بهبود آرتریت، سیاتیک وکمردرد با آساناهای یوگا

یکی از رایج ترین اشکال رنج، ناشی از زندگی دریک فرهنگ مدرن، کمردرد است. کمردرد اغلب با گرفتگی و تنش در ناحیه کمر آغاز می­ شود. این دردها در مرحله اول به دلیل بد نشستن یا نشستن طولانی مدت، برداشتن اجسام سنگین، سن و سال، ژنتیک، طریقه خوابیدن، وزن بدن، نادرست ایستادن، استرس و فعالیت­ های شدید بدنی آغاز می­ شود اما می ­تواند نشان دهنده بیماری­ های مفصلی و عضلانی نیز باشد. کسانی که به این بیماری دچار می شوند ممکن است در ناحیه کمر احساس سوزش و درد داشته باشند و همچنین نشستن و برخاستن برای آن­ها مشکل باشد.

درد به عنوان یک تجربه ناخوشایند تعریف می ­شود. علیرغم ماهیت به ظاهر تغییر ناپذیر درد، یوگا در واقع هم درکاهش درد و هم در پاسخ به درد بسیار مفید است.

تأثیر یوگا بر بهبود کمردرد و عملکرد روزانه

بررسی سیستماتیک و متا آنالیز دانشگاه ایالتی جورجیا در سال ۲۰۱۱  نشان می­ دهد که یوگا بعنوان یک رشته جسمانی/روانی اگر بطور مستمر انجام شود، می تواند فاجعه آمیز بودن درد را کاهش و پذیرش درد را افزایش دهد و عملکرد کلی احساسات را در افراد دارای درد مزمن بهبود بخشد.

مطالعات نشان می دهد افرادی که به مدت ۱۲ الی ۲۴ هفته تحت تمرین یوگا بودند در مقایسه با گروهی که مراقبت‌های پزشکی استاندارد دریافت کرده بودند به میزان قابل توجه درد کمتری نشان داده، همچنین توانایی عملکردی در این بیماران افزایش یافته بود.

نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن است آموزه های یوگا، قدرت عضلانی، انعطاف پذیری بدن و عملکرد تنفسی و قلبی عروقی را تقویت می کند.

ساشا کایرلسون، مدیر کلینیک فیزیوتراپی نیوجرسی می گوید: یوگا برای کار در زمینه انعطاف پذیری، اصلاح وضعیت بدن و تنفس بسیار عالی است. وی می افزاید: انجام روزانه حرکات کششی یوگا روشی امن است که باعث تسکین درد می شود. مکث در حرکات کششی تا زمانی که احساس خوبی داشته باشید خوب است.

از آنجا که میزان مشارکت در برنامه جسمی و ذهنی یوگا درحال افزایش است، مهم است متخصصان مراقبت های بهداشتی، از ماهیت یوگا، مزایای تمرین، اثرات درمانی و پتانسیل های یوگا به عنوان یک مؤلفه مهم برنامه سلامتی آگاه شوند.

بهبود آرتریت، سیاتیک وکمردرد با آساناهای یوگا

یوگا درمانی

یوگا، اکنون در جهان به عنوان یک رویکرد جامع برای سلامتی در نظر گرفته شده است و توسط موسسات ملی بهداشت به عنوان نوعی طب مکمل و جایگزین (CAM) طبقه بندی می شود. تمرین منظم یوگا باعث تقویت قدرت، استقامت و انعطاف پذیری می­ گردد.

یوگا توانمندسازی است

یوگا نوعی آمادگی جسمی/ذهنی است که شامل ترکیبی از فعالیت­ های عضلانی و تمرکز ذهنی جهت آگاهی از خود، نفس و انرژی است. دانش­ آموز، شفا دهنده خود است. یوگا دانش ­آموز را با ایفای نقشی فعال در سفر به سمت سلامتی درگیر روند بهبودی می­ کند، بهبودی از درون به جای یک منبع خارجی.

انعطاف پذیری یکی از بارزترین مزایای آساناهای یوگاست. با تمرین مداوم؛ شل شدن تدریجی عضلات و بافت هم بند اطراف مفاصل و استخوان؛ کاهش می یابد. یوگا با حفظ قدرت عضلانی،  بیماران را از کمر درد، آرتروز و پوکی استخوان محافظت می­کند. در طول یک جلسه، طیف گسترده ای از عضلات و مفاصل درگیر حرکت می شوند و بهبود گردش خون باعث رساندن مواد مغذی تازه و اکسیژن به محل شده و این امر به کاهش درد کمک می کند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که آسانا، مدیتیشن و یا ترکیبی از این دو ضمن کاهش درد و ناتوانی، مصرف دارو را به حداقل می رساند. همچنین باعث بهبود عملکرد راه رفتن و کاهش تغییرات وابسته به سن می شود.

ایده های اساسی در مورد درد مزمن و ارتباط آنها با یوگا

با افزایش جریان اکسیژن­ رسانی به مغز و بافت­ های ماهیچه ای باعث افزایش سطح انرژی و حس آرامش می­ شود.

ترکیب آگاهی از نفس با حرکات بدنی به آزادسازی تنش عضلانی کمک می­کند.

سطح ترشح اندورفین ها را که ضد درد طبیعی هستند افزایش می­دهد.

برای افرادی­ که ورم مفاصل دارند، حرکت دادن مفاصل و کشش عضلات می­تواند شدت درد را کاهش و تسکین دهد.

تمرین یوگا به طور منظم، بر پاسخ به درد تأثیر می­گذارد و سطح رنج درک شده را کاهش می­ دهد.

یوگا می تواند به شما یاد دهد که چگونه ذهن خود را متمرکز کنید تا تجربه شما از درد جسمی را تغییر دهد.  می تواند  احساس امنیت، کنترل و شجاعت را به شما برگرداند تا از تجربه دردهای مزمن عبور کنید.

درد سیاتیک و آساناهای یوگا

سیاتیک دردی عصبی است که از قسمت تحتانی کمر شروع می­ شود و تا پشت پا ادامه دارد. این درد به علت تحریک اعصاب سیاتیک که بزرگترین عصب بدن می باشد ایجاد می­ شود.

علل شایع درد سیاتیک عبارتند از: دیسک کمر، تنگ بودن کانال ستون فقرات که به آن تنگی کانال نخاع می‌گویند و آسیب‌هایی که به کمر وارد می‌شود.

آساناهای یوگا بر دامنه حرکت مفصل ران و لگن به طور قابل‌ توجهی اثر می­ گذارند و عضلات سرینی ران و قسمت پایینی کمر را کشش می‌دهند.

حرکات کششی با شل کردن عضلات گلوتئال و پریفورمیس درد سیاتیک را تسکین می‌دهد؛ این عضلات ممکن است ملتهب شوند و به عصب سیاتیک فشار وارد کنند.

درد سیاتیک هنگامی شروع می‌شود که مهره‌های ستون فقرات تحت فشار قرار داشته باشند. حرکات کششی به ایجاد فضا در ستون فقرات کمک می‌کند و فشار وارده بر عصب سیاتیک را کاهش می‌دهد.

همچنین گرفتگی عضلات همسترینگ که به دلیل سیاتیک ایجاد شده است را از بین برده و  درد را تسکین می­دهد.

تمرینات منظم یوگا با تقویت عضلات کمر و بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات، بهبود گردش خون در ناحیه لگن به درمان سیاتیک کمک می­کند.

حرکات آسانا می­ تواند ضعف عضلات و ماهیچه‌های اصلی، دامنه‌ی محدود حرکتی، وضعیت ناصحیح بدن را اصلاح کند.

نشستن طولانی مدت باعث انقباض و کوتاه شدن عضلات باسن و کمر می­ شود. کشش مناسب عضلات ران، درگیر کردن و انبساط عضلات شکم، باعث اصلاح و بهبود درد خواهد شد.

بهبود آرتریت، سیاتیک وکمردرد با آساناهای یوگا

آرتریت و یوگا

بهبود آرتریت، سیاتیک وکمردرد با آساناهای یوگا

آرتریت روماتوئید به یک اختلال التهابی مزمن اشاره دارد که بر مفاصل دست و پا تأثیر می­ گذارد. این بیماری در بین افرادی که ۴۰ ساله و بالاتر هستند بیشتر دیده می شود و بیشتر زنان را درگیر می کند. در آرتریت روماتوئید، پوشش مفاصل تحت تأثیر قرار می­ گیرد که می­تواند منجر به تورم دردناک، فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود. تمرین های خاصی وجود دارد که می­تواند به شما در مقابله با این بیماری دردناک کمک کند.

آرتریت شایع­ترین علت ناتوانی و محدود کردن فعالیت بدنی است. مبتلایان به آرتریت که مرتباً ورزش می کنند، درد کمتر، انرژی بیشتر و خواب بهتری دارند. آموزش های بدن/ذهن، مانند یوگا، که مدیریت استرس را همراه با فعالیت بدنی آموزش می­ دهند، می ­توانند در هر دو مورد آرتروز و آرتریت روماتوئید موثر باشند.

آرتروز و یوگا

آرتروز یکی از شایع‌ ترین بیماری ­های مفصلی است این بیماری در مفاصل اصلی حرکتی مانند زانوها، مفصل ران پاها، شانه‌ها، آرنج­ها، انگشتان دست­ ها، پاها و در ستون مهره‌ها ایجاد می‌شود و باعث التهاب، ورم و درد در مفاصل شده، محدودیت در دامنه حرکتی مفصل ایجاد می‌کند.

تمرینات کششی با تقویت و تغییر شرایط عضلات اطراف مفاصل از آنها حمایت می‌کند؛ به این ترتیب استفاده از مجموعه‌ای منظم از تمرین‌های حرکتی، تقویتی و کششی می‌ تواند تاثیری قابل توجه در کاهش درد مربوط به آرتروز داشته باشد و با حفظ قابلیت حرکت مفصل، سطح فعالیت آن را حفظ کند؛ این تمرینات اهمیتی بالا در شکستن چرخه نا مناسب ایجاد شده و در نتیجه کاهش فعالیت و بازتوانی افراد دارد.

حرکات خم شدن کامل به جلو، خم شدن به عقب و حرکات پیچشی برای ایجاد تحرک و انعطاف پذیری ستون فقرات و آساناهای ایستاده برای افزایش قدرت و استحکام توصیه می‌شود.

بهبود آرتریت، سیاتیک وکمردرد با آساناهای یوگا

با یوگا می توانید

درد مزمن کمر را کاهش دهید.

محدودیت­ های فعالیت را بهبود بخشید.

استفاده از داروهای ضد درد را کاهش دهید.

انضباط یوگا الگوی بی انتها و کل نگر سلامتی و بهبودی را به افراد ارائه می­دهد و اگرچه ممکن است منجر به از بین رفتن کامل بیماری ­های جسمی و یا شرایط نا مطلوب بدن نگردد، اما راهی جامع برای بهبود دارد. یک ارتباط غیرقابل انکار بین سلامت جسمی و روانی کلی فرد وجود دارد و تعالیم یوگا برای دستیابی به آن طراحی شده است.

گردآوری و تنظیم: گروه مترجمین پیام مهر
منبع: YogaUOnline.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×