کروموتراپی (رنگ درمانی) ‌و اثرات آن

کروموتراپی، که معمولاً به آن رنگ درمانی نیز گفته می شود، یک روش درمانی جایگزین است که از رنگ و نور برای تعادل انرژی در بدن جهت پیشگیری یا بهبود بیماری استفاده می کند.

بر اساس شواهد علمی، حیات هر موجود زنده به وجود نور بستگی دارد، کروموتراپی معتقد است که بدن فیزیکی و انرژی ما، نور خورشید را دریافت و تعادل داخلی را حفظ می کند. با این حال، از آنجا که نور به طور طبیعی از هر سلول در بدن آزاد می شود، عدم تعادل این رنگ ها می تواند رخ دهد، و بدن فیزیکی آن را به عنوان یک بیماری منعکس می کند.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، روحیه ما می تواند تحت تأثیر رنگ هایی باشد که ما را احاطه کرده است. ما تحت تأثیر رنگ آسمان هستیم. تحت تأثیر رنگ یک اتاق هستیم. تصادفی نیست که دیوارهای بسیاری از بیمارستان های دنیا با رنگ سبز پاستیلی یا آبی رنگ شده است.

رنگ ها توانایی ایجاد تغییرات عاطفی در انسان را دارند. نه تنها تغییرات مثبت، بلکه می توانند تغییرات منفی در زندگی ایجاد کنند. بنابراین مهم است که از رنگ مناسب برای مثبت سازی استفاده شود. کروموتراپی به طور همزمان بر سلامت جسم و سلامت روح و روان فرد تأثیر می گذارد.

آیورودا و کروموتراپی

کروموتراپی یک مفهوم چند صد ساله است که توسط درمانگران باستان از رنگ و نور استفاده می شد. ردپای این نوع درمان را می توان در طب هند (آیورودا)، فرهنگ مصر باستان و طب سنتی چینی یافت.

طبق متون باستان رنگین کمان نشانه پیمان و حمایت معنوی خداوند است. در یوگای تبتی به بدن ظریف یوگی، بدن رنگین کمان گفته می شود. سنت هندو اظهار می دارد که هر یک از هفت چاکرا با صدای اختری خاص و یکی از رنگ های رنگین کمان مرتبط است.

طب سنتی آیورودا، رنگ های مربوط به هفت چاکرا را که مراکز معنوی در بدن و واقع در امتداد ستون فقرات در نظر گرفته شده، توصیف کرده است. چاکراها مراکز انرژی معنوی بدن، بیضوی شکل و دارای قطر متوسط پنج تا شش سانتی متر هستند. هر چاکرا با اندام خاصی از بدن در ارتباط است و یک رنگ غالب دارد.

کروموتراپی با تعیین اینکه کدام رنگ در بدن کم است یا کدام یک از چاکراها ضعف در رنگ را نشان می دهد، علت بیماری را ردیابی و با استفاده از نور رنگی (به تقلید از نور خورشید) برای نواحی خاص از طریق طب سوزنی یا ابزارهایی مانند سنگ های قیمتی، شمع، منشورها و عینک یا عدسی، کمبود نور را درآن چاکرا تقویت و تامین می نماید.

اغلب ترکیب با آب درمانی یا آروماتراپی، برای افزایش اثر درمانی متداول است. چاکرای نامتعادل منجر به بیماری در بدن می شود. معرفی رنگ چاکرای افراد می تواند به رفع بیماری کمک کند.

رنگ درمانی با مطابقت هفت رنگ طیف رنگی یا هفت رنگ نورخورشید، شامل بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز، با هریک از هفت چاکرای اصلی بدن کار می کند.

از این هفت رنگ، سه رنگ قرمز، نارنجی و زرد، گرم و به ترتیب رنگهای مولادارا، سوادهیشتانا و چاکرای مانیپورا و چهار رنگ باقیمانده عبارتند از سبز، آبی، نیلی و بنفش، به ترتیب رنگهای آناهاتا، ویشودهی، آجنا و ساهاسرارا هستند. در درمان “Color Puncture” (استفاده از چراغ های رنگی برای تحریک نقاط طب سوزنی) از رنگ های گرم برای افزودن انرژی و از رنگ های سرد برای کاهش انرژی استفاده می شود.

 

کروموتراپی (رنگ درمانی) ‌و اثرات آن

با توجه به رنگ درمانی آیورودا ؛ RED (نیلوفر آبی با چهار گلبرگ) بر جنسیت، ثبات، احساسات و امنیت حاکم است. ORANGE (نیلوفر آبی با شش گلبرگ) تولید مثل، خلاقیت، شادی و اشتیاق را کنترل می کند. YELLOW هضم، قدرت شخصی و موارد مربوط به رشد را تحت الشعاع قرار می دهد. GREEN (نیلوفر آبی با دوازده گلبرگ) گردش خون، عشق به خود و دیگران، اشتیاق و فداکاری را کنترل می کند. BLUE (نیلوفر آبی با شانزده گلبرگ) بر ارتباطات، اندیشه، استقلال و امنیت حاکم است. INDIGO (نیلوفر آبی با دو گلبرگ) دسترسی به سطح شهود را کنترل می کند. VIOLET (نیلوفر آبی با گلبرگهای متعدد) حکمت و مرگ بدن را اداره می کند.

با توجه به اعمال آنها بر روی بدن انسان، اعتقاد بر این است که آنها سیستم های مربوطه را بهبود می بخشند. رنگ قرمز برای بهبود بیماری های کلیوی، اختلالات غدد جنسی و مشکلات ستون فقرات همراه است. رنگ نارنجی برای سیستم ادراری، گردش خون و تولید مثل مفید است. رنگ زرد بر معده، صفرا، کبد و لوزالمعده تأثیر می گذارد. رنگ سبز برای قلب، ریه ها و ماهیچه ها کار می کند. از رنگ آبی برای درمان چشم، دهان،گلو و دست استفاده می شود. نیلی برای چشم و غده صنوبری مفید است در حالی که از رنگ بنفش برای درمان مشکلات مرتبط با سیستم عصبی، غده هیپوفیز و قشر مغز استفاده می شود.

استفاده از مقادیر دقیق رنگ برای دوره های زمانی خاص از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا رنگ های موجود درکروموتراپی می توانند با اثرات مثبت و منفی همراه باشند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض رنگ و استفاده از آن در یک ناحیه اشتباه از بدن، از مضرات کروموتراپی است، بنابراین همیشه توصیه می شود که یک پزشک واجد شرایط، روانشناس، درمانگر یا متخصص بهداشت این روش درمانی را انجام دهد.

تاریخچه نوردرمانی

یک روش درمانی ساده و در عین حال قدرتمند،کروموتراپی مدرن در دانمارک توسط نیلز فینسن (Niels Ryberg Finsen) کشف شد. به دنبال کشف اثر ضد باکتریایی انرژی ماورای بنفش خورشید در سال ۱۸۷۷، فینسن امکان استفاده از نور مرئی برای التیام زخم ها را بررسی کرد. بعدها او از نور قرمز برای جلوگیری از ایجاد زخم آبله استفاده کرد که اکنون در بیمارستان دانشگاه کپنهاگ استفاده می شود.

امروزه، در دنیای پیشرفته و فناوری محور، برخی از درمانگران از سیستم تابش نور به چشم بیمار و موفقیت در سرعت بخشیدن به بهبودی قربانیان سکته مغزی و افرادی که افسردگی مزمن دارند، استفاده می کنند.

بهبود با رنگ از ظریف ترین و بهترین ارتعاشات موجود در طبیعت در مقابل ارتعاشات آسیب رسان داروها و مواد شیمیایی ارجحیت دارد.

متخصصان بینایی استفاده از عینک با لنزهای رنگی را تجویز می کنند. پزشکان فنگ شویی رنگ های خاصی را برای خانه ها و محل کار توصیه می کنند. متخصصان طب سوزنی راهی برای استفاده از نور در طب سوزنی ایجاد می کنند. تمام این نوآوری ها برای دستیابی به تعادل مطلوب انرژی و تامین سلامتی است.

تحلیل و تاثیر طیف رنگی نور

رنگ ها انرژی امواج نور را در ارتعاش با سرعت های مشخص و قابل اندازه گیری نشان می دهند. از بین رنگ های رنگین کمان، قرمز کمترین میزان لرزش و بنفش بیشترین میزان لرزش را دارد. در ادامه به ویژگی های منتسب به هر یک از رنگ ها خواهیم پرداخت.

قرمز

قرمز تحریک کننده و نیرو بخش با چاکرای اول مطابقت دارد، که در پایه ستون فقرات قرار دارد و روی پاها، راه رفتن، مقعد و سیستم دفع مواد زائد تأثیر می گذارد. این عنصر زمین ویژگی های مثبتی مانند استواری، شجاعت، وفاداری و استقامت و ویژگی های منفی مانند لجاجت، عصبانیت و تعصب را تشویق می کند. کمبود رنگ قرمز در بدن می تواند بر اختلالات خون، مغز استخوان و کاهش انرژی تأثیر بگذارد. بر احساس ایمنی و بقا تأثیر عاطفی بگذارد و ضربان نبض را کاهش دهد.

استفاده از نور قرمز برروی چاکرای اول می تواند عملکردهای گردش خون را پشتیبانی و با کم خونی، آسم، برخی بیماری های پوستی و سرفه های مزمن مقابله کند. قرمز رنگی پرشور و گرم است که باعث نشاط و تحریک انرژی می شود و یکی از بهترین رنگ های بهبود دهنده برای افزایش اشتهای جنسی و نشاط عمومی است.

نارنجی

رنگ نارنجی با چاکرای دوم مطابقت دارد که در ناحیه لگن واقع شده است. به گفته متخصصان شیمی درمانی، این رنگ انرژی دهنده، نشان دهنده مهربانی و نشاط و نمادی از شکوفایی و غرور است. برای تحریک خون رسانی، معالجه سنگ های کلیه و صفرا، تحریک شیر در پستان ها پس از زایمان و درمان بیماری های روانی و افسردگی مفید است. این رنگ نورخورشید در هنگام طلوع، هم بر بدن و هم برذهن تأثیر می گذارد.

 نارنجی برای درمان بی اشتهایی، نفخ شکم، گرفتگی عضلات و قلب و عروق استفاده می شود و کمبود آن می تواند باعث سردرگمی، خستگی و بدبینی شود. نارنجی یکی از بهترین رنگ ها برای اتاق کودکان است. نارنجی گرما را تابانده و با شادی و خوشحالی همراه است.

زرد

چاکرای سوم، با رنگ زرد مطابقت دارد و بالای ناف قرار گرفته است. رنگ زرد یکی از رایج ترین رنگ ها در کروموتراپی است. یک رنگ شاد و فعال که می تواند در بسیاری از بیماری ها تأثیر مثبت داشته باشد. زرد ملین، ادرار آور و محرک مغز، معده، روده، کبد و طحال است. برای درمان دیابت، سوء هاضمه، اختلالات کلیوی، یبوست و چشم و گلو استفاده می شود. رنگ زرد در تصفیه خون و پاکسازی بدن مفید است. اگر بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد، می تواند عدم تمرکز، سوء نیت و شیطنت ایجاد کند. برعکس، استفاده بهینه از رنگ زرد به مقابله با عصبی بودن و پرخاشگری، تحریک و اضطراب کمک می کند. می تواند به تحریک هوش کمک کرده، باعث ایجاد خلاقیت در افرادی شود که احساس کندی و رخوت می کنند. همچنین برای بیماران دارای مشکلات پوستی توصیه می شود.

سبز

رنگ سبز در وسط طیف هفت رنگ، با چاکرای چهارم مطابقت دارد. این رنگ بیانگر آرامش و تمرکز است. از رنگ سبز می توان در بهبود برونشیت، سیاه سرفه، کیست ها، افسردگی، پرخوری و بیماری های چشم استفاده کرد. رنگ سبز همچنین برای مقابله با تحریک پذیری، بی خوابی، تب یونجه، آنفولانزا ، مالاریا و سرطان استفاده می شود. استفاده بیش از حد از رنگ سبز  می تواند باعث بی حالی، بی انگیزگی، عدم امنیت و حسادت شود.

آبی

این رنگ معنوی که رنگ آسمان و دریاست و رنگ صلح و بی نهایت، با چاکرای پنجم در گلو مطابقت دارد و می تواند گفتار را تحت تأثیر قرار دهد. ادعا شده است که عمیقا بدن و ذهن را به آرامش می رساند. از نور آبی در درمان آسم، فشار خون بالا، روماتیسم، عفونت های گلو، مشکلات تیروئید، سردرد، گرفتگی عضلات و بسیاری از بیماری های مشابه می توان استفاده کرد. عدم تعادل در استفاده از نور آبی، می تواند در فرد بی اعتمادی، شک، بی علاقگی و مالیخولیا ایجاد کند.

نیلی

چاکرای ششم با رنگ نیلی مطابقت دارد و گرمی قرمز و خنکی رنگ آبی را با هم ترکیب و به عنوان یک محرک عالی عمل می کند. نیلی جریان های روحی بدن را پاکسازی و به عنوان مسکن عمل می کند. ارتباط نور نیلی با قسمت تحتانی پیشانی، می تواند به رشد درک روانی و شهود کمک کند. همچنین می تواند برای درمان اعتیاد،کنترل خونریزی و بهبود آبسه استفاده شود. در بهبود التهابات چشم، آب مروارید، گلوکوم، اختلالات معده و اختلالات پوستی مفید است. تأثیرات مثبت این نور بسیار بیشتر از منفی است.

بنفش

رنگ بنفش با چاکرای هفتم مطابقت دارد که مربوط به بالای سر است. بنفش بیشترین ارتعاش پرتوهای انرژی کیهانی را دارد. معمولاً به عنوان رنگ احساس و یک رنگ مراقبه ای محسوب می شود. در اعمال درمان روی سیستم لنفاوی، عضلات و سیستم عصبی استفاده می شود. همچنین در بهبود بیماری های ادراری، عفونت ها، آرتروز و روان پریشی موثر است. استفاده بیش از حد از این رنگ می تواند منجر به احساس تعصب و سلطه شود.

در درمان رنگی انرژی تک رنگ ها را می توان از طرق مختلف به بدن وارد کرد. یک تکنیک معمول شامل حمام کردن نور است. یک روش تجسم رنگ در هنگام مراقبه است. روش دیگر تنفس رنگی است.

تنفس رنگی

برخی از درمانگران رنگ، معتقدند که تجسم رنگ وقتی با تنفس رنگی ترکیب شود، بسیار موثر است. این کار با تجسم یک رنگ در هنگام استنشاق انجام می شود یا می توان با تصور امواج نرم و رو به جلوی رنگ که از پاها شروع می شوند و به بالای سر می رسند، این کار را انجام داد.

مشاهده میدان الکترو مغناطیسی

یکی از راههایی که یک پزشک می تواند تعیین کند که کدام رنگ برای یک شخص خاص مورد نیاز است، مشاهده میدان الکترومغناطیسی یا هاله آن شخص است. هاله یا بدن شاله از هفت موج نور تشکیل شده است که هر یک از ما را به شکل بیضی احاطه کرده و از بدن فیزیکی ما سرچشمه می گیرد. اعتقاد بر این است که بیماری جسمی با عدم تعادل در این میدان شروع می شود و مداخله ای که توازن مجدد آن را ایجاد می کند می تواند از بیماری جلوگیری کند یا آن را کاهش دهد. معمولاً در هاله نزدیک ارگان آسیب دیده یک منطقه تاریک وجود خواهد داشت. برای درمان، رنگ کمبود مربوط به آن هاله را می توان اعمال کرد یا در مورد رنگ اضافی، یک رنگ متضاد برای کاهش آن استفاده می شود.

کروموتراپی (رنگ درمانی) ‌و اثرات آن

چگونه می توان از رنگ های درمانی در بیمارستان ها استفاده کرد؟

برای کاهش اضطراب و کلاستروفوبیا در بیماران، از رنگهای شاد در پارچه، روتختی یا لوازم جانبی اتاق انتظار و همچنین اتاق های درمانی استفاده کنید.

رنگ های شاد و روشن می تواند به آرامش بچه ها کمک کند و استرس را هم در بیماران جوان و هم در مراقبان یا والدین کاهش دهد.

در استفاده از رنگ برای درمان سالمندان، باید مشکلات بینایی را در بیماران مسن تر در نظر بگیرید. از استفاده بیش از حد از رنگ های روشن و چراغ های فوکوس روشن خودداری کنید. در عوض، از رنگ هایی استفاده کنید که به بیماران در تمرکز کمک می کند. زرد، نارنجی و قرمز می تواند در شرایط کم نور با خیال راحت استفاده شود زیرا می تواند به بیماران مسن کمک کند تا تمرکز بیشتری داشته باشند.

در بخش مراقبت های ویژه، رنگ هایی مانند آبی، بنفش و سبز توصیه می شود. این رنگ های شفابخش نه تنها آرامش بخش و تسکین دهنده هستند بلکه دارای اثر کاهش استرس نیز می باشند. در چنین محیطی استفاده از رنگ های روشن و انرژی زا مانند قرمز، زرد و نارنجی توصیه نمی شود.

ترجمه و تنظیم:‌گروه مترجمین پیام مهر
منابع:
color-meanings.com
positivehealth.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×