آیا ویتامین D می تواند از COVID-19 جلوگیری کند؟

ویتامین D برای حفظ سیستم ایمنی قوی مهم است وکمبود آن از عوامل خطر برای عفونت COVID-19 می باشد. مطالعات اولیه حاکی از وجود ارتباط احتمالی بین کمبود ویتامین D و میزان مرگ و میر ناشی از COVID-19 است.

برای نتیجه گیری پزشکی در مورد رابطه بین ویتامین D و COVID-19، تحقیقات بیشتری لازم است. یکی از احتمالات، استفاده از ویتامین D به عنوان راهی برای به حداقل رساندن خطر ابتلا و کاهش شدت بیماری در صورت ابتلا به آن است. اما برای مصرف کنندگان مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد مصرف این ویتامین، از نتیجه تحقیقات انجام شده مطلع شوند.

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است به این معنی که برای جذب آن باید چربی مصرف کنید. این ویتامین در چربی ها یا روغن ها حل شده و می تواند در بافت چربی بدن ذخیره شود.

ویتامین D چه کاری انجام می دهد؟

ویتامین D ضمن اینکه به جذب کلسیم برای حفظ سلامت استخوان، تعدیل رشد سلول و انتقال پیام بین اعصاب و عضلات کمک می کند، برای سلامت و تقویت سیستم ایمنی مهم است.

به گفته محققان، کمبود ویتامین D زمینه ساز ابتلاء به برخی بیماری های غیر واگیر و افزایش حساسیت به بیماری های عفونی، به ویژه عفونت های دستگاه تنفسی است. نتیجه بررسی متاآنالیز که در مجله پزشکی بریتانیا در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نشان داد که مکمل ویتامین D بی خطر است و باعث محافظت از دستگاه تنفسی در برابر عفونت های حاد می شود.

عوارض کمبود ویتامین D

ویتامین دی برای سلامت استخوان، دندان و ماهیچه ضروری است. کمبود این ویتامین در کودکان منجر به تغییر شکل استخوان و بروز بیماری “راشیتیسم” می شود. از علائم کمبود آن در بزرگسالان می توان به استئومالاسی (وضعیتی است همراه با درد استخوان و ضعف عضلانی)، پوکی استخوان، خستگی، گرفتگی عضلات و تغییرات خلقی مانند افسردگی اشاره کرد.

ویتامین D دارای خاصیت ضد التهابی است و برای فعال شدن و تقویت سیستم ایمنی بدن که اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت و بیماری است، بسیار مهم و ضروری است. بعضی تحقیقات می‌گویند این ویتامین توانایی بدن برای مقابله با بیماری‌های شایع مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بالا می‌برد. به همین دلیل، پزشکان به میزان ویتامین D بیمار، هنگام تلاش برای مقابله با بیماری توجه می كنند.

ویتامین D با تقویت عملکرد سلولهای ایمنی بدن، از جمله سلولهای T و ماکروفاژها، از بدن در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کند.

کمبود این ویتامین با افزایش حساسیت به عفونت، افزایش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی، از جمله سل، آسم و انسداد مزمن ریوی (COPD) و همچنین عفونت های تنفسی ویروسی و باکتریایی همراه است.

با آزمایش خون می توان میزان ویتامین D را دریافت. بیشتر افراد، به ویژه افرادی که در مناطقی که آفتاب کم یا رژیم های غذایی کم ویتامین D دارند، باید آزمایش شوند.

چگونه ویتامین D بیشتری دریافت کنیم

آیا ویتامین D می تواند از COVID-19 جلوگیری کند؟

روش های مختلفی برای حفظ سطح مناسب ویتامین D در بدن وجود دارد. یکی از ساده ترین روشها استفاده از غذاهایی مثل ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی خال مخالی، ماهی های چرب، جگر، گوشت گاو، پنیر، زرده تخم مرغ و قارچ می باشد. این مواد خوراکی سرشار از ویتامین D هستند. همچنین می توان با مصرف فرآورده هایی مانند آب پرتقال، ماست، شیر، غلات صبحانه، کمبود ویتامین D را تامین کرد.

قرارگیری در معرض نور خورشید

یکی از اصلی ترین راه های جذب ویتامین D، قرار گرفتن در معرض آفتاب است. اشعه UVB باعث ایجاد پاسخ در سلولها جهت تولید ویتامین D برای استفاده بدن می شود. اگر پوست روشن دارید باید حداقل ۱۵ دقیقه در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشید، اما اگر پوست تیره دارید، برای جذب کافی، چند ساعت در معرض نور قرار بگیرید.

بیشتر افراد حداقل مقدار توصیه شده روزانه خود را از طریق قرار گرفتن در معرض آفتاب تامین می کنند. نور خورشید از طریق پنجره، ویتامین D در بدن تولید نمی کند. مطالعات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آفتاب حداقل دو برابر بیشتر از ویتامین D مصرفی در غذا یا مکمل ها را تامین می کند. اما مسلماً قرار گرفتن در معرض آفتاب با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست همراه است. متخصصان توصیه می کنند برای کاهش این خطر از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

مکمل های ویتامین D

مصرف مقادیر کم مکمل های ویتامین D مضر نیستند و برای برخی از افراد ممکن است مفید باشد. اما دریافت بیش از حد ویتامین D منجر به غلظت بیش از حد کلسیم در خون، سنگ و نارسایی کلیه ، حالت تهوع و اختلال در وضعیت ذهنی می شود. علائم مسمومیت با ویتامین D همچنین شامل حالت تهوع، استفراغ، اشتهای ضعیف، یبوست، ضعف و کاهش وزن و آریتمی است. این مکمل برای عموم توصیه نمی شود و در خصوص استفاده از این ویتامین هوشمندانه ترین روش مشورت با پزشک است.

مکمل های ویتامین D هنگام محافظت در برابر عفونتهای حاد تنفسی اگر روزانه یا هفتگی در دوزهای کوچک مصرف شود موثرتر از زمانی است که با دوزهای بزرگتر و با فاصله طولانی مصرف می شود.

توصیه چیست؟ مصرف ویتامین دی در طول سال توصیه می‌شود اگر:

  • زیاد از خانه خارج نمی شوید.
  • در خانه سالمندان زندگی می‌کنید.
  • بیرون از خانه، لباس، بیشترِ پوستتان را می‌پوشاند.
  • افرادی که پوست تیره‌تر دارند ممکن است حتی بیرون از خانه و زیر نور آفتاب هم این ویتامین را کافی دریافت نکنند.

ویتامین D و COVID-19

چندین مطالعه محدود و مقدماتی ارتباط بین میزان ویتامین D در جمعیت های مختلف و میزان عفونت و مرگ و میر COVID-19  را نشان داده است. کشورهایی که میزان کمبود ویتامین D در آنها بالاتر است، آمار بالاتری از عفونت و مرگ و میر را گزارش داده اند.

بهینه سازی سطح ویتامین D طبق توصیه های ملی و بین المللی می تواند مزایایی در تقویت سلامت و مدیریت COVID-19 داشته باشد. محققان ارتباط نزدیکی بین سطح پایین ویتامین D و خطر بالاتر برای هیپرسیتوکینمی یا طوفان سیتوکین (واکنش مخرب سیستم ایمنی) یافتند.

از آنجا که آسیب پذیرترین گروه سنی برای COVID-19، یعنی سالخوردگان، جمعیتی است که بیشترین کمبود را دارد، بنابراین توصیه مکمل های ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر در این افراد می شود. برخی محققان می‌گویند در صورت ابتلا به کرونا، کمبود ویتامین دی ممکن است تاثیر منفی بر شدت بیماری بگذارد و در صورت نقص و ضعف عملکرد سیستم ایمنی، حساسیت شما به عفونت کلی و بیماری را افزایش دهد.

توجه به این نکته مهم است که در حال حاضر مهم ترین اقدام پیشگیرانه رعایت فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی مناسب است.

گردآوری و ترجمه: مترجمین پیام مهر
منبع: WebMD

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×