ماساژ چشم

با نگاهی به آینه می­بینید که سن شما در چشمانتان خود را نشان می­دهد. ابروها، پلک ­های فوقانی و گوشه های خارجی چشم پایین می روند و چین و چروک های کوچک روی صورت ظاهر می­شوند. چشم­ ها پنجره ای برای روح شما هستند که می­توانند نمایانگر بارز مسائلی مانند کمبود خواب، کم آبی، رژیم غذایی ضعیف و شرایط عاطفی باشند. بنابراین حفظ سلامت آنها بسیار مهم است.

نقاط خاصی در صورت و بدن وجود داردکه درصورت فشار دادن، به گردش بهتر جریان خون و مایع لنفاوی کمک می کند. همچنین با تسریع متابولیسم در بافت ها باعث روند طبیعی جوان سازی می شود.

دو دقیقه وقت دارید؟ کمی آرام بگیرید تا با یک سیکل ماساژ چشم، چشمان خود را آرام کنید. اگر مدت زمان طولانی با رایانه کار می ­کنید، احتمالاً متوجه شده اید که چشمان شما قبل از اتمام روز خسته می شوند و تمرکز لازم را ندارید. آرامش چشم ها در ایجاد تمرکز نقش مهمی دارند.

مراقبت از چشم را با ماساژ چشم تمرین کنید

مزایای ماساژ اطراف چشم شامل تقویت عضلات و رفع چین و چروک بوده و با تحریک تولید سریع کلاژن و الاستین، قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می­دهد. همچنین کمک می­کند تا گردش خون در ناحیه چشم افزایش یابد و تنش عضلانی آزاد شود. از ماساژ چشم، روزانه برای بهره مندی از مزایای مراقبت های تسکین دهنده چشم استفاده کنید.

مرحله ۱: استخوان های حدقه چشم (Orbit) را ماساژ دهید.
ماساژ چشم

چشمان خود را بسته نگه دارید. با انگشت میانی استخوان­ های اطراف چشم را ماساژ دهید و به پایین بینی برسید. این می­تواند به افزایش گردش خون در صورت شما کمک کند و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به گلبول های قرمز اطراف چشم شما هدایت کند.

با فشارکم، استخوان حدقه از تاج تا انتهای ابروها، زیر چشم و بالای پل بینی را دور بزنید، تا انگشتان شما دوباره در بین ابروها قرار بگیرند. این کار را ۸-۱۰ بار تکرار کنید.

مرحله ۲: نقاط فشار روی ابرو خود را ماساژ دهید.
ماساژ چشم

در قسمت جلویی و شروع  ابروها، درست در زیر استخوان ابرو، برروی نقاط مشخص شده در تصویر بالا، فشار دهید و تا ۳ بشمارید. سپس شقیقه ها را بمدت ۳ ثانیه فشاردهید. با فشار ملایم مناطق مختلف عضلات صورت که وظیفه پلک زدن را بر عهده دارند، تحریک کنید.

مرحله ۳: فشار بین چشمان خود را کاهش دهید.
ماساژ چشم

با استفاده از انگشتان شست، گوشه داخلی چشم ها به سمت تیغه بینی را  به آرامی فشار دهید و رها کنید. این تمرین را ۵ بار تکرار کنید. با این کار به کاهش فشار بین چشم­ها کمک می­ کنید.

مرحله ۴: شقیقه های خود را ماساژ دهید.
ماساژ چشم

با استفاده از انگشتان میانی، ناحیه توخالی را که درگوشه­ های انتهایی بالای ابروها واقع است با استفاده از یک حرکت ملایم دورانی بمدت ۱ دقیقه ماساژ دهید. این می­تواند به کاهش هرگونه تنش و ایجاد احساس آرامش کمک کند.

مرحله ۵: پشت سر را ماساژ دهید.

با استفاده از بند اول انگشتان خود، ناحیه ای را که در قسمت پشت جمجمه، مستقیماً در پشت چشم قرار دارد، ماساژ دهید. این نقطه حساس است پس، از فشار دادن سخت بپرهیزید. ماساژ این قسمت را به مدت ۱ دقیقه ادامه دهید.

ماساژ شیاتسو

این ماساژ ژاپنی ویژه می ­تواند به جوان سازی و ترمیم اطراف چشم کمک کند. شیاتسو با انواع دیگر ماساژ تفاوت دارد زیرا کلید حرکات آن فقط فشار دادن نقاط خاصی از صورت است. شاید راز زیبایی و جوانی بیشتر زنان ژاپنی همین باشد.

ماساژ روزانه شیاتسو فقط ۱ دقیقه طول خواهد کشید. این کار بهتر است صبح، عصر و هر زمان که احساس کردید چشم هایتان خسته شده است انجام شود. ماساژ بر اساس دانش آناتومی و اسرار طب تبتی است.

نحوه انجام

در هنگام انجام ماساژ فشار را با شدت ملایم تا متوسط وارد کنید.

ناحیه فشار: تاج ابرو، قسمت میانی ابرو و دنباله (انتهای) ابرو.

انگشتان اشاره، میانی و انگشتری را روی این نقاط قرار داده و فشار دهید. فشار مستقیم کمی بسمت بالا، بر روی ابروها اعمال شود. این حرکت را پنج بار تکرار نمایید و هر بار هفت ثانیه در حرکت مکث کنید.

ماساژ چشم
بالا بردن ابروها
ماساژ چشم
برداشتن "پاهای کلاغ"

ناحیه فشار: گوشه های بیرونی چشم ها

انگشتان اشاره را گوشه خارجی چشم ها (روی نقاط قرمز که در تصویر مشخص شده است) قرارداده، فشار دهید و رها کنید. می­توانید ماهیچه ها را کمی به سمت شقیقه ها بکشید، سپس انگشتان خود را بردارید. توجه داشته باشید که پوست را نکشید و مطمئن شوید فقط ماهیچه ها کشیده می شوند.

این حرکت را سه بار تکرار کنید و هر بار سه  ثانیه در حرکت مکث کنید.

ناحیه فشار: گوشه داخلی چشم، بین چشم و تیغه بینی است.

انگشتان اشاره خود را بر روی نقاط مشخص شده در تصویر قرار داده و بصورت عمود و ملایم فشار دهید. دقت کنید که کشش یا ماساژ ندهید. همچنین می توانید انگشتان میانی و اشاره خود را در وضعیت عدد ۷  قرارداده و همزمان گوشه های خارجی و داخلی چشم را فشار دهید.

این حرکت را سه بار تکرار کنید و هر بار سه ثانیه در حرکت مکث کنید.

ماساژ چشم
خلاص شدن از شر تورم
ماساژ چشم
از بین بردن چین و چروک های بین دو ابرو

منطقه فشار: بین ابروها، در ناحیه “چشم سوم”

انگشتان اشاره، میانی و انگشتری خود را محکم به هم بچسبانید. با بند اول انگشتان بین دو ابروی خود  (نقاط قرمز مشخص شده در تصویر) را  فشار دهید.

این حرکت را دو بار تکرار کنید و هر بار پنج الی هفت ثانیه در حرکت مکث کنید.

ناحیه تحت فشار: زیر چشم روی استخوان

انگشتان اشاره، میانی و انگشتری را روی لکه ها قرار داده و فشار دهید.

این حرکت را دو بار تکرار کنید و هر بار ده ثانیه در حرکت مکث کنید.

ماساژ چشم
جوان سازی پوست زیر چشم

حرکت پایانی

تصور کنید که به سرعت در حال تایپ کردن روی صفحه کلید رایانه هستید. از این حرکت ضربه زدن به دور چشم، شقیقه و روی پیشانی به مدت ۱۰ ثانیه استفاده کنید.

این تمرینات را می­توان بصورت جداگانه یا بصورت ماساژ کامل صورت با شیوه شیاتسو انجام داد. با تکنیک های فوق به خون رسانی و ماساژ چشمان خود کمک خواهیدکرد. با انجام روزانه تکنیک های ساده فوق، سلامت چشمان خود را حفظ کنید.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منابع: Brightside.com و us.discovericl.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×