بررسی شاواسانا (शवासन) و اهمیت آن

شاواسانا (Savasana – शवासन) یا حالت کالبدی که به عنوان Corpse Pose ، Death Pose و Mrt Asana نیز شناخته می شود، آسان ترین حرکت برای اجرا و در عین حال دشوارترین مهارت در نظر گرفته می شود. زیرا شما باید بدن و ذهن خود را کاملا آرام کنید. این آسانا به قدرت بدنی و انعطاف پذیری کمتری نیاز دارد، اما ذهن و بدن را به طرق مختلف به چالش می کشد.

شاواسانا با تأکید بر آگاهی از الگوی تنفس طبیعی بدن، یک تمرین ذهنی بدون تلاش است. این ژست شبیه حالت یک بدن مرده است و بنابراین از آن نام گرفته است. Shava  (शव)، به معنای “جسد” و Asana (आसन) به معنای “حالت” است.

شاواسانا باعث استراحت و آرامش می شود. هنگام تمرین باید از خواب رفتن خودداری کنید. اگر احساس خواب آلودگی می کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نفس های عمیق تر و سریع تری بکشید. تمرکز برای این آسانا از اهمیت اساسی برخوردار است. همچنین می توانید این آسانا را هر زمان که بسیار خسته هستید تمرین کنید.

علم پشت شاواسانا (ژست جنازه)

شاواسانا آرامش را در بدن و ذهن شما ایجاد می کند و به اندازه ورزش و رژیم متعادل ضروری است. ایجاد ارتباط ذهن و بدن می تواند به طرز خارق العاده ای شفابخش باشد، بنابراین ضرورت انجام آن در پایان هر کلاس می تواند تفاوت زیادی در رشد معنوی ایجاد کند.

بعد از یک تمرین سنگین که شامل کشش، پیچش، انقباض و وارونگی عضلات است، شاواسانا به بدن اجازه می دهد تا استراحت کند.

حرکات، اطلاعات عصبی و عضلانی زیادی را در اختیار سیستم عصبی قرار می دهد و شاواسانا به سیستم عصبی کمک می کند قبل از اینکه ذهن درگیر فعالیت و استرس روزانه شود، این اطلاعات را یکپارچه کند. شاواسانا با ایجاد آگاهی برروی تنفس مقدمه ای عالی برای مراقبه عمیق برای کسانی است که به آن علاقه مند هستند.

یوگا یک آیین است. منظور این است که با گرم کردن، و سپس خود تمرین شروع شود و با نوعی مرحله ادغام برای نفوذ تأثیرات ورزش به ذهن و بدن پایان یابد. شاواسانا دستیابی به این هدف را تسهیل می کند. این یک پایان عالی برای تمرینی رضایت بخش است.

موارد احتیاط یا منع

این آسانا کاملا ایمن و توسط همه قابل استفاده و اجراست. تا زمانی که پزشک به شما توصیه نکرده به پشت دراز نکشید، می توانید این آسانا را تمرین کنید. اگر باردار هستید، ایده خوبی است که برای  راحتی، سر و سینه خود را بر روی یک بالش یا تکیه گاه  قرار دهید.

مزایا

در ادامه به برخی از فواید این وضعیت اشاره می کنیم:

  • بدن را برای مراقبه آماده می کند. بدن شل می شود و به حالت مراقبه عمیقی می رود، که به نوبه خود به ترمیم سلول ها و بافت ها کمک می کند و استرس را آزاد می کند. امواج فعال مغزی (بتا) به سمت امواج آرام مغزی (آلفا و تتا) که مرتبط با خلاقیت هستند تغییر می کند. تمرکز و حافظه را بهبود می بخشد.
 
  • فشار خون و اضطراب را کاهش می دهد. با آرامش بدن، فشار خون نیز کاهش می یابد و این به آرامش قلب کمک می کند. در نتیجه، اضطراب نیز کنترل می شود.
 
  • سطح انرژی را افزایش می دهد. سریعترین و ایمن ترین روش برای به دست آوردن انرژی فوری است. ۱۰ دقیقه وقفه باعث تقویت انرژی بدن و در نتیجه افزایش بهره وری می شود. شاواسانا زمان بهره مندی از تمام مزایای تمرین است. تنش عضلانی و اسکلتی در این وضعیت آگاهانه آرام و رها می شود. این یک پایان عالی برای تمرین شما است، به خصوص اگر یک تمرین فشرده باشد. فضا و زمان را برای غرق شدن در تمرین می دهد و یک محافظ عالی بین ورزش و کارهای روزمره شماست. طراوت بخش و جوان کننده است.

 

  • در شاواسانا، تحریک حسی و عوامل حواس پرتی خارجی به حداقل می رسد. با یک بدن آرام می توان انرژی ذهنی را به سمت داخل هدایت کرد و ذهن می تواند بدن را از درون کشف کند. باعث افزایش آگاهی و شنود بدن و تقویت سیستم عصبی خودمختار می شود. راهی عالی برای آرام سازی ذهن،کاهش استرس و خستگی، کاهش فشار خون، تسکین درد و بهبود خواب شناخته می شود.
 
  • شاواسانا در واقع آسانای پایانی و نهایی است و زمان مناسبی است که می توان انرژی را به سمت داخل هدایت کرد تا ذهن و جسم سخت کوش را احیا کند و فرصتی برای کشف اندام پنجم یوگا یعنی پراتیاهارا فراهم می کند. پراتیاهارا خاموشی حواس و تسلط بر تأثیرات بیرونی است.

تکنیک انجام

  1. روی زمین دراز بکشید، اطمینان حاصل کنید که در طول مدت تمرین مزاحمتی ایجاد نخواهد شد.
  2. چشمان خود را ببندید.
  3. پاها را طوری قرار دهیدکه از هم فاصله داشته باشند. پاها کاملاً شل و انگشتان شما به سمت کنار قرار بگیرند.
  4. بازوها باید در امتداد بدن و کمی دور از بدن قرار گرفته و کف دست ها باز و رو به بالا باشند.
  5. اکنون، به آرامی و از انگشتان پای راست شروع کرده، سپس انگشتان پای چپ، ساق پای راست، ساق پای چپ، ران‌ها، انگشتان دستها، کف دستها، تنه، شکم، سینه، شانه، گردن، سر، صورت و… را ریلکس و رها کنید. توجه خود را به هر قسمت از بدن خود جلب کنید. وقتی این کار را انجام می دهید، نفس هایتان آرام و عمیق  باشند، تا بدن در حالت آرامش قرار بگیرد. هشیاری خود را حفظ کنید تا خوابتان نبرد. بدون فکر و بی هیچ حرکتی در همین حالت بمانید.
  1. نفس آرام و در عین حال عمیق باعث ایجاد آرامش می شود. همانطور که نفس می کشید، بدن شما انرژی می گیرد و همانطور که نفس می کشید، بدن آرام می شود. در لحظه حضور داشته و تمام کارهای دیگر را فراموش کنید.
  2. بعد از اتمام تمرین، به آرامی به سمت راست بچرخید و چشمان خود را بسته نگه دارید. یک دقیقه در موقعیت بمانید، سپس در وضعیت سوخاسانا بنشینید.
  3. چند نفس عمیق بکشید و قبل از اینکه دوباره چشم هایتان را باز کنید از محیط پیرامون خود آگاهی پیدا کنید.
بررسی شاواسانا (शवासन) و اهمیت آن

فایده اصلی شاواسانا به خاطر سپردن و بازیابی خود است، فرصتی برای سیستم عصبی برای درک تغییرات انجام شده توسط ورزش. Savasana فرصتی است تا تنش پسماند را از بین ببرید. به این ترتیب شما تنش ورزش را در طی روز با خود حمل نمی کنید. حتی یک شاواسانای کوتاه نیز می تواند احساس آرامش و شادابی عمیقی ایجاد کند.

شاواسانا و بیوفیدبک در فشار خون بالا

یک مطالعه که به طور خاص شاواسانا را مورد بررسی قرار داده است “یوگا و بیوفیدبک در فشار خون بالا” از چاندرا پاتل است که در سال ۱۹۷۳ انجام شد. در این تحقیق، افراد با فشار خون بالا سه بار در هفته و به مدت ۲۰ دقیقه شاواسانا را تمرین کردند و از آنها بیوفیدبک دریافت شد. نتیجه این مطالعه شوکه کننده و چشمگیر بود. فشار خون برای افرادی که شاواسانا انجام می دادند کاهش یافت و آرامشی عمیق را تجربه کردند.

پاندیت تیگونایت، استاد مدرن و دکترای علوم سانسکریت و شرق شناسی در مورد تاریخ شاواسانا می گوید “برای مدت ها، یوگی ها از شاواسانا برای آرام کردن سیستم عصبی، انرژی بدن و احیای ذهن استفاده می کردند.”

به گفته تیگونایت، شاواسانا با هماهنگی در انرژی های بدن، دریچه ای برای رشد معنوی بیشتر فراهم می کند: «مزیت معنوی شاواسانا در یک حساسیت فزاینده به جریان پرانیک است. این حساسیت در را به بعد عرفانی / باطنی یوگا باز می کند.”

“استراحت در شاواسانا در پایان کلاس مهمترین آسانا در مورد تمرینات بدنی یوگا می باشد.” “در طول یک کلاس، حالت های بدنی به رفع انسداد جریان پرانا (نیروی زندگی) کمک می کند. نتیجه این است که، اندام ها، سیستم عصبی و مغز همه تغذیه می شوند. این تأثیر عمیقی در ذهن دارد. این تاثیر زمانی کاملا شکوفا می شودکه شما استراحت کنید. فقط در این صورت است که این انرژی ها کاملا متعادل و جذب می شوند. شاواسانا، جدا از مراقبه نیست و مراقبه از زندگی روزمره جدا نیست.”

لازم به یادآوری است همانطور که زندگی با تنفس ساده آغاز می شود، تمرینات عمیق تانترا و یوگا نیز می تواند با شاواسانا آغاز شود. شاواسانا حتی در مرحله آغازین خود تمام پیش نیازهای یوگا نیدرا و تکنیک های مراقبه ای را که منجر به سامادی می شود فراهم می کند. “

راهکارهایی جهت افزایش سهولت انجام

برای دستیابی به آرامشی که پیش نیاز یک شاواسانای خوب است، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا Savasana جذاب تر و ارزشمندتر شود:

  • استفاده از وسایل کمکی: اگر هنگام تمرین در ناحیه کمر خود احساس تنش می کنید، سعی کنید یک تکیه گاه پشت زانوان خود قرار دهید. این کار به آرامش در لگن و کمر کمک می کند. قرار دادن یک پتو تا شده در پشت سر می تواند باعث احساس راحتی وایجاد آرامش در سیستم عصبی شود.
 
  • گرم بمانید: خنک شدن در واقع می تواند سیستم عصبی ما را تحریک کند. همانطور كه آرام می شویم، بدن تمایل دارد كه رگ های خونی در بازوها و پاها را شل كند سیستم عصبی سمپاتیک فعال شده و علائم حیاتی بدن رو به آرامش و کاهش می روند و بدن سرد می شود. برای اینکه بدن در طول تمرین سرما را تجربه نکند یک پتو روی خود بکشید.

با تمرین می توانیم در Savasana بهتر شویم. آرامش یک عادت است. با انجام منظم آن بطور مرتب و روزانه، توانایی آرامش عمیق تر را پرورش دهید. این توانایی با گذشت زمان بهتر می شود.

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×