بهترین زمان انجام آساناهای یوگا

اغلب درباره یوگا صحبت می کنیم اما در مورد بهترین زمان انجام آن بحث نمی کنیم. آیا می دانید زمان تمرین، ارتباط زیادی با اثربخشی یوگا دارد؟

جالب است بدانیدکه هرگز زمان بدی برای انجام تمرین یوگا وجود ندارد! آنچه مهم است این است که شما به طور منظم تمرین کنید. زیرا تمرین یوگا در هر زمان که انجام شود چه صبح و چه عصر، مزایای زیادی دارد. جلسات تمرین را می توان مطابق با زندگی شخصی و ریتم های بدن برنامه ریزی کرد. تعالیم جسمی و ذهنی یوگا می تواند در هر زمان از روز مفید باشند.

عوامل تاثیر گذار

ریتم شخصی بدن، محیط اطراف، تغییر فصل، گرما و سرما همه جنبه هایی است که باید در تعیین زمان برای تمرینات یوگا در نظر گرفت.

از آنجا که یک قسمت مهم از تمرینات یوگا شناخت خود و نحوه تغییر لحظه به لحظه است، منطقی است که اجازه دهید انرژی شما در مورد چگونگی زمان تمرین، طبق فصل یا  روز، شما را هدایت کند.

با توجه به تنوع و گوناگونی آساناها و فایده و اثربخشی آنها، در واقع این حرکات یوگا هستند که به ما می گویند هر کدام را در چه زمانی انجام دهیم. بعنوان مثال بهتر است آسانا های انرژی دهنده صبح ها و برخی دیگر که آرامش بخش هستند مانند خمش به جلو بعد از یک روز کاری سخت و عصر ها انجام شوند. سلام بر خورشید گرما، حرکت و انرژی ایجاد می کند و بیشتر، صبح ها توصیه می شود. حالت های ایستاده باعث ایجاد قدرت و استقامت می شود. حرکات تعادلی باعث تمرکز می شود. پیچ و تاب ها، بدن را سم زدایی کرده و تنش در سر، گردن و پشت را برطرف می کند.

همچنین هر فصلی شما را به شکل متفاوتی برای تمرین دعوت می کند. در مناطقی که دارای تابستان بسیار گرم است بهتر است سرعت انجام حرکت را تنظیم و مطابق با آب و هوا تلاش خود را برای کمک به تعادل گرمای بدن تنظیم کنید.

چهار زمانی که یوگا توصیه می کند

زمان مناسب انجام یوگا بسته به تمرینات ذهنی یا جسمی در علوم یوگا به چهار قسمت تقسیم شده است.

۱) یک بازه زمانی ۴۸ دقیقه ای قبل از طلوع آفتاب که بهترین زمان برای مراقبه و تمرینات معنوی است زیرا ذهن در این دوره تازه و تأثیرپذیر است.
۲) طلوع آفتاب
۳) ظهر
۴) غروب آفتاب

اگر می خواهید یوگا را برای اعتلای معنوی خود تمرین کنید، قبل از طلوع (شماره ۱) بهترین زمان برای تمرین است. اما اگر فقط به دنبال انجام آساناها هستید، زمان طلوع یا غروب آفتاب این کار را انجام دهید. گرچه در حالت ایده آل، قبل از طلوع آفتاب بهترین زمان برای تمرین یوگا است، اما در صورت سخت بودن، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که برای شما مناسب تر باشد.

سبک آشتانگا یوگا (Ashtanga)، معتقد به انجام آساناها در صبح زود و در صورت امکان قبل از طلوع آفتاب است.

در سبک BKS Iyengar توصیه می شود که یوگا را صبح زود یا اواخر شب انجام دهید و مزایای آن را اینگونه گوشزد می کند که “تمرین صبح هنگام باعث می شود روز خود را با انرژی بهتری شروع کنید و تمرین شبانه خستگی فشار روزانه را برطرف کرده، باعث آرامش می شود.

برای انجام آساناهای یوگا ظهر زمان مناسبی نیست زیرا بدن حداقل ۲ تا ۴ ساعت پس از غذا خوردن به زمان برای هضم نیاز دارد. همچنین، ممکن است گرمای ظهر و تعریق در اثر انجام تمرینات، بدن را دچار کمبود آب کند.

آسانا و پرانایاما را می توان صبح یا عصر با معده خالی تمرین کرد. پرانایاما یک روش عالی برای انرژی بخشیدن به بدن از طریق تنفس است. آسانا از نظر جسمی و پرانایاما از نظر ذهنی شما را برای مراقبه آماده می کنند. می توانید در هر زمان از روز مدیتیشن را تمرین کنید. یک حالت ذهنی بیدار و آرام، فرصتی عالی برای مراقبه است.

یوگا نیدرا می تواند در هر زمان از روز تمرین شود، حتی بلافاصله بعد از تناول غذا.

مزایای یوگای صبحگاهی

تمرین یوگا در صبح باعث ایجاد تعادل و آرامش می شود و به شما کمک می کند تا با صبوری برنامه های شلوغ کاری و کارهای خانه را مدیریت کنید. صبح هنگام عضلات و مفاصل سفت تر و سخت تر هستند. کشش های یوگا به آنها انعطاف می بخشد، همچنین تعریق در صبح کمتر است و از کمبود آب بدن جلوگیری می کند.

یوگای صبحگاهی سوخت و ساز بدن را تقویت و متابولیسم را افزایش می دهد، سطح قند خون را حفظ می کند و باعث هضم بهتر غذا در طول روز می شود. روحیه شما را بالا می برد و وضوح ذهنی را تضمین می کند. یوگای صبحگاهی همچنین میزان اضطراب و استرس را در طول روز کنترل کرده و کاهش می دهد. تمرین یوگا در صبح فرصتی برای ارتباط با خود است پیش از اینکه وارد یک روز پرمشغله شوید.

مزایای یوگای عصرانه

انجام آساناها یوگا در شب می تواند به کاهش استرس روز و مبارزه با بی خوابی کمک کند. این عادت قبل از خواب باعث شادابی ذهن و بدن شما می شود. به پایان رساندن تمرینات یوگا با مراقبه می تواند ذهن و بدن شما را برای یک خواب عمیق آماده کند.

انعطاف بدن در عصر به شما امکان می دهد هر نوع آسانایی را تمرین کنید. بیشتر افراد در شب نسبت به صبح احساس انرژی بیشتری می کنند. یوگا در عصر به هضم غذایی که در طول روز مصرف کرده اید نیز کمک می کند.

انتخاب با تو است

برای تمرین یوگا زمان درست یا غلطی وجود ندارد. افراد سبک زندگی متفاوتی دارند، بنابراین می توانید هر زمان که وقت پیدا کردید، صبح یا عصر آن را تمرین کنید. همانطور که پیشتر بیان شد هر دو مزایا خاص خود را دارند. بنابراین شما می توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی می خواهید تمرین کنید.

به زبان ساده، بهترین زمان برای انجام یوگا زمانی است که برای شما مناسب است. از آنجا که کلید دستیابی به تمام مزایای یوگا تمرین مداوم است، باید روال متناسب با سبک زندگی خود و مطابق با برنامه های خود را پیدا کنید که ممکن است با گذر زمان و تغییرات زندگی متفاوت شود.

به عنوان مثال، ممکن است سال ها، پس از کار، به کلاس های یوگا رفته باشید. اما وقتی بچه دار شدید، منطقی تر است که در طول روز وقتی که کودکان مدرسه هستند، به کلاس یوگا بروید. حتی مهم نیست که در روزهای مختلف هفته و در زمان های مختلف یوگا انجام دهید، شرط مهم آنست که مداومت داشته باشید. به جای اینکه بخواهید برنامه خود را حول یوگا تنظیم کنید، بگذارید یوگا در برنامه شما جا بگیرد.

هر وقت تصمیم به انجام یوگا گرفتید، ذهن خود را آرام کنید، مکانی آرامی را پیدا کرده و فکر خود را متمرکز کنید. تنها زمانی که باید از انجام یوگا خودداری کرد بلافاصله بعد از خوردن غذا است. مطمئن شوید که تا حد امکان با معده خالی تمرین می کنید.

یوگا را بخشی از سبک زندگی خود کنید. به یاد داشته باشید که ثبات در هر عملی کلید موفقیت است. هرچه تمرین شما منظم تر باشد، تأثیر آن را بر روی بدن، ذهن و زندگی شما بیشتر خواهد شد.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منبع: www.yogajournal.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×