مزایای برتر خرمالو برای سلامتی و تغذیه

خرمالو (Persimmon)، که به دلیل نام علمی آن از ریشه یونانی، “میوه الهی” نیز شناخته می شود، در طول پاییز یافت می شود. درختان خرمالو که اصالتاً از کشور چین هستند، صدها سال است که به دلیل میوه های خوشمزه و چوب های زیبا پرورش داده می شوند. میوه های نارنجی رنگ آنها به نام خرمالو با عطر و طعم شیرین معروفند. در بین تنوع این میوه، Hachiya و Fuyu از محبوب ترین ها هستند.

خرمالوهای هاچیا به شکل قلب، سرشار از ماده تانن، قابض و بصورت نارس دارای طعمی خشک و تلخ هستند. این نوع خرمالو قبل از خوردن باید کاملاً رسیده باشد.
خرمالو فویو حاوی تانن، اما غیر قابض محسوب می شود. برخلاف خرمالوهای هاچیا، از نوع ترد و گوجه ای شکل، حتی در صورت نارس بودن هم لذیذ است.

یک میوه کم کالری که نه تنها خوشمزه است بلکه غنی از مواد معدنی و دارای مزایای فوق العاده ای است و می توان آن را در تهیه انواع غذاها از جمله پودینگ، اسموتی، سالاد و… استفاده کرد. در ادامه به برخی از  فواید آن  اشاره می کنیم.

مزایای برتر خرمالو برای سلامتی و تغذیه

مملو از مواد مغذی

یک خرمالو حاوی:

  • کالری: ۱۱۸
  • کربوهیدرات: ۳۱ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: ۰.۳ گرم
  • فیبر: ۶ گرم

ویتامین های A، C، E، K، B6، پتاسیم، مس، منگنز، لیکوپن، لوتئین، زاگزانتین، کریپتوکسانتین و منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2) ، فولات، منیزیم و فسفر است.

این میوه زیبا، سرشار از فیبر است که آن را به یک ماده غذایی دوستدار کاهش وزن تبدیل می کند. جدا از ویتامین ها و مواد معدنی، خرمالو حاوی مجموعه وسیعی از ترکیبات گیاهی از جمله تانن، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می تواند بر سلامتی تأثیر مثبت بگذارد. برگ های میوه خرمالو دارای ویتامین C و فیبر زیادی است که در چای های درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع عالی آنتی اکسیدان های قدرتمند

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای کیفیت آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی استرس اکسیداتیو، (فرایندی که توسط مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود)، به جلوگیری یا کاهش آسیب سلول ها که منجر به پیری و شکستگی پوست می شود، کمک می کنند.

استرس اکسیداتیو همچنین با برخی بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است.

کاروتنوئید و فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان های قوی هستند که در پوست و گوشت خرمالو با غلظت زیاد یافت می شوند و  باکاهش میزان بیماری های قلبی، کندی ذهنی مرتبط با سن، سرطان ریه و روده و بیماری متابولیک ارتباط دارند.

برای سلامت قلب مفید است

ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به گزینه ای عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می کند. خرمالو حاوی کوئرستین و کامفرول است. این مواد مغذی می توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد (LDL) و کاهش التهاب، از سلامت قلب پشتیبانی کنند.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده اند که اسید تانیک و اسید گالیک موجود در خرمالو به کاهش فشار خون بالا و بیماری های قلبی کمک می کند.

ایمنی بدن را تقویت کمک می کند

خرمالو منبع بسیار خوب ویتامین C است. در واقع، یک خرمالو حاوی ۲۰٪ از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C است. ویتامین C آسیب رادیکال های آزاد را کاهش می دهد و با التهاب در بدن مقابله می کند.

همچنین منبع شگفت انگیزی از آنتی اکسیدان های پلی فنولیک و کاتچین ها است. که با خاصیت ضد التهابی، به جلوگیری از حملات بیماری های عفونی کمک کرده و به عنوان یک سپر در برابر سرماخوردگی، آنفلوانزا و همچنین عفونت های مختلف ریوی، از جمله آسم از بدن دفاع می کند.

سرشار از فیبر است

غذاهای غنی از فیبر محلول مانند خرمالو هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند و به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کنند.

به علاوه، فیبر برای حرکات منظم روده نیز مهم است و با کمک به عملکرد باکتری های خوب روده، می تواند بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر مثبت بگذارد.

باعث سلامتی بینایی (Healthy Vision) می شود

این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که به سلامت چشم کمک می کند. در حقیقت، یک خرمالو ۵۵٪ از مقدار توصیه شده ویتامین A مورد نیاز برای چشم را تأمین می کند که باعث تقویت عملکرد غشای ملتحمه و قرنیه می شود.

همچنین حاوی لوتئین و زاگزانتین است که خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی از جمله دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را می تواند کاهش داده و باعث تقویت بینایی شود.

مزایای برتر خرمالو برای سلامتی و تغذیه

به کاهش وزن کمک می کند

این میوه با اندازه متوسط ​​حدود ۱۶۸ گرم وزن، فقط ۳۱ گرم کربوهیدرات و ۰.۳ گرم چربی دارد. این دو عامل باعث می شود که یک دوست ایده آل برای کسانی باشد که می خواهند میان وعده بخورند در حالی که سعی می کنند چاق نشوند!

برای بیماران دیابتی مفید است

کسانی که از دیابت رنج می برند، غالبا مستعد ضعف و گرسنگی هستند. این میوه که غنی از فیبر است، می تواند برای مهار سطح گرسنگی و تنظیم سطح قند خون استفاده شود.

برای فشار خون خوب است

سدیم اگر بیش از حد در رژیم غذایی گنجانده شود، می تواند فشار خون بالا را تحریک کند. خرمالو دارای مقادیر کمی سدیم است. از این رو، می توان آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل کم سدیم برای کسانی که فشار خون دارند در نظر گرفت.

انرژی زیادی را ارائه می دهد

آب خرمالو به دلیل داشتن پتاسیم و قند زیاد، یک انرژی دهنده طبیعی محسوب می شود. مصرف یک لیوان آب خرمالو می تواند انرژی فوری برای انجام هرگونه فعالیت سنگین را به ما بدهد و یک انتخاب خوب برای رفع خستگی و استرس است.

سلامت مغز را ارتقا می دهد

خرمالو حاوی یک ترکیب طبیعی به نام فیستین است. فیستین حافظه طولانی مدت را افزایش می دهد و از اختلال عملکرد عصبی جلوگیری می کند. فیستین که در سیب، توت فرنگی و ریشه نیلوفر آبی نیز یافت می شود، باعث کاهش آسیب مغزی ناشی از سکته های ایسکمیک می شود.

خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

مزایای برتر خرمالو برای سلامتی و تغذیه

برگ های خرمالو سرشار از ترکیبات گیاهی مفید است. تحقیقات اخیر پتانسیل آنها را برای سلامت استخوان مورد بررسی قرار داده و دریافت که پلی ساکاریدهای موجود در برگهای خرمالو عملکرد ژنتیکی استئوکلاست ها، سلول های مسئول تجزیه استخوان را مهار می کنند.

این یافته ها نشان دهنده مزایای احتمالی در پیشگیری از پوکی استخوان در اثر یائسگی، پریودنتیت و آرتریت روماتوئید است.

  • پتاسیم موجود در خرمالو فشار خون را کاهش می دهد، در حالی که فولات و ویتامین C به شما در جلوگیری از سکته های مغزی و قلبی کمک می کند.
  • مس موجود در این میوه به جذب مناسب آهن و تولید گلبول های قرمز کمک می کند.
  • اثر مواد سمی را کاهش می دهد و در نهایت منجر به سم زدایی و سلامت کبد می شود.
  • به دلیل ماهیت ادرار آور، می تواند باعث توقف احتباس آب و همچنین افزایش میزان ادرار شود.
  • ضد بواسیر طبیعی است.
  • خرمالو ژاپنی دارای خاصیت ضد خونریزی است. جای تعجب نیست که از زمان بسیار قدیم در کنترل خونریزی زخم ها استفاده می شده است.
  • یک تسکین دهنده طبیعی برای سکسکه است.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منابع:
nutrition-and-you.com
stylecraze.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×