با یوگا بدرخشید

فهرست

وقتی صحبت از زیبایی و سلامت پوست می­ شود توجه بیشتر افراد به سمت پوست صورت معطوف می­ گردد و برای زیباترشدن و درخشش آن ممکن است هزینه های زیادی صرف شود. پوست در سرتاسر بدن گسترش یافته و بعنوان بزرگترین اپیتلیوم (Epithelium)، عملکردهای مهمی در حفظ سلامت بدن ایفا می کند.

در این مقاله می خواهیم بدانیم دستاوردهای یوگا برای کمک بیشتر به حفظ سلامتی این اندام چیست:

پوست براق، درخشان، سالم و بدون لکه چیزی است که همه ما می­ خواهیم. پوست اولین جایی است که علائم سلامت یا عدم سلامت ما را  نشان می دهد. بیماری، تغذیه نامناسب، حتی یک سبک زندگی بی تحرک دیر یا زود به صورت پوستی کسل، بی حال و خسته، ظاهر می­شود.

یکی از ساده ­ترین راه­ ها کنترل اعمال و رفتار پرخاشگرانه است که باعث می شود پوست شما سالم ­تر و درخشان ­تر به نظر برسد!

راه دیگر برای حفظ سلامت این ارگان، به حداقل رساندن استرس است. استرس یکی از بدترین تهدیدها برای سلامت پوست است. ژیروج برلی، مربی کایروپراکتر و یوگا می­ گوید: “استرس بر هورمون ها و پوست شما تأثیرات مخرب زیادی می­گذارد. استرس باعث افزایش فعالیت رادیکال­ های آزاد می­شود”.

تکنیک­ های مدیریت استرس و مدیتیشن با پایین آوردن کورتیزول (“هورمون استرس”) و کاهش استرس اکسیداتیو، به مقابله با التهاب و پیری کمک کرده، موجب سلامت و شادابی پوست می­شود.

استرس طولانی مدت با ایجاد اختلال در عملکرد متابولیک باعث کند شدن تجدید سلول­ های پوستی و خستگی وکسالت پوست می­شود.

چه آساناهایی برای پوست مفیدند؟

حرکات کششی با اتساع عروق، منجر به افزایش جریان خون و توزیع مواد مغذی به سلول ­های پوستی، دور کردن مواد مخرب و سمی از آن و مانع تخریب سلول­ ها می­ شود. انجام آساناها موجب افزایش تولید طبیعی کلاژن شده و پوست را سالم­ تر و درخشان­ تر می­ کند.

این تمرینات می­ توانند به کم کردن شدت سلولیت یا تجمع چربی و هرگونه شلی و افتادگی ناخوشایند کمک کنند.

آثار مثبت یوگا سال­هاست که شناخته شده است. کشش هایی که در ورزش یوگا وجود دارد، به همراه کنترل حرکات و تنفس­ های آگاهانه نه تنها به عضلات و پوست همه بدن کمک می­ کند بلکه برای پوست صورت بهترین است.

۱. اوتاناسانا (خم ایستاده به جلو) Uttanasana Forward Fold

آسان­ترین آسانا که می­ توانید برای بدست آوردن پوستی شفاف و درخشنده تمرین کنید. احتمالاً تعجب می کنید که چگونه یک خم رو به جلو ساده می­تواند به شما در بهتر شدن پوست مناسب کمک کند؟

وارونگی یکی از بهترین راه ­های رساندن جریان خون به صورت و افزایش اکسیژن به سلول­ های پوست است.

همچنین به آرامش عضلات صورت و دفع سموم کمک می­کند. اکنون آن را امتحان کنید!

جسیکا بلوفاتو، مربی یوگا می ­گوید : ” اگر فرصتی برای کل تمرین یوگا نداشته باشم، حداقل پنج دقیقه وقت می­گذارم و وارونه می­شوم. این وارونگی ضد جاذبه و ضد پیری است و به پوست جلوه می­بخشد.

با یوگا بدرخشید
۲. حرکت مار کبری BHUJANGASANA (COBRA POSE)

این آسانا با تنظیم هورمون­ ها به مبارزه با آکنه و پیری زودرس کمک می­ کند. کبری در کاهش تنش، استرس و خستگی موثر است.

با یوگا بدرخشید
۱
با یوگا بدرخشید
۲
۳. پیچ و تاب ساده Parivrtta Sukhasana

یک روده سالم، برای پوست سالم ضروری است. سموم پاک نشده اغلب در بافت چربی ذخیره می­ شود که معمولا به شکل التهاب ظاهر شده، می­تواند منجر به آکنه، تغییر رنگ و تسریع در روند پیری شود. Parivrtta Sukhasana پیچ و تاب آرامی است که با تقویت حرکات دودی روده به بهبود سیستم تخلیه و کارکرد روده کمک می ­کند. همچنین با افزایش خون رسانی به دستگاه گوارش، کبد و کلیه ها به دفع سموم سرعت می­ بخشد.

با یوگا بدرخشید
۴. ماتسیاسانا Matsyasana
با یوگا بدرخشید

اگر می ­خواهید از شر چانه دوقلوی خود خلاص شوید، این حرکت، کشش خوبی به عضلات صورت و گلو می­بخشد. این آسانا همچنین در بهبود عملکرد غده تیروئید و هیپوفیز کار می ­کند که با ایجاد تعادل هورمونی،  سدی برای بروز آکنه و جوش است. ماتسیاسانا باعث انبساط شش­ ها و خون­رسانی بهتر به اندام­ ها و پوست می­ گردد. این حرکت همچنین باعث کاهش استرس در گردن و شانه می ­شود.

۵. گاوآهن Halasana

هالاسانا برروی جریان لنف و کارکرد کبد تاثیر می­گذارد و باعث سم زدایی می­ شود. همچنین تمرکز آن بر آرام کردن اعصاب، مغز و قلب است.

با یوگا بدرخشید
۶. سگ رو به پایین Downward Dog

این نمایش یوگا، شبیه سگ رو به پایین است اما روی ساعد انجام می­شود. این یک وارونگی است. در این حرکت جریان خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی به سمت صورت شما افزایش می­یابد.

با یوگا بدرخشید
۷. حرکت شیر Simhasana

حرکت شیر باعث درگیر شدن تمام عضلات صورت می­ شود و ازحرکات موثر در تخلیه هیجانات منفی، مدیریت خشم و جوان سازی پوست است.

با یوگا بدرخشید

آیورودا (طب سنتی هند) برای پوست درخشنده چه می گوید؟

به گفته آیورودا، در انسان ها یکی از طبع ­ها (دوشاها)ی واتا، پیتا یا کافا غالب است. روانشناسی فیزیکی هر فرد به طبع او بستگی دارد. یکی از مهم­ترین عوامل مؤثر در شادابی، توجه به نیازهای بدن منحصر  به فرد و دوشای غالب ماست.

بعنوان مثال افراد دارای دوشای واتا موهای نازک و پوست خشکی دارند. یا افراد دارای طبع پیتا دارای پوستی حساس می­ باشند. افراد کافایی پوست­ های مقاوم تری دارند اما مشکل اصلی آنها قدرت­ کم هضم آنهاست که باید از خوردن غذاهای سنگین، سرد و شیرین خودداری کنند، زیرا هضم این مواد دشوار است و منجر به تجمع مواد سمی در بدنشان می­ شود.

ایجاد تعادل Doshas فرآیند ظریفی است که نه تنها به شما با افزایش زیبایی، پاداش می­ بخشد، بلکه سلامتی و سر زندگی شما را نیز افزایش می ­دهد.

توصیه های آیورودا

خوردن غذاهای سالم و فیبر تاثیر بسزایی بر روی پوست می­ گذارند. عدم وجود فیبر در رژیم غذایی می­ تواند باعث یبوست شود، و اگر روده بزرگ شما دفع کننده ضایعات نباشد، ممکن است تولید سموم در نهایت به عنوان لکه های پوستی ظاهر شود. سعی کنید بشقابتان را با سبزیجات که حاوی فیبر بیشتری هستند پرکنید. از غذاهای فرآوری شده و پرادویه، غذاهای خیلی چرب و غذاهای حاوی قند و نمک زیاد  اجتناب کنید.

از چربی­ ها نترسید. راه دیگر برای داشتن پوستی درخشان، خوردن چربی­ ها و روغن­ های سالم است. چربی­ ها بخشی از غشای سلولی را تشکیل می­ دهند، که محافظی در برابر از بین رفتن بیش از حد آب در بدن است. اسیدهای چرب ضروری (EFAs) از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶  را با خوردن روغن بذر کتان و ماهی تامین کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون می‌تواند پوست شما را نرم کند، به آن در حفظ رطوبت کمک کند و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز برای محافظت از سلول‌های پوستی را در برابر آسیب تامین کند.

روغن زیتون باعث کاهش اثرات مضر ناشی از اشعه ماوراء بنفش می‌شود. اگر پوستی مستعد جوش و آکنه دارید و به این روغن حساسیت ندارید، می‌توانید از آن استفاده کنید. زیرا روغن زیتون ویتامین‌های اساسی و مورد نیاز پوست را تامین خواهد کرد.

دانه رازیانه

نظریه آیورودا نشان می­ دهد که هضم خوب برای پوست سالم و روشن لازم است. جویدن دانه رازیانه پس از خوردن غذا به هضم آن کمک می­ کند، به همین دلیل است که در رستوران­ های هندی رازیانه را پیشنهاد می­ کنند.

چای زنجبیل

این دمنوش باعث آرام شدن کافا و کمک به هضم می­ شود. مقادیر کمی بین وعده­ های غذایی میل کنید.

لیمو و عسل

با نوشیدن یک فنجان آب گرم با عسل و آب لیمو ناشتا، بدن خود را از آما (سموم و ناخالصی­ ها) خلاص کنید.

چای سبز و گیاهان دارویی تیره نعناع مانند مریم گلی، ریحان، مرزنجوش، آویشن، رزماری حاوی آنتی اکسیدان­ هایی هستند که به شادابی پوست کمک می­ کنند.

خواب کافی

کمبود خواب روند جوان‌سازی و تکثیر سلول‌ها را مختل کرده و باعث تیرگی و افزایش چین و چروک‌های پوستی می‌شود. طبق توصیه آیورودا دمنوش­ های بابونه، سنبل الطیب، به لیمو و اسطوخودوس جهت ایجاد آرامش و کمک به خواب راحت موثرند.‌‌

گوجه فرنگی پخته شده

گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است. لیکوپن اثرات زیان آور رادیکال­ های آزاد را خنثی می­ کند همچنین تاثیر اکسید کننده اشعه UV را کاهش می ­دهد. گوجه فرنگی ­های پخته شده لیکوپن بیشتری دارند.

لیکوپن با تبدیل شدن به ویتامین A می­تواند با اثرات افزایش سن بر پوست مقابله کند و بعنوان یک عامل ضد چروک محسوب شود. همچنین مصرف رژیم غنی از لیکوپن میزان مولکول­ های پیش ساز کلاژن را در پوست افزایش می­ دهد.

بادام و دانه های آفتابگردان را مصرف کنید

آجیل­ ها و دانه­ ها با ویتامین E غنی شده اند. آنتی اکسیدان­ ها مانند ارتش عمل می­ کنند و پوست را از مضرات آلودگی و اشعه ماوراء بنفش محافظت می­ کنند.

آب بنوشید

هیدراتاسیون برای درخشش پوست مهم است. سبزیجات و میوه­ هایی مانند خیار­، هندوانه­، توت فرنگی، طالبی و گریپ فروت از مقدار زیادی آب برخوردار هستند. هیدراته کردن، خون رسانی به پوست را بسیار بهتر و به کاهش علائم پیری ناشی از کم آبی کمک خواهد کرد.

به دنبال برگ های سبز و گیاهانی که به رنگ نارنجی قرمز و تیره هستند بروید

بتاکاروتن، آنتی‌اکسیدانی قوی است که از تولید رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند. بعلاوه به عنوان پیش ساز ویتامین A به کار می ­رود. این امر باعث می­شود سطح پوست صاف بماند. خوراکی­ هایی مانند هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، سبزیجات برگ تیره مانند کلم و اسفناج منابع عالی بتاکاروتن هستند.

ماساژ خود ABHYANGA

از دیدگاه علم باستانی آیورودا هنگامی که بدن خود را با روغن ماساژ می ­دهید، به معنای واقعی کلمه آن را با یک لایه از محبت و همچنین یک لمس شفابخش می­ پوشانید. قبل از استحمام، تمام بدن خود را با روغن کنجد گرم (نه داغ)  ماساژ دهید. این کار به آرامش سیستم عصبی، تقویت سم زدایی لنفاوی، تغذیه پوست و بهبود گردش خون کمک می­ کند.

با یوگا بدرخشید

از معجزه آلوئه ورا غافل نشوید

با یوگا بدرخشید

در آیورودا این گیاه کوموری “kumari” نامیده می­ شود. فواید درمانی آلوئه ورا در تمدن­ های باستانی هند، چینی، یونانی و رومی شناخته شده است. مصریان از آلوئه ورا به عنوان “گیاه جاودانگی” یاد می­ کردند. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است که روند پیری پوست و چین و چروک را کنترل می­ کند.

از سایرفواید این گیاه می­توان به تسکین آفتاب سوختگی، مرطوب کردن پوست، بهبود زخم ها، کاهش عفونت و آکنه و کمرنگ شدن لکه های پوستی اشاره کرد.

تاثیر تمرینات پرانایاما برروی درخشش پوست

یک سم زدایی عالی است

طبق گفته­ های هاتا یوگا پرادیپیکا، پرانایاما یا کنترل نفس یک تکنیک تصفیه بدن در بسیاری از سطوح و لایه­ های موجود ما است. مطابق این رساله قدیمی، پرانایاما، نادی ­ها (یا کانال­ های انرژی موجود در بدن ما) را که معمولاً با ناخالصی­ ها بسته شده اند، سم زدایی می­ کند. پس از تصفیه کانال­ های انرژی، حاصل این  سم زدایی در بدن، با افزایش انرژی و درخشندگی پوست آشکار می­ شود.

تنفس یک ابزار آرامش بخش عالی است

تکنیک ­های پرانایاما با ایجاد انضباط در دم و بازدم ما، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را تحریک می­ کند که با تاثیر بر غدد هیپوفیز، تیروئید و آدرنال باعث ایجاد آرامش و به نوبه خود منجر به ایجاد تعادل در سیستم هورمونی می­ گردد. بیشتر مشکلات مزمن پوستی ناشی از عدم تعادل هورمونی است. آرامش عمیق ایجاد شده توسط پرانایاما به شفافیت و سلامت پوست کمک می­ کند. تنفس­ های شکمی، نادی شودان، سماورتی، کاپالابهاتی در تحقق این هدف کمک می­ کنند.

در هر کاری که برای مراقبت از پوست خود انجام می ­دهید، به یاد داشته باشید که محبت و حس خوب به خودتان مهم است. اگر زیبایی درونی و سلامتی واقعی را پرورش می­ دهید، صورت شما در حقیقت، تمام این احساس شادی را ابراز می­ کند. این راز زیبایی واقعی است.

گردآوری، ترجمه و تنظیم: گروه مترجمین پیام مهر
منابع:

  • Vogue.in
  • Yoga Journal آلیشا ویتلی، ۴ آگوست ۲۰۲۰
  • Bunnies & Zen: bunniesandzen.com
  • RK Pandey, Moira Lawler, MD., Ross Radusky

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×