کودک، بازی، یوگا

از آنجا که تجارب، آموزش­ها و تمرین زندگی برای کودک، در قالب بازی شکل می گیرد، بنابراین تجربه یوگا در سنین کودکی نیز نباید صورت آموزش یک درس را داشته باشد و حرکت ­های یوگایی باید ضمن بازی آموخته شوند. خوشبختانه، در روزگار ما با توجه فزاینده به نقش بازی در کار آموزش و رشد کودکان، برنامه های درسی بازی محور به تدریج جایگاه خود را در کار آموزش کودکان پیدا می کنند. بازی در حقیقت روی تمام جنبه های یادگیری کودک تأثیر مثبت می­ گذارد و بر هوش و فراست او اضافه می­کند. مهارت های اجتماعی را افزایش می­دهد و بر جنبه های احساسی، جسمانی و کلامی او می افزاید. بازی اساس رشد، پیشرفت و یادگیری کودک است.

دنیای کودک دنیای بازی است
هر لحظه آن چون کشف رازی است
بازی او هست تمرینِ بودن
آموزش و کار گفت و شنودن
کار من و تو پروردن اوست
هم بر سر شوق آوردن اوست
تو می توانی همراه بازی
آینده اش را زیبا بسازی
مهربانو ادیبی

کودک، بازی، یوگا

 هدف ما از بکارگیری بازی در کلاس های آموزش یوگای کودکان، پرداختن به خود بازی و اهداف آن نیست (گرچه این خود مقوله ای بسیار جدی و با اهمیت است) بلکه در این بخش، از بازی به عنوان قالبی برای آموزش تمرین های یوگا استفاده می شود تا جذاب تر و قابل درک تر شود. علاوه بر آن تقویت حس مشارکت و همراهی، مسئولیت پذیری، نظم و هماهنگی، دقت و توجه و بردباری و پذیرش نیز مد نظر است.

فوايد انجام حرکات  یوگا به صورت دو نفره و مشترک :

  • شادی دو برابر به کودک شما می دهد.
  • حرکتهای کششی بهتر و دقیق تر مي­شود.
  • کار کردن با هم باعث افزايش تمرکز کودک شما مي­گردد.
  • احساس مسئولیت نسبت به شریک بازي بیشتر مي­شود.
  • باعث افزايش بازدهي و تاثير تمرين مي­شود
  • در یک سطح معنوی، این تمرین (partner work) ارتباطی را شکل می دهد که مفهوم یوگا (یکی بودن – وحدت) را تقویت می کند. این یک روش بی نظیر برای پیوند روابط و افزایش تشریک مساعی است.
در ادامه به چند حرکت ساده و مورد علاقه کودک شما اشاره مي کنيم:
کودک، بازی، یوگا
حرکت درخت

تقلید از درخت برای کودک شما جالب خواهد بود. نقش بازی کردن برای کودکان سرگرم کننده است. حالت درخت در عین حال که به هماهنگی و توازن کمک می‌کند، برای سلامتی مچ و ماهیچه ساق پا نیز مفید است. برای انجام این حرکت کافیست فرزندتان روی دو پای خود بایستد، یک پایش را تا بالای ران بالا ببرد و آن را به ران پای دیگر تکیه دهد. در همین حالت با حفظ تعادل باقی بماند.

کودکتان انجام این حرکت را دوست دارد تا انعطاف پذیری بدن خود را ببیند. برای این حالت، باید روی زمین بنشیند، زانوها را خم کند و کف پاهایش را به هم بچسباند. سپس پاشنه پا را به سمت لگن تا جایی که می‌تواند بالا بیاورد. این حالت دردهای کمر را تسکین می‌دهد و قسمت­های پایین بدن را کشش می‌دهد.

کودک، بازی، یوگا
حرکت پروانه
کودک، بازی، یوگا
حرکت مارکبري

کودکان حرکت مار را تقلید می‌کنند، چون برایشان هیجان‌انگیز است. باید روی شکم دراز بکشند، سپس قسمت بالایی بدن شامل سر و گردن را بالا بیاورند. در حالی که هر دو دست آنها در جلو بدن برای محافظت از آنان قرار دارد. این حالت برای کشش ستون فقرات و قسمت میانی بدن مفید است.

کودک باید دستان را کنار پهلو گذاشته و در حالیکه زانوها را صاف نگه داشته رو به جلو خم شود. و سعی کند که سر را بقدری پایین ببرد که چانه او بتواند ساق پا را لمس کند. این حرکت و تلاش برای تا کردن بدن از کمر برای آنها سرگرم کننده خواهد بود. با این حرکت پا و پهلوها کشیده می‌شود و موجب تقویت زانو و ران ها می‌شود.

کودک، بازی، یوگا
حرکت تا کردن بدن

باعنايت به اينکه انجام اشتباه حرکت باعث ايجاد آسيب هاي ماندگار و غير قابل جبران مي شود لذا پيشنهاد مي­گردد حرکات فوق زير نظر مربي يوگاي کودکان انجام شود.

گردآوری و تنظیم: گروه مترجمین پیام‌مهر
ترجمه از کتاب: The complete Guide to yoga Judy Smith. Doriel Hall, Ble Gibbs

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×