خواص درمانی برگ زیتون

از درخت زیتون در کتاب مقدس مصریان به عنوان “درخت زندگی” یاد شده است، در احترام به این گیاه گفته می شود موسی کشاورزان درخت زیتون را از خدمت نظامی معاف می کرد.

برگ زیتون برای مصریان باستان آنقدر مهم بود که آن را به عنوان نمادی از قدرت آسمانی می دانستند. آنها نه تنها روغن زیتون را برای مومیایی كردن پادشاهان خود استخراج می­ كردند، بلكه از آن به عنوان یك مدافع قدرتمند در برابر انواع مختلف بیماری ها نیز استفاده می­كردند.

قرن ها است که برگ زیتون به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند شناخته شده  و در داروهای هومیوپاتی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه، عصاره برگ زیتون به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها و توانایی حمایت از سطح قند خون در یک حد نرمال، سلامت ایمنی و سلامت قلب و عروق، مورد توجه قرار گرفته است.

این گیاه در دهه ۱۸۸۰ میلادی برای مقابله با مالاریا مورد استفاده قرار گرفت. در اوایل سال ۱۹۰۰ دانشمندان یک ترکیب تلخ “اولئوروپین” را در آن شناسایی کردند که تصور می شد در برابر بیماری مقاوم است. طبق مطالعات در اواخر دهه ۱۹۰۰ مشخص شد که اولئوروپین فشار خون را در کاهش، جریان خون در عروق کرونر را افزایش، آریتمی قلب را تسکین داده و از اسپاسم عضلات داخلی جلوگیری می کند.

مزایای عصاره برگ زیتون در کمک به کاهش کلسترول، فشار خون، دیابت، کنترل وزن، برروی حیوانات مورد مطالعه قرار گرفت. این عصاره همچنین در برخی آزمایشات انسانی هم نویدبخش گزارش شده است.

در غذاها، روغن زیتون به عنوان روغن پخت و پز و سالاد استفاده می شود. روغن زیتون فرابکر حاوی حداکثر ۱٪ اسید اولئیک، روغن زیتون بکر حاوی ۲٪ و روغن زیتون معمولی حاوی ۳.۳٪ است. روغن های زیتون تصفیه نشده با بیش از ۳.۳٪ اسید اولئیک آزاد “برای مصرف انسان مناسب نیستند”.

مدتهاست که مردم منطقه مدیترانه از برگ درخت زیتون به عنوان بخشی از رژیم غذایی و داروهای سنتی استفاده می کنند.

برگ زیتون حاوی چندین پلی فنل کلیدی مانند اولئاسین و اولئوروپین است. پلی فنول ها به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند و زمینه ساز برخی از مزایای احتمالی عصاره برگ زیتون برای سلامتی هستند.

چارلز پاسلر، متخصص تغذیه و زندگی می گوید: روغن زیتون و عصاره برگ زیتون “هر دو از محصولات گیاه زیتون هستند، اما برگها حاوی غلظت بسیار بیشتری از ماده درمانی اولئوروپین هستند. اولئوروپین “یک تقویت کننده سیستم ایمنی با ظرفیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان است.”

در این مقاله ، به برخی از فواید سلامتی این گیاه همچنین به میزان استفاده و عوارض جانبی احتمالی آن اشاره خواهیم کرد.

کنترل وزن

عصاره برگ زیتون به عنوان مکمل در دسترس است. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ ، محققان به صورت خوراکی اولئوروپئین را به موش هایی که چاقی داشتند، تجویز کردند. بعد از ۸ هفته ، وزن بدن، بافت چربی و مشخصات متابولیکی موش ها کاهش یافت. این یافته ها حاکی از آن است که عصاره برگ زیتون توانایی کاهش وزن و کاهش خطر چاقی را داراست. با این حال، مطالعات بیشتر برای تأیید این مزیت سلامتی در انسان لازم است.

کلسترول

قرن ها است که از برگ زیتون به عنوان تقویت کننده برای سلامت قلب و عروق استفاده می شود. دکتر Passler می گوید: ” ترکیبات موجود در برگ های زیتون  به حمایت از کلسترول سالم ، فشار خون طبیعی و سلامت کلی قلب و جلوگیری از تشکیل پلاک های شریانی مربوط به حملات قلبی و مغزی کمک می کند.”

پشتیبانی از سلامت شریانی

سلولهای اندوتلیال که در دیواره های شریانی قرار دارند نقش اصلی را در حفظ جریان خون و فشار دارند ، و اختلال عملکرد اندوتلیال یکی از اولین مراحل سخت شدن عروق (تصلب شرایین) است. برگ زیتون می تواند در بسیاری از سطوح با اختلال عملکرد اندوتلیال مقابله کند. این برگ قدرتمند همچنین دارای اثرات ضد التهابی چند منظوره است که به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL که می تواند به عروق آسیب برساند و دوباره منجر به تصلب شرایین شود، کمک کند.

ترکیبات پلی فنول موجود در برگ های زیتون به طور مستقیم از تشکیل پلاک های شریانی جلوگیری می کند و در نتیجه خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

بهبود فشار خون

نتیجه مطالعات محققان در سال ۲۰۱۱ نشان میدهد عصاره برگ زیتون مشابه داروی کاپتوپریل برای افراد مبتلا به فشار خون عمل می کند و باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

دیابت نوع دو

این برگ توانایی کاهش مقاومت به انسولین و افزایش تولید انسولین توسط پانکراس را دارد. در یک مطالعه بالینی محققان دانشگاه اوکلند دریافتند که عصاره برگ زیتون به طور متوسط ۱۵٪ مقاومت به انسولین را کاهش و بهره وری سلولهای بتا لوزالمعده – که انسولین تولید می کنند – را ۲۸٪ افزایش می دهد.

این اثر به دلیل خواص افت قند خون برگ زیتون (کاهش قند خون در بدن)، و توانایی آن در کنترل سطح گلوکز خون است. پلی فنولهای موجود در این برگ نقش حیاتی در به تأخیر انداختن تولید قند دارند که پیش ماده بیماریهای التهابی مانند دیابت است.

کمک به جلوگیری از زوال شناختی

تحقیقات حیوانی نشان داده است که اولئوروپئین به کاهش التهاب مغزی مربوط به آلزایمر و پارکینسون کمک می­کند. O leuropein به پیشبرد فرایندی کمک می کند که مسئول مبارزه با شاخص ها و علل بالقوه افت شناختی است. عصاره برگ زیتون اثرات مثبتی بر عملکرد مغز و حفظ سطح انرژی طبیعی نشان می دهد.

پشتیبانی سیستم ایمنی

از برگ های زیتون قرن ها به طور سنتی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن ، حفظ سلامت عمومی و تسکین علائم سرفه ، سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده شده است. قدرت آنتی اکسیدانی این گیاه پنج برابر (۴۰۰٪) بیشتر از مقدار معادل ویتامین C است.

برگ زیتون همچنین دارای خواص ضد ویروسی است که می تواند به طور موثری با تعدادی از میکروب های بیماری زا مبارزه کند. این ترکیبات قدرتمند ارگانیسم های مهاجم را از بین می برد و اجازه تکثیر ویروس ها و ایجاد عفونت را نمی دهد.

خواص ضد میکروبی طبیعی برگ زیتون و مقادیر بالای اولئوروپین و سایر پلی فنول ها به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند. در آزمایشات، نشان داده شد که عصاره برگ زیتون با تبخال ، مونونوکلئوز و روتاویروس مقابله می کند و همچنین می تواند در برابر آنفلوانزا، HIV و درمان سرماخوردگی مفید باشد.

در برگ زیتون ۴۰ برابر پلی فنول آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به روغن زیتون فرا بکر وجود دارد – این یعنی قدرت مبارزه با رادیکال های آزاد است!

سلامت استخوان

دکتر Veronique Coxam با استفاده از شواهد اپیدمیولوژیک نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی خود از عصاره این گیاه استفاده می­کنند کمتر دچار پوکی استخوان می شوند. بعقیده وی ترکیبات فعال اولئوروپین و هیدروکسی سیروزول در برگ زیتون، دو ترکیبی هستند که بر التهاب استخوان ها تأثیر دارند (یافته هایی که توسط مطالعات حیوانی تایید شده است).

همچنین دانشمندان دانشگاه کوردوبا اسپانیا، تأثیرات اولئوروپین را در تشکیل استئوبلاست ها (سلولی که ماده استخوان را ترشح می کند) در سلول های بنیادی مغز استخوان انسان بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که اولئوروپین، می تواند از تحلیل رفتن استخوان و پوکی استخوان جلوگیری کند.

افزایش انرژی

یکی دیگر از ترکیبات مفید موجود در عصاره برگ زیتون، اسید اولئانولیک است. یک تحقیق در سال ۲۰۰۶ نشان داد که این اسید با اسیدهای صفراوی ارتباط دارد به طوری که متابولیسم را افزایش می دهد، تیروئید را تقویت می کند و در نهایت منجر به افزایش انرژی می ­شود.

کمک به درمان آرتروز

مطالعات نشان داده اند که اولئوروپئین می تواند از آرتریت روماتوئید (RA) جلوگیری کند و در درمان درد و ناراحتی آرتروز مفید باشد. به این دلیل که OLE (عصاره برگ زیتون) ضد التهاب است و آرتروز اساساً التهاب مفاصل است.

آنتی اکسیدان و ضد التهاب عصاره برگ زیتون در یافته های چندین مطالعه حیوانی نشان داد که توانایی جلوگیری از انواع مختلف سرطان (پستان ، پروستات ، مثانه و پوست) را دارد. با این حال، دانشمندان برای تأیید این یافته ها و تعیین ایمنی طولانی مدت مصرف عصاره برگ زیتون، مطالعات گسترده تری را روی انسان انجام می دهند.

ضد قارچ

اثر ضد میکروبی این گیاه در تحقیقی در سال ۲۰۰۳ توسط Dr. Markin و همکاران آزمایش شد. محققان دریافتند که عصاره برگ زیتون تقریبا تمام باکتریهای آزمایش شده را از بین می برد. این باکتری ها شامل درماتوفیت ها(عامل عفونت در پوست ، مو و ناخن)، کاندیدا آلبیکانس (عامل عفونت دهان و دستگاه تناسلی) و سلولهای اشریشیا کلی (E coli)(باکتری های موجود در روده) می شود.

بنابراین برگ زیتون می تواند یک گیاه عالی برای از بین بردن رشد بیش از حد کاندیدا و ضد قارچ عالی برای درمان قارچ پا و ناخن پا باشد.

مقدار مصرف

هیچ راهنمای رسمی در مورد مقدار عصاره برگ زیتون وجود ندارد. در مطالعات انسانی مورد بحث در بالا ، شرکت کنندگان معمولاً ۵۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم در روز از عصاره استاندارد برگ زیتون مصرف می کردند. بعضی از اینها در دوزهای منقسم بودند.

عصاره برگ زیتون به صورت کپسول، قرص و چای موجود است. هنگام استفاده از این محصولات دستورالعمل های سازنده در مورد دوزهای ایمن را دنبال کنید.

قبل از مصرف عصاره برگ زیتون برای درمان یک بیماری خاص با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی احتمالی

عصاره برگ زیتون ممکن است عوارض جانبی خفیف مانند درد معده و سردرد ایجاد کند. برخی از افراد ممکن است به عصاره برگ زیتون حساسیت داشته باشند. گرده حاصل از برگ زیتون می تواند واکنش های آلرژیک تنفسی در افرادی که به گیاهان خانواده Oleaceae آلرژی دارند، ایجاد کند.

فعل و انفعالات

عصاره برگ زیتون ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشد. اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید از برگ زیتون استفاده نکنید، زیرا باعث می شود فشار شما خیلی کم شود. افرادی که انسولین یا داروهای دیگر قند خون مصرف می کنند نیز نباید از برگ زیتون استفاده کنند زیرا باعث افت قند خون می­شود.

از آنجا که عصاره برگ زیتون ممکن است در برخی از داروهای شیمی درمانی اختلال ایجاد کند (به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی)، افرادی که تحت چنین درمانی قرار دارند باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

سازمان غذا و دارو (FDA) عصاره برگ زیتون را به جای دارو به عنوان یک مکمل غذایی در نظر می گیرد و  بنظر میرسد بیشتر یک مکمل پیشگیری است تا یک مکمل توانبخشی.

چای برگ زیتون

از ۳۰ گرم برگ زیتون در هر لیتر آب استفاده کنید و آن را بجوشانید تا آب به نصف مقدار کاهش یابد. هر روز حداکثر ۲ فنجان بنوشید – یکی صبح و دیگری عصر. می توان با یک تکه لیمو گرم یا سرد آن را نوشید.

پودر برگ زیتون

پودر برگ زیتون را می توان به اسموتی ها اضافه کرد ، یا با کمی آب مخلوط کرد. یک دوز معمول برگ زیتون یک تا دو گرم برگ پودر شده تا سه بار در روز است.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منابع:
wellandgood.com
indigo-herbs.co.uk
medicalnewstoday.com
verywellhealth.com
comvita.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×