دیتاکس واتر (Detox Water)

ممکن است شما هم این روزها شنیده باشید که افراد با آب و تاب زیاد درباره فواید و خواص دیتاکس واتر Detox Water برای پوست و لاغری و چربی سوزی صحبت می کنند.

دیتاکس واتر یک نوشیدنی فوق العاده و ترکیبی از چندین برش میوه یا سبزیجات به همراه آب است؛ آبی که با میوه یا سبزی طعم دار شده است که در فارسی به عنوان آب سم‌زدا شناخته می‌شود. تلفظ صحیح این ترکیب دیتاکس واتر است که البته در ایران بیشتر با نام دتاکس واتر رایج شده است. قطعا نوشیدن آب کافی برای حفظ سلامتی مهم است به همین دلیل اغلب توصیه می شود هرروز ۸ لیوان آب بنوشید. با این حال گفته می شود اضافه کردن برخی مواد به آب می تواند فواید آن را برای سلامتی بیشتر کند. دیتاکس واتر می تواند به سم زدایی بدن، افزایش انرژی و کاهش وزن کمک کند.

از آنجایی که میوه ها و سبزیجات فقط در آب خیسانده و آب گیری یا میکس نمی شوند کالری کمی دارند از اینرو جایگزین خوبی برای نوشیدنی های پرقند مانند نوشابه یا آب میوه در رژیم های لاغری هستند.

دیتاکس واتر بیشترین محبوبیت و کاربرد خود را به عنوان نوشیدنی رژیمی و چربی‌سوز پیدا کرده است. علاوه بر چربی‌سوزی کمک شایانی برای افزایش متابولیسم بدن وکمک به احساس سیری می‌ کند.

علاوه بر این ها، دیتاکس واتر فواید دیگری هم دارد که از جمله می توان به شادابی و افزایش سلامت پوست اشاره کرد. نوشیدن ۶-۸ لیوان دیتاکس واتر در روز به شما این امکان را می دهد که بدن خود را هیدراته نگه دارید.

طرز تهیه

تهیه دیتاکس واتر در خانه بسیار ساده است تمام چیزی که لازم دارید آب و مقداری میوه و سبزی است. فقط کافی است مواد اولیه مورد نظر خود را کمی خرد کنید و بسته به ترجیح خود داخل آب سرد یا گرم بریزید. اگر نوشیدنی خود را با آب سرد آماده می کنید می توانید پس از تهیه، چند ساعت داخل یخچال قراردهید تا طعم آن بهتر شود اما دقت کنید بعد از ۱۲ ساعت حتما مواد اولیه را از آب خارج کنید زیرا مواد غذایی بیش از این زمان در آب متلاشی می شوند.

دیتاکس واتر (Detox Water)

فواید

 ۱- کمک به کاهش وزن: نوشیدن آب می تواند به کاهش وزن کمک کند و این موضوع در مورد دیتاکس واتر هم صدق میکند. تحقیقات نشان داده که آب متابولیسم را بالا می برد و باعث کالری سوزی بیشتری می شود. افرادی که در برنامه رژیم لاغری خود میزان آب توصیه شده را می نوشند معمولا از کسانی که این کار را انجام نمی دهند بیشتر وزن کم می کنند. شاید علت آن تاثیر آب برروی کاهش اشتها باشد. خوردن آب پیش از غذا کمک می کند تا کمتر غذا بخورید.

۲- بهبود هضم غذا: نوشیدن آب برای سلامت دستگاه گوارش و حرکت روده ها بسیار مهم است. نوشیدن آب کافی به رفع یبوست و تنبلی روده کمک می کند.

۳– افزایش سطح انرژی: کم آبی بدن می تواند برروحیه، تمرکز و میزان انرژی شما تاثیر منفی بگذارد. یکی از علل بروز سردرد کمبود آب در بدن می باشد.

دستورالعمل تهیه دیتاکس واتر برای لاغری

در ادامه طرز تهیه برخی از رایج ترین دیتاکس واترهای مورد استفاده را به شما معرفی می کنیم.

لاغری با دیتاکس واتر گریپ فروت و توت فرنگی

یک عدد خیار را حلقه حلقه کنید، دو عدد گریپ فروت و دو فنجان توت فرنگی تازه و چند عدد برگ نعناع تازه برای دادن طعم خنکی، به دیتاکس واتر اضافه کنید.
توت فرنگی یکی از کم کربوهیدرات ترین مواد غذایی و مناسب برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. همچنین حاوی پلی فنول ها است که در بازسازی سلول ها و شادابی پوست موثر است.
گریپ فروت نه تنها مقدار زیادی ویتامین C دارد، بلکه دارای ویتامین A نیز می باشد. ویتامین A واکنش های نامطلوب شیمیایی و مواد سمی و سایر مواد مضر را خنثی می کند. ترکیب گریپ فروت با توت فرنگی موجب افزایش فواید آن می شود.

۹۵ درصد خیار از آب تشکیل شده است که یکی از بهترین مواد برای جلوگیری از دهیدراته شدن است. خیار همچنین موجب شادابی پوست و مو هم می شود.

دیتاکس واتر (Detox Water)

لاغری با دیتاکس واتر لیمو و آناناس

آب دو عدد لیمو ترش را کامل گرفته و به همراه دو قاچ لیمو به حلقه های آناناس اضافه کنید، برای بهتر شدن طعم نوشیدنی خود، از چند برگ جعفری استفاده نمایید.
آناناس برای کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می برند، مفید است و بدلیل داشتن پتاسیم فراوان برای افراد با  فشار خون بالا بسیار مناسب است.

لاغری با دیتاکس واتر زنجبیل

پنج الی شش عدد خیار را حلقه حلقه کنید، ۲ بند انگشت زنجبیل تازه، دو قاچ لیمو ترش و ده، دوازده برگ نعناع تازه و یک قاچ پرتقال را به آن اضافه کنید.
یکی از معروف ترین دیتاکس واترهای چربی سوز همین ترکیب است، هرکس بنا به سلیقه خود می تواند مواد بیشتری به آن اضافه کند. این دیتاکس واتر به هیدراته ماندن بدن کمک می کند، موجب افزایش متابولیسم بدن شده و در نتیجه به روند کاهش وزن و چربی سوزی کمک می کند.

لاغری با دیتاکس واتر نعناع و خیار

دو الی سه عدد خیار را خرد کنید، پنج الی هفت برگ کامل نعناع و یک تکه نمک هیمالیا به این ترکیب اضافه کنید. این دیتاکس واتر به خصوص در روزهای گرم تابستان برای خنک شدن بسیار مناسب است.

سخن آخر

دیتاکس واتر یک نوشیدنی سالم است اما شما می توانید با نوشیدن آب ساده هم از این خواص بهره مند شوید. اغلب کسانیکه از نوشیدن آب ساده خسته می شوند برای تنوع سراغ دیتاکس واتر می روند. پس اگر اضافه کردن میوه و سبزیجات به آب و خیساندن آن ها باعث می شود بیشتر آب بنوشید و کمتر به سراغ نوشیدنی های قنددار بروید خوب است که این کار را ادامه دهید.

گردآوری و ترجمه:‌ گروه مترجمین پیام مهر
منبع: healthline.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×