Laughter Yoga; Make me happy, Make me good

سخن از شادی و خنده در یوگا، یاد آور دکتر کاتاریا (Dr.Madan Kataria)  و سبک ابداعی ایشان، هاسیا یوگا (Hasya Yoga) است. نخستین بار در سال ۱۹۹۵ میلادی بود كه هندی‌ها تصمیم گرفتند زنجیره خنده را راه اندازی و جشن خنده را در بمبئی برگزار كنند. مراسمی كه «مادان كاتاریا» بنیانگذار حركت یوگای خنده آن را با هدف ایجاد عاطفه‌ای مثبت برای تغییر خویشتن افراد و تغییر جهان به شیوه‌ای صلح‌آمیز به جریان درآورد.

همه ساله در نخستین یكشنبه ماه می بر مبنای اینكه سالی یكبار اخم و اندوه در تمام دنیا ممنوع شود، روز خنده در سراسر جهان برگزار می‌شود. جشن گرفتن و بزرگداشت روز جهانی خنده یك مانیفست مثبت برای صلح است و قصد آن بیداری جهانی برای برادری و دوستی از راه خنده محسوب می­شود.

یوگا خنده یک تمرین مدرن است که شامل خنده­ های داوطلبانه طولانی است. این نوع یوگا مبتنی بر این عقیده است که خنده داوطلبانه مزایای فیزیولوژیکی و روانی مشابه خنده خود به خود ارائه می­دهد. این کار معمولاً به صورت گروهی و با تماس چشمی و بازیگوش بودن بین شرکت کنندگان انجام می­شود.

کاتاریا در اظهارات مقدماتی خود توضیح می­دهد که چرا خنده برای بدن مفید است. او می­گوید: “وقتی شما شروع به خندیدن می­کنید، شیمی وفیزیولوژی شما تغییر می­کند، و شانس شما برای تجربه خوشبختی بسیار بیشتر است.” “یوگای خنده چیزی نیست جز آماده کردن بدن و ذهن برای خوشبختی.”

در ادامه کاتاریا توضیح می­دهد که خنده دو منبع دارد، یکی از بدن و دیگری از ذهن. بزرگسالان تمایل دارند از ذهن بخندند. وی می­گوید: “ما درباره قضیه خنده دار و آنچه که نیست، از قضاوت و ارزیابی استفاده می­کنیم.” کودکانی که خیلی بیشتر از بزرگسالان می­خندند، منبع خنده­ شان بدن است. “آنها همه زمان بازی را می­خندند. یوگای خنده مبتنی بر پرورش بازیگوشی کودک درون شما است. همه ما یک کودک در درون خود داریم که می­خواهد بخندد و بازی کند.

توجه به زمان حال به خوبی در کودکان مشاهده می­شود. آنان خود را به طور تمام وقت در حال غرق می­کنند و درگیر فعالیّت کنونی می­شوند. بدون آنکه از گذشته ناراحت و یا نسبت به آینده نگران باشند! پس، برای شاد زیستن باید مشغول زمان حال شویم و امروز را دریابیم. زیستن در زمان حال به معنی گسترش آگاهی انسان برای دلپذیر ساختن لحظه جاری به جای دور انداختن آن است، تا لحظه لحظه زندگی را واقعاً زنده باشیم، خوشی­های آن را بنگریم و دریابیم و با لمس صحنه ­های شاد و تأثیر پذیرفتن از آنها، اندوه، ترس و غصه­ های گذشته و آینده را از خود دور سازیم.

کاتاریا می­گوید: “اگر نمی­توانید بخندید، آن را جعلی کنید.” “بدن تفاوت بین خنده واقعی و خنده جعلی را نمی ­داند.”

Laughter Yoga; Make me happy, Make me good

 شیوه نوین خنده یوگا، با استفاده از تمرین ­های پرانایاما (تنفس یوگی) آغاز می­شود. استفاده از فعالیت های تنفسی در بین تمرین­ های خنده، به عنوان راهی برای آرامش بدن و ذهن است. یوگا می ­آموزد که ذهن و بدن آینه یکدیگرند و تنفس، پیوند این دو است. نکته قابل تامل این است که با نفس عمیق، بدن خود را آرام می­کنید (ضربان قلب به دنبال انجام تمرین به سرعت کاهش می­ یابد خون در این وضعیت با اکسیژن تازه شارژ می شود). هنگامی که بدن و ذهن خود را آرام می­کنید  از زمان حال آگاه­ تر می­شوید. توانایی زندگی کامل و تجربه “اکنون” از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تنها لحظه ای است که می­ توانیم شادی را تجربه کنیم. حضور در حال حاضر، ما را از پشیمانی ­های گذشته و نگرانی­ های آینده رها می­کند و ما را قادر می­سازد تا از لحظات ساده لذت ببریم.

تعریف فرهنگ لغت انگلیسی از “خوشبختی” ساده است: “وضعیت شاد بودن”. ویکتور هوگو گفته است: «سراسر عمر ما تلاشی است پیوسته برای دستیابی به کامیابی و سعادت، در حالی که خوشبختی، همین لحظه­ ای بود که به آن می­ اندیشیدیم».

به گفته برخی محققان، خنده واقعی، نشان دهنده وضعیت درونی، شادابی و سرگرمی افراد است. مطالعات نشان می­دهد که تعریف شادی از شخصی به شخص دیگر متفاوت و به میزان رضایت افراد از زندگی وابسته است. ۴۰% شادی هر فردی، به نگرش شخصی او بستگی دارد. ۵۰% تحت تاثیر ژنتیک و ۱۰% از عوامل و شرایط محیطی تاثیر می­ پذیرد.

بعضی ثروت و رفاه را عامل شادی می­دانند در حالیکه مال به تنهایی فقط زینت زندگی است! عده­ ای بر این باورند که تجربه نکردن سختی ­ها باعث شادی است در حالیکه غلبه بر چالش­ های زندگی حال خوشی را ایجاد می­کند که باعث می­شود انسان باور کند قهرمان زندگی خود است.

کسانی که در زندگیشان سختی­ هایی را تجربه کرده­ اند شادتر از دیگرانند چون تلاش­ هایی که برای رهایی از آن سختی انجام دادند بعنوان یک افتخار در ذهنشان ثبت می­شود. این گونه چالش ­ها به ما کمک می­ کند تا هویتمان را پیدا کنیم و به ارزشمندی خود بیشتر پی ببریم. ایمان به توانایی­ های فردی باعث شادی است.

شاد زیستن یک تصمیم است. تصمیمی خردمندانه که در آن تمامی مصائب و سختی­ ها به منزله تجربه­ های ارزشمند قلمداد می­شود. شادی مهارتی است که با تمرین قابل دستیابی است. شادی یک انتخاب است.

چنانچه حضرت مولانا می­ فرمایند: “مرا عهدیست با شادی که شادی زان من باشد.”                

بعضی از شادی­ ها از لحاظ زمانی گذرا هستند، یعنی انسان را بمدت کوتاهی شاد نگه می­دارند و بعد از بین می­ روند مانند بیشتر شادی­ هایی که از طریق عوامل مادی بدست می­ آیند. اما بعضی از شادی­ ها پایدار هستند و به راحتی از انسان جدا نمی­ شوند. فردی که معتقد و با ایمان است و از این منظر به فکر راه حل مشکلات بوده و به خدمت به دیگران باور دارد این فرد با شادی پایداری همراه است که از بین رفتن شادی او فقط بستگی به تغییر نگرش او دارد.

هنر شاد بودن مستلزم توانایی خندیدن به مشکلات در کوتاه­ترین زمان پس از وقوع آنهاست. انسانهای شاد از دیدن روی سکۀ نا امیدی، یا نگرش به غصه و اندوه زندگی پرهیز می­کنند.

برای شاد بودن چه کار کنیم؟

Laughter Yoga; Make me happy, Make me good

Trouble knocked at the door, but, hearing laughter, hurried away
BENJAMIN FRANKLIN

  • سفرکنید، دور شدن از مشکلات روزمره و رهسپار شدن به دیاری دور از غوغای هر روز، تغییر آب و هوا و تنوع در زندگی شادی بخش است.
  • دیگران را شاد کنید. یکی از راه های شادی که شاید کمتر به آن پرداخته می­شود شاد کردن دیگران است دوستان و اطرافیانتان را با دیدار، ارسال ایمیل، اهدای گل و هدایای کوچک، حتی با تشکری ساده شاد کنید. چنانچه شاعر می­فرماید:

شاد بودن هنر است شاد کردن هنری والاتر گر به شادی تو دلهای دگر گردد شاد

  • زمانیکه شاد هستید از تمام حواستان برای درک آن لحظه استفاده کنید. به تمام جزییات آن تجربه شاد دقت کنید. بگذارید لحظات شادی طولانی شوند و به اصطلاح کش بیایند. سریع حال خوبتان را ترک نکنید.
  • تجربه های شادتان را با دوستان و عزیزانتان به اشتراک بگذارید.
  • ایجاد معنا و مفهوم در زندگی و داشتن هدف در تمام سنین باعث شادی است. این معنا و مفهوم برای هرکس و در هر سنی متفاوت است. برای یک نفر از طریق انتخاب کاریست که به او رضایت و لذت می­دهد. برای عده­ ای مشارکت در بازی­ ها و مسابقات است. برای عده ­ای در بزرگ کردن فرزندشان و برای عده­ ای شادی در ارتباط با خدا و کسب راه های معنوی معنا پیدا می­کند.
  • کارها و اهدافی را انتخاب کنید که با ارزشهای درونی تان منطبق باشد.
  • قدرت شکر گذاری در ایجاد حال خوش و شادی را دست کم نگیرید .
  • برای خانواده و دوستانتان وقت بگذارید.
  • به فعالیت­های مراقبه ای و ذهن آگاهی بپردازید.

مسری بودن خنده

گاهی انسان از خنده دیگری می­خندد بدون این که بداند شخص مقابل به چه علت می خندد، سرایت خنده از یکی به دیگری بدین سبب است که صدای خنده دیگران بخشی از مغز انسان را فعال می­کند و این فعالیت به طور ناخودآگاه لبخند را برای انسان به ارمغان می­ آورد.

مردم موفق در حوزه های متعدد زندگی از جمله: ازدواج، دوستی، درآمد، عملکرد کار، و بهداشت خوشحال تر هستند.

Laughter Yoga; Make me happy, Make me good

شادی نور است. شادی زیبایی است. شادی سلامتی و خوبی است.

موفقیت های اجتماعی افراد شاد

  • دوستان بیشتر و سیستم پشتیبانی بهتری دارند.
  • برای امور خیریه بیشتر داوطلب می­شوند و بیشتر به امور خیریه کمک می­کنند.
  • تأثیر مثبتی بر دیگران دارند و آنها را به سمت خوشبختی تشویق می­کنند.
  • در گفتگوهای عمیق تر و پرمعناتر شرکت می­کنند.
  • به جای اینکه به دیگران حسادت کنند، از آنچه دارند راضی و خوشحال هستند.
  • افراد شاد مولد و خلاق تر هستند و این تأثیر برای همه کسانی که احساسات مثبت دارند تجربه می­شود.

خنده درمانی (اثرات مفید خنده بر سلامت)

صد بار در روز بخندید! خنده سلامتی می‌آورد.

😆 نقش درماني دارد آن قدر که در بيمارستان­هاي امروز اتاق خنده طراحي شده است.

😆 موجب کاهش هورمون­های استرس زا و افزایش هورمون­های سلامتی می­شود.

😆 باعث آزاد سازی احساسات می­گردد و احساس آرامش را برقرار می­کند.

😆 باعث هشیاری و از بین برنده گیجی و حواس پرتی است.

😆 گنجایش ریه را بالا می­برد و باعث می­شود اکسیژن بیشتری وارد خون شود.

😆 هورمون سروتونين و اندرفین را افزايش داده احساس سرخوشي ايجاد مي‌نمايد.

😆 باعث افزايش هورمون کورتيزول شده، ايمني بدن را در برابر بيماريها زياد مي‌نمايد.

😆 میزان قند خون وکلسترول خون را کاهش مي‌دهد.

اثرات روانی خنده

😆 خندیدن و شادی می­تواند اثر شگفت انگیزی در مقابله با احساسات مخرب زندگی مانند استرس و خستگی داشته باشد. شادی می­تواند استرس را کاهش دهد و فعالیت سلولی سالم را تشویق کند که احساس سبکی و لذت بردن از زندگی را در انسان تقویت می­کند.

😆 کوتاه­ترین مسیر میان دو فرد است.خنده پيامي ‌زيبا دارد و آن اين است «به سوي من بياييد».

😆 دید مثبت به زندگی را افزایش می­دهد.

😆 باعث دور شدن  احساسات منفی است.

😆 «محبوبيت»‌ و «جذابيت» ايجاد مي‌کند.

😆 زبان مشترک همه جهانيان است.

😆 تقویت کننده روح و روان و باعث تسکین درد ، غم و اندوه می باشد.

😆 یك تمدد اعصاب و تكنیك تن آرامی رایگان و آسان است.

😆 خنده شادي مي ­آورد همان طور که شادي خنده مي‌آورد.

😆نقش خنده درکلاس­ هاي درسي و آموزشي فوق‌العاده است و باعث  تقویت قدرت یادگیری و تمركز می­گردد.

اثرات جسمي خنده

😆 صورت را زيبا مي‌سازد.

😆 سن فرد را کمتر نشان مي‌دهد.

😆 منجر به طول عمر می­شود.

😆 تعداد ضربان قلب (HR) را کاهش مي‌دهد که در سلامتي موثر است.

😆 خنده با بازدم انجام مي‌شود و اين کار باعث مي­گردد CO2 از خون خارج شده و پوست را شفاف مي‌کند.

😆 در پيشگيري از سکته قلبي و سکته مغزي بسيار موثر است.

😆 خنده (دويدن بي‌حرکت) نام گرفته است و به اين دليل افراد لاغر را چاق و افراد چاق را لاغر مي‌کند.

😆 باعث مي‌شود که به دندانهايمان بيشتر توجه کرده در نظافت آنها بکوشيم.

😆 خنده زياد، مشکل کار اندام شناسی (Physiology) ايجاد نمي‌کند چرا که خنده زياد باعث ريزش اشک از چشم مي‌شود و اين نوعي مکانيسم جبراني يا دفاعي است که فشار خون مغزي را کاهش مي‌دهد.

😆  بر خلاف تصور عموم چروک صورت را از بين مي‌برد. ولي (اخم) چين و چروک صورت را زياد مي‌کند.

😆 تحمل دردهاي جسمي را آسانتر مي‌سازد.

😆 باعث رفع خستگي مي‌شود.

😆 کالری سوز است.

😆 خنده آن قدر مهم است که عکاسان مي­گويند: لطفاً لبخند بزنيد.

😆 ببینید خندیدن چقدر خوب است!

سخن آخر

بین سلامتی وشادی رابطه قوی­ ای وجود دارد! وقتی افراد شاد سالم­تر هستند، روابط بهتری برقرار می­کنند، راحت تر دوست می­شوند و موفقیت بیشتری در زندگی پیدا می­کنند، می­توان فهمید که چرا شادی و سلامتی ارتباط دارند.

ما در این مقاله فقط برخی از مهم‌ترین فواید خنده را به شما معرفی کردیم و باید اعتراف کنیم که تمام فواید خنده محدود به این مقاله نمی‌شود، زیرا کارشناسان هرروز فواید جدیدی از خندیدن کشف می‌کنند که باور کردنی نیست. خنده ارزان‌ترین دارو برای درمان بیماری‌های روحی و جسمی است. پس چرا در استفاده از این دارو خساست کنیم؟ البته همیشه برای خندیدن و خنداندن دقت کنید استفاده از خنده با هدف بهره‌مندی از فواید اجتماعی آن، باید با رعایت آداب معاشرت و عرف جامعه همراه باشد. موقعیت خندیدن را در نظر داشته باشید و در هر مکانی و هر زمانی نخندید.

شاد باشید و دیگران را در آن سهیم کنید. برای اینکه شادی شما در گذر زمان از بین نرود خود را با دیگران مقایسه نکنید و در مشکلات قدیمی خود به جستجو نپردازید.

گردآوری و تنظیم: گروه مترجمین پیام‌مهر
منابع: اینترنت، Memorize Academy

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×