آشنایی با ماساژ درمانی

ماساژ از کلمه­ ی یونانی Massein به معنای مالیدن و از لغت Manus به معنای دست گرفته شده است. ماساژ در لغت به معنای لمس،‌ دست زدن، فشار دادن یا مالیدن می‌باشد. ماساژ درمانی نوعی از درمان است که در آن یک متخصص آموزش دیده و دارای مجوز، با استفاده از درجات مختلف فشار و حرکت، بافت های نرم بدن، عضله، بافت هم بند، تاندون ها، رباط ها و پوست را تحت کشش یا فشار قرار می ­دهد.

ماساژ بعنوان بخشی از درمان های مکمل و یکپارچه در نظر گرفته می شود و همراه با درمان استاندارد برای طیف گسترده ای از شرایط پزشکی ارائه می­گردد.

فهرست

تاریخچه ماساژ درمانی

قدمت ماساژ درمانی به هزاران سال قبل در نوشتارهایی از چین باستان، ژاپن، هند، ملل عرب، مصر، یونان و رم بر می­ گردد. در زمان بقراط از این روش بعنوان “هنر مالش” نام می بردند.

ماساژ در اروپا در دوره رنسانس به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گرفت. در دهه ۱۸۵۰، دو پزشک آمریکایی که در سوئد تحصیل می کردند، ماساژ درمانی را در ایالات متحده معرفی کردند که برای اهداف بهداشتی متنوعی استفاده شد. با پیشرفت های علمی و فناوری در درمان پزشکی در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، ماساژ در ایالات متحده رواج یافت. علاقه به ماساژ در دهه ۱۹۷۰ خصوصاً در بین ورزشكاران شکل گرفت. فدراسیون بین المللی ماساژ در سال ۱۹۸۷ (۱۳۵۶) در کشور سوئیس تاسیس گردید.

مزایای ماساژ درمانی

بدن خود را درمان کنید! روح خود را راحت کنید!

ماساژ هنر لمس دقیقی است، که بدن و روح را به آرامش می رساند. یک ماساژ آرامش بخش می تواند سطح هورمون استرس را کاهش و در عین حال ترشح هورمون اکسی توسین را افزایش داده، روحیه شخصی شما را شاد و از افسردگی جلوگیری کند. دانشمندان شواهدی یافته اند که ماساژ درمانی سلامت روان را پشتیبانی می کند.

ماساژ درمانی برای کمک به مدیریت و تقویت وضعیت سلامتی استفاده می شود. ماساژ در اکثر فرهنگ ها، در طول تاریخ بشر انجام شده است. ماساژ درمانی یکی از اولین ابزاری بود که مردم برای کاهش فشار عضلات و تسکین درد استفاده می کردند. همچنین برای کمک به توانبخشی آسیب های ورزشی، فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی) و سلامتی عمومی توصیه می­ شود. ماساژ درمانی برای اکثر افراد بی خطر است و رضایت فوری را فراهم می کند.

دکتر میسون ترنر، رئیس روانپزشکی بیمارستان Kaiser Permanente در سانفرانسیسکو می گوید: “ماساژ به تقویت ارتباط بدن و ذهن کمک می کند و هر چیزی که به فرد کمک کند ذهن و بدن خود را به هم متصل کند، می تواند مفید باشد.”

آیا ماساژ به رشد کودک کمک می کند؟

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه نوزادان نارس که ماساژ گرفته بودند، افزایش وزن داشتند. ماساژ کمر به آرامش و خواب کمک می کند. نوزادانی که مشکل خواب دارند، اگر توسط والدینشان ماساژ ۱۵ دقیقه ای به آنها داده شود، سریعتر به خواب می روند. آنها همچنین هنگام بیدار شدن هوشیارتر، فعال و مثبت هستند.

انواع مختلف ماساژ چیست؟

اصطلاح “ماساژ درمانی” روش های بسیاری را شامل می شود. ماساژ به دو صورت کلاسیک و آسیایی متداول است. شایع ترین شکل ماساژ درمانی در کشورهای غربی ماساژ سوئدی یا کلاسیک نام دارد؛ که هسته اصلی برنامه های ماساژ است. سبک های دیگر شامل ماساژ ورزشی، تایلندی، سوئدی، روسی، چینی و ماساژ آیورودا از جمله سبک‌های معروف هستند.

ماساژ سوئدی (Swedish Massage)
آشنایی با ماساژ درمانی

محبوب ترین نوع ماساژ در ایالات متحده است و نوعی ماساژ کامل بدن برای کسانی که تنش زیادی دارند. در این ماساژ  از دست، ساعد یا آرنج برای دستکاری لایه های سطحی عضلات استفاده می شود. حرکت فعال یا غیرفعال مفاصل نیز ممکن است بخشی از ماساژ باشد.

مزایای جسمی و ذهنی:

شل شدن عضلات محکم و کشش بافتهای هم بند، تسکین گرفتگی و اسپاسم عضلات و کاهش خستگی ماهیچه ها، شل شدن مفاصل و بهبود دامنه حرکت، افزایش قدرت عضلات، آرامش سیستم عصبی، تسکین علائم اختلالات نظیر آرتروز، سندرم تونل کارپ، سندرم درد مزمن و حاد، سردرد، اختلال عملکرد مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ) و صدمات ورزشی از مزایای جسمی این ماساژ است.

از فواید و مزایای ذهنی مرتبط با ماساژ سوئدی می­توان به آرامش ذهنی، بهبود طول و کیفیت خواب، کاهش استرس، افسردگی، اضطراب و تحریک پذیری و افزایش توانایی تمرکز اشاره کرد.

معمولاً ماساژ سوئدی ۶۰-۹۰ دقیقه طول می کشد.

ماساژ سنگ داغ (Hot Stone Massage)
آشنایی با ماساژ درمانی

ماساژ سنگ داغ برای افرادی که درد عضلانی و تنش دارند پیشنهاد می شود. این نوع ماساژ مشابه ماساژ سوئد است، فقط در این نوع ماساژ علاوه بر دستان ماسور، از سنگ های گرم شده نیز استفاده می شود.

در طی ماساژ سنگ های گرم و صاف از جنس بازالت (نوعی سنگ آتشفشانی)، باحرارتی بین ۱۳۰ تا ۱۴۵ درجه فارنهایت روی قسمت های خاصی از بدن مثل امتداد ستون فقرات، روی شکم، روی سینه، کف دستان، روی پاها و انگشتان پا قرار می­گیرند.

بعضی اوقات، در هنگام ماساژ سنگ داغ، از سنگ ­های سرد نیز استفاده می شود. ممکن است از سنگ­های سرد بعد از سنگ­ های گرم برای آرام کردن هر رگ خونی درگیر و تسکین پوست استفاده شود.

 از مزایای ماساژ سنگ داغ می­توان به رهایی تنش عضلانی، بهبود جریان خون، کاهش درد، تقویت آرامش و از بین بردن استرس اشاره کرد.

همچنین افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید پس از یک دوره یک ماهه این ماساژ، درد کمتر و دامنه حرکتی بیشتر را تجربه کردند.

به دلیل گرمای اضافی، ماساژ سنگ داغ نسبت به ماساژ سوئدی در رفع تنش عضلانی موثرتر است.

مدت زمان ماساژ معمولاً ۹۰ دقیقه است.

ماساژ آروماتراپی (Aromatherapy Massage)
آشنایی با ماساژ درمانی

ماساژ آروماتراپی ماساژ درمانی سوئد با استفاده از روغن ماساژ یا لوسیون گیاهی است. هر روغن مورد استفاده در آروماتراپی دارای خواص مختلفی است. روغن ها ممکن است باعث واکنش پوستی آلرژیک شوند بنابراین درمانگر باید قبل از ماساژ از سابقه سلامتی شما مطلع باشد. در طول ماساژ آروماتراپی، مولکول های اسانس را استنشاق می کنید یا آنها را از طریق پوست خود جذب می کنید. تصور می شود آنها با تأثیرگذاری بر سیستم لیمبیک (ناحیه ای از مغز که در احساسات درگیر است) تغییرات مفیدی را در ذهن و بدن ایجاد می کنند.

در صورت حساس بودن به بو یا روغن از این نوع ماساژ استفاده نکنید.

مزایای ماساژ آروماتراپی:

از مزایای این ماساژ می توان به تقویت روحیه، کاهش تنش عضلانی، کاهش اضطراب و افسردگی، کاهش علائم دمانس، رفع بیخوابی، کاهش درد قاعدگی اشاره کرد. ماساژ آروماتراپی علائم یائسگی را نیز کاهش می­دهد.

مدت زمان ماساژ آروماتراپی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است.

ماساژ عمقی بافت ها (Deep Tissue Massage)

ماساژ بافت عمیق شامل اعمال فشار و ضربه آهسته به لایه های عمیق تر عضله و فاشیا (Fascia) یا بافت هم بند اطراف ماهیچه ها بوده و برای درد های مزمن در گردن، کمر، گرفتگی عضلات پا و شانه استفاده می شود. ماساژ بافت های عمیق فشار بیشتری نسبت به ماساژ سوئد استفاده می کند. اگر بیش از حد به فشار حساس هستید از این نوع ماساژ خودداری کنید .

از مزایای ماساژ بافت عمیق بهبود دردکمر، تحرک محدود، آسیب سندرم تونل کارپ، مشکلات پوسچر (وضعیتی)، تنش عضلانی در همسترینگ، گلوت، باند IT ، پاها، چهار سر ران، رمبوئید، درد استئوآرتریت، سیاتیک، آرنج تنیس و فیبرومیالژیا می باشد.

برای دریافت ماساژ دیپ تیشو حتما به متخصص این امر مراجعه کنید.

البته این درد نباید هیچگاه خارج از حد توان فرد ماساژ گیرنده باشد. پس از دریافت ماساژ دیپ تیشو حتما آب کافی بنوشید تا اسید لاکتیک را از بین بافت ها بیرون برانید، در غیر این صورت روز بعد از ماساژ احساس درد شدیدی خواهید داشت.

ماساژ ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول خواهد کشید.

ماساژ لومیلومی نویی (LomiLomi Nui)

لومی لومی نوی، ماساژ سنتی هاوایی، نوعی ماساژ است که بیشتر به بدن درمانی شباهت دارد و هدف آن معالجه نه تنها بدن بلکه روح است.

در زبان محلی، lomi به معنی مالش، ورز دادن یا فشار دادن است و Nui به معنی، بزرگ، مهم یا “اصلی” است.

لومی لومی هزاران سال خود را به عنوان “ملکه ماساژ” ادعا کرده و هنوز روح و جسم انسان ها را در همه دنیا متعادل می کند. این ماساژ بعنوان ماساژ مقدس نیز معروف است.

 از فواید لومیلومی می توان به ایجاد آرامش و رهایی و رفع تنش و تسکین درد اشاره کرد.

مدت انجام این ماساژ حداقل ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه است.

ماساژ ورزشی (Sports Massage)

اگر بعلت ضعف عضلات، مستعد آسیب دیدگی هستید از ماساژ ورزشی استفاده کنید. ماساژ ورزشی برای کمک به اصلاح مشکلات عملکرد، افزایش انعطاف پذیری و تقویت بافت نرم طراحی شده است. استفاده از ماساژ ورزشی، قبل و بعد از ورزش، باعث کمک به رفع تنش و جلوگیری از آسیب می­شود. علاوه بر این، می توان از ماساژ ورزشی برای تسکین درد و فشار عضلانی استفاده کرد.

ماساژ ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول خواهد کشید.

ماساژ درمانی یومیهو (Yumeiho)

یک ماساژ درمانی کاملاً ژاپنی است که به طور گسترده در ژاپن برای معالجه بسیاری از بیماری ها  و همچنین بهبود سلامت روحی و جسمی مورد استفاده قرار می گیرد. ماساژ درمانی یومیهو حدود ۵۰-۶۰ دقیقه طول می کشد که طی آن یومیهوتراپیست از تکنیک­ های مختلف شامل طب فشاری، دستکاری مفاصل نرم، کشش غیرفعال و ورز دادن استفاده می نماید.

ماساژ یومی هو دو جنبه دارد:

جنبه پیشگیری: در جنبه پیشگیری با ایجاد تعادل هورمونی در بدن ایجاد قرینگی در اندام‌ها، نرم نگه داشتن عضلات و مفاصل، سالم نگه داشتن سیستم گوارش و تنفس، بهبود سیستم گردش خون و سیستم لنفاوی، بهبود عملکرد غده های درون ریز و بالاخره  افزایش سطح ایمنی بدن این امکان را می دهد که با تنی سالم و روحیه ای شاداب و پر انرژی در مقابل بروز بیماریها مقاومت کنید.

جنبه درمانی: با بیشترین کاربرد و اثربخشی در اصلاح و رفع مشکلات سیستم حرکتی همچون ناراحتی های مفصلی، آرتروز، دیسک، سیاتیک، سردرد و سرگیجه کمک می­ کند.

ماساژ یومیهو تراپی از ۴ روش‌ ماساژ معروف گرفته شده است که عبارتند از:

۱)شیاتسو ۲)ماساژ چینی ۳)رفلکسوتراپی  ۴)ریکی (انرژی درمانی)

ماساژ شیاتسو (Shiatsu Massage)

در این تکنیک، ماسور مانند طب سوزنی، فشارهای محکم را روی نقاط خاص بدن بصورت فشار پالس یا ریتمیک اعمال خواهد کرد. فشار نسبت به بسیاری از انواع ماساژ محکم تر است.

ماساژ شیاتسو برای افرادی که می خواهند احساس آرامش کنند و استرس، درد و تنش را برطرف کنند، بهترین است. این ماساژ آرامش عاطفی و جسمی را تقویت می کند، سردرد را تسکین و تنش عضلانی را کاهش می دهد.

ماساژهای شیاتسو معمولاً ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد.

رفلکسولوژی (Reflexology)

رفلکسولوژی (بازتاب درمانی) از جمله ماساژ های پرطرفدار است که با اعمال فشار به نقاط مشخصی از دست، پا و لاله گوش برای کاهش درد، کاهش استرس و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد.

یک نظریه اساسی که در مورد ماساژ رفلکسولوژی مطرح است این است که ماساژ نقاط مشخص یا همان “نواحی بازتابی” روی پاها و دست ها، موجب افزایش گردش خون، اکسیژن رسانی و نیروی چی در بدن و تسکین درد می گردد.

در واقع رفلكسولوژيست با بکار بردن تکنیک های فشاری در مناطق بازتابی، موانع انرژي را از بين مي برد.

فشار بر روی نقاط بازتابی همچنین به تعادل سیستم عصبی کمک می کند و باعث تحریک ترشح اندورفین می شود .

آشنایی با ماساژ درمانی

تفاوت رفلکسولوژی با ماساژ پا

این دو روش ممکن است شبیه  بهم به نظر برسند، اما تفاوت های اساسی دارند. هر دو می توانند مفید باشند! ماساژ پا دستکاری بافت ها برای شل کردن عضلات، تسکین تنش و بهبود گردش خون است که می تواند سلامت و رفاه عمومی را بهبود بخشد.

در حالیکه رفلکسولوژی یک ماساژ هدفمند برای بازگرداندن جریان انرژی در بدن می باشد. درمان معمولاً روی پاها متمرکز است، اما می تواند شامل دست و گوش نیز باشد. در این نوع ماساژ، درمانگر به مناطقی از پاها فشار می آورد که تصور می شود با سایر سیستم ها و اندام های بدن مطابقت دارد.

ماساژ رفلکسولوژی ۳۰-۶۰ دقیقه طول می کشد.

ماساژ تریگرپوینت (Trigger Point Massage) یا ماساژ نقطه محرک

ماساژ تریگرپوینت یکی از انواع ماساژ درمانی هایی است که به نقاط مشخص و حساس در عضله ها و ماهیچه ها فشار وارد می کند و باعث کاهش کشش ماهیچه ای و دفع دردها، افزایش انعطاف پذیری و اثر آرام بخشی سیستم عصبی می شود.

ماساژهای ماشه ای برای افرادی که آسیب دیدگی، درد مزمن یا مشکل خاص دارند بهتر است. بعضی اوقات نواحی سفتی در بافت های عضلانی، که به عنوان نقاط محرک شناخته می شوند، می توانند باعث ایجاد درد در سایر نقاط بدن شوند. این نوع ماساژ با تمرکز بر نقاط محرک، می تواند درد را کاهش دهد.

این نوع ماساژ معمولاً ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد.

آشنایی با ماساژ درمانی
ماساژ تایلندی (Thai Massage)

در بسیاری از مقالات از ماساژ تای به عنوان ماساژ تایلندی نام برده شده و این ماساژ را تایلندی می نامند.

 در ماساژ تای تکنیک های نوازشی و ریلکسی پر طرفدار جای خود را به تکنیک های کششی (شبیه به کشش های یوگا)، فشاری و لرزشی میدهد تا به کمک آن ها تنش های عصبی عضلات کاهش یافته و انعطاف پذیری افزایش یابد. ماساژ تایلندی، روی تمام بدن کار می کند. از اینرو، ماساژ تای، به “یوگای تنبل ها” نیز معروف است.

در ماساژ تای، ماسور یا درمانگر از دست ها و پا ها، زانو ها و کف پای خود استفاده می کند تا فرد ماساژ گیرنده را در حالت های کششی مانند یوگا قرار دهد و عضلات عمقی و نقاط طب فشاری را تحریک کند.

ماساژ تایلندی برای افرادی که می خواهند ماساژ فعال تری داشته باشند بهترین گزینه است.

ماساژ تایلندی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد.

ماساژ صندلی (Chair Massage)

اگر قبلا ماساژ را تجربه نکرده اید و زمانتان کوتاه است، این ماساژ می تواند پیشنهاد خوبی باشد. تمرکز ماساژ صندلی روی گردن، شانه ها و پشت شماست و به رفع استرس و تقویت آرامش کمک می کند. در این نوع ماساژ از فشار سبک تا متوسط ​​استفاده می شود.

در طول ماساژ، روی یک صندلی مخصوص طراحی شده به گونه ای می نشینید که قفسه سینه شما به قسمت پشت صندلی فشار دهد و به ماساژ درمانگر اجازه می­دهید تا به پشت شما دسترسی داشته باشد.

مدت زمان این ماساژ معمولاً ۱۰ دقیقه است.

آشنایی با ماساژ درمانی

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منابع: Webmed.com, Verywellhealth.com, Healthline ,انجمن ملی ماساژ

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×