او بخواهيد تصوير سازي کند.

شما مي توانيد از او بپرسيد در ذهن خود چه چیزی می‌بیند؟ چه چیزی می‌شنود؟ چه چیزی حواس او را پرت می‌کند؟

با کمک تمرينات يک مربي با تجربه يوگا بتدريج فرزند شما می‌تواند از این حواس‌پرتی‌ها خلاص و به سطح تمرکزدلخواه برسد.

تاثير يوگا در زندگی کودکان شما

گردآوری و تنظیم: گروه مترجمین پیام‌مهر
منابع: سبک زندگي، نمناک
Momjunction ترجمه پرديس بختياري
Lifehack توسط اميرحسين سليماني

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×