جادوی قهوه

بعد از روغن، قهوه با ارزش ترین کالای مورد معامله قانونی در جهان است که به یکی از اصلی ترین نوشیدنی های مدرن تبدیل شده است. تخمین زده می شود که هر روز ۲ میلیارد فنجان قهوه در سراسر جهان مصرف می شود و اهالی نیویورک ۷ برابر هر شهر دیگر ایالات متحده می نوشند، به همین دلیل به نظر می رسد که در هر گوشه منهتن یک مغازه استارباکس وجود دارد. قهوه یک رسم روزانه در زندگی میلیون ها انسان در سراسر جهان است.

تاریخچه قهوه

تاریخچه قهوه داستانی جذاب است. در ابتدایی ترین و فرآوری نشده ترین شکل، قهوه میوه ای شبیه گیلاس است که با رسیدن قرمز می شود. دانه قهوه در مرکز میوه قرمز رنگ قرار دارد.

همانند اکثر غذاهایی که قرن هاست وجود دارد، آغاز قهوه نیز درگیر رمز و راز و عشق است طبق افسانه ها – و این متداول ترین داستان منشا قهوه است – اثرات انرژی بخشی دانه های قهوه برای اولین بار توسط دامداری به نام کالدی، که در قرن نهم در فلات اتیوپی (حبشه قدیم) زندگی می کرد، مشاهده شد. بزهای وی پس از خوردن میوه های قرمز درختچه قهوه، پرانرژی شدند و شروع به بالا و پایین پریدن کردند. آنها می رقصیدند. این قطعاً طبیعی نبود. کالدی میوه را برای خودش نیز امتحان کرد و واکنش مشابهی داشت و فهمید که آنها واقعاً نیروبخش هستند او کشف کرد که این میوه علت این رفتار عجیب است.

او تصمیم گرفت کشف جدید خود را با صومعه محلی در میان بگذارد. راهبان لوبیا را خرد کرده و به آب اضافه کردند. با کمال تعجب و خوشحالی دریافتند که این نوشیدنی همان انرژی و نشاط را به آنها می دهد که به کالدی و بزهایش داد و باعث می شود تا بیدار و هوشیار باشند. این راهبان یافته های خود را به راهبان و صومعه های دیگر منتقل کردند و بنابراین سفر این طلای مایع آغاز شد.

جادوی قهوه
خاستگاه کلمه قهوه و گسترش آن

ما در مورد چگونگی پیدایش قهوه بحث کردیم اما کلمه انگلیسی قهوه از کجا نشات گرفته است؟

کلمه قهوه ریشه در چندین زبان دارد. قهوه در قرن پانزدهم به سمت شمال و از دریای سرخ به یمن راه پیدا کرد. بندری که برای اولین بار دانه قهوه به آن وارد شد Mocha نام داشت. به دلیل محبوبیت روز افزون و حمل قهوه از شهر بندری، موکا مترادف با قهوه شد. اکنون هر وقت اصطلاح “موکا” را می شنوید، می دانید که این اصطلاح از کجا ریشه گرفته است. بعدها به کهوه ترکی، سپس کوفی هلندی و در آخر به انگلیسی قهوه (کافی) تبدیل شد.

در سال ۱۶۱۶، هلندی ها اولین مزارع قهوه متعلق به اروپا را در سریلانکا راه اندازی کردند. سپس فرانسوی ها شروع به پرورش قهوه در کارائیب نمودند و پس از آن اسپانیایی ها در آمریکای مرکزی و پرتغالی ها در برزیل. قهوه خانه های اروپایی در ایتالیا و بعد فرانسه ظهور کرد و در آنجا به سطح جدیدی از محبوبیت رسید.

در اواخر دهه ۱۸۰۰، قهوه به عنوان کالایی شناخته شد که کار آفرینان به دنبال راه های جدید برای کسب سود از آن بودند. در دهه ۱۹۶۰، آگاهی بیشتری از این نوشیدنی شروع به رشد کرد و منجر به تاسیس اولین مغازه استارباکس در سیاتل در سال ۱۹۷۱ شد.

قهوه و دنیای امروز

قهوه به عنوان یک نوشیدنی صبحانه در نظر گرفته می شود و این به دلیل خاصیت تحریک کننده آن است که به خوبی شناخته شده است. بسیاری ادعا می­ کنند تا وقتی فنجان قهوه صبحانه خود را نخورند “بیدار نیستند” و در نظر بسیاری از افراد، سوخت اصلی برای یک روز خوب و پربار است.

امروزه در تمام دنیا از کافی شاپ (قهوه خانه) ها، به عنوان مکانی راحت برای قرارها و ملاقات با دوستانی که مدتهاست ندیده اند، استقبال می شود.

قهوه را می­توان در گوشه و کنار دنیا، در قایق ها، در هواپیماها و حتی در فضا یافت و نوشید. به طور مداوم با آبجو به عنوان جایگاه “سومین نوشیدنی محبوب جهان” مبارزه می کند که هر دو بعد از آب و چای قرار دارند.

کافئین، پرمصرف ترین ماده روانگردان در جهان، شناخته شده ترین ماده سازنده قهوه است. درباره اثرات مفید آن بر روی بدن انسان کاملاً تحقیق شده است، اما در کل یک نوشیدنی پیچیده با هزار ماده مختلف است. برخی مطالعات استدلال می کنند که این کافئین نیست که مسئول بیشتر فواید سلامتی قهوه است.

پلی فنول چیست؟

دانه قهوه نیروگاهی برای فعالیت پلی فنول است. پلی فنول ها ترکیباتی دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بالا هستند و با رادیکال های آزاد آسیب رسان (مولکول های ناپایدار که می ­توانند به DNA و پروتئین ها آسیب برسانند) مبارزه می ­کنند.

تصور می شود که اسید کلروژنیک یا CGA، فراوان ترین پلی فنول دانه قهوه باشد. متأسفانه، CGA از طریق فرایند بو دادن دانه ها تخلیه می شود. با این حال، قهوه برشته هنوز تقریباً ۵۰ درصد CGA موجود در دانه های اصلی را در خود دارد. CGA با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته شده و عامل اصلی بسیاری از فواید سلامتی قهوه است.

تحقیقات در مورد قهوه و نکات مثبت و منفی آن برای انسان به هیچ وجه به پایان نرسیده است، اما در اینجا لیستی از آنچه در حال حاضر می­ دانیم آورده شده است.

جادوی قهوه
مزایای قهوه برای سلامتی

از آنجا که قهوه مملو از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است، فواید بی شماری برای سلامتی دارد که به برخی از مهمترین مزایای سلامتی آن نگاهی می اندازیم.

عملکرد بدنی را افزایش می­ دهد

حدود یک ساعت قبل از تمرین ورزشی یک فنجان قهوه بنوشید، عملکرد شما ۱۵٪ بهبود می یابد. کافئین سطح آدرنالین در خون شما را افزایش می دهد. آدرنالین هورمون “جنگ یا گریز” بدن شما است که به شما کمک می کند تا برای انجام فعالیت های بدنی آماده شوید.

به کاهش وزن و چربی سوزی کمک می ­کند

قهوه سیاه تقریباً ۵۰ درصد به تقویت متابولیسم کمک می کند. از آنجا که نوشیدنی چربی سوز است چربی ذخیره شده بدن را تجزیه کرده و به شکل اسیدهای چرب در جریان خون آزاد می­ کند که می ­توانند به عنوان سوخت برای فعالیت­ های بدنی سنگین استفاده شوند.

حاوی منیزیم و پتاسیم است که به بدن انسان در استفاده از انسولین کمک می­ کند، سطح قند خون را تنظیم و میل به غذاهای شیرین و میان وعده ها را کاهش می­دهد. 

کمک می­کند تمرکز کنید و هوشیار بمانید

طبیعی است که افراد در ساعت‌های میانی روز احساس خستگی کنند. مغز به طور طبیعی از زمانی که فرد از خواب بلند می‌شود تا زمان خواب مولکول بیشتری به نام “آدنوزین” تولید می‌کند. متخصصان معتقدند این مولکول به فرد کمک می‌کند تا شب به خواب برود.

کافئین از طریق مشابه سازی با آدنوزین در مغز این فرآیند طبیعی را مختل می‌کند. کافئین با متصل شدن به گیرنده‌های طراحی شده برای مولکول آدنوزین، آنها را از مسیر طبیعی خود خارج کرده و در نتیجه فرد احساس هوشیاری می‌کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می­دهد

یک مطالعه نشان داده است که قهوه خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را تا ۲۰ درصد و سرطان آندومتر در زنانرا تا ۲۵٪. کاهش می­ دهد. کافئین همچنین از بروز سرطان سلول بازال، (رایج ترین نوع سرطان پوست) جلوگیری می ­کند و التهاب را که یکی از دلایل اصلی ایجاد تومور است، کاهش می ­دهد.

حافظه را تقویت می­کند

افزایش سن منجر به کاهش مهارت های شناختی و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل، پارکینسون و بیماری آلزایمر می شود. نوشیدن قهوه سیاه در صبح، عملکرد مغز را افزایش می­ دهد و به مغز کمک می­ کند تا فعال بماند. همچنین به تقویت حافظه کمک می کند و در نتیجه زوال عقل و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

خطر دیابت نوع دو را کاهش می­ دهد

کافئین حساسیت به انسولین را کاهش داده و تحمل گلوکز را مختل می­کند، بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می­ دهد.

روحیه را شاد و به مبارزه با افسردگی کمک می­کند

 کافئین متداول‌ترین داروی “فعال کننده روان” (سایکواکتیو) در جهان است که شیوه تعامل فرد با جهان اطراف را تغییر می‌دهد.

کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک و تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین ، دوپامین و نورآدرنالین را تقویت می ­کند، که روحیه شما را تقویت می کند.

برای کبد مفید است

کبد یکی از حیاتی ترین اندام های بدن است و بسیاری از عملکردهای مهم را انجام می دهد. آیا می دانید جگر شما قهوه سیاه را دوست دارد؟ قهوه به جلوگیری از سرطان کبد، هپاتیت، بیماری کبد چرب و سیروز الکلی کبد، کمک می­ کند. در افرادی که روزانه قهوه می­ نوشند، ۸۰ درصد احتمال ابتلا به هرگونه بیماری کبدی کمتر است. قهوه به کاهش سطح آنزیم های مضر کبدی نیز کمک می ­کند.

سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

اگرچه نوشیدن قهوه به طور منظم فشار خون را به طور موقت افزایش می دهد اما این اثر با گذشت زمان کاهش می یابد. نوشیدن روزانه ۱ تا ۲ فنجان قهوه سیاه خطر بیماری های قلبی عروقی از جمله سکته را کاهش می دهد.

روند پیری را به تاخیر می اندازد

باعث می شود شما به آرامی پیر شوید. نوشیدن قهوه بدون قند ذهن و بدن شما را جوان نگه می دارد. همچنین با افزایش سطح دوپامین در بدن به پیشگیری از بیماری پارکینسون کمک می­کند.

بزرگترین منبع کافئین برای بیشتر مردم قهوه و چای و شکلات می­باشد.

عوارض جانبی نوشیدن زیاد قهوه

بیش از حد هر چیزی بد است و در مورد قهوه نیز صدق می­ کند. در اینجا چند عارضه جانبی مصرف زیاد قهوه آورده شده است:

قهوه بد ممکن است سمی باشد

قهوه بی کیفیت می­تواند ناخالصی های زیادی داشته باشد که باعث بیماری، سردرد یا احساس بد عمومی می شود. اگر قهوه شما از دانه هایی که خراب شده اند درست شود، این اتفاق می افتد. حتی یک دانه ی خراب می تواند فنجان شما را سمی کند.

می ­تواند باعث بی خوابی و بی قراری شود

حداکثر مقدار کافئین توصیه شده تقریبا ۴۰۰ میلی گرم است، مقداری که از حدودا ۴ فنجان دریافت خواهیدکرد. اگر به کافئین حساس هستید، مراقب باشید. احتمالاً از قبل آگاه هستید که چه مقدار و چه نوع قهوه ای مناسب شماست.

 اگر باردار هستید بیش از یک فنجان در روز ننوشید

مطالعات در مورد تأثیر قهوه روی جنین بحث برانگیز بوده، اما یک واقعیت حتمی است که جنین به کافئین حساس است. اگر نمی توانید در دوران بارداری نوشیدن آن را قطع کنید، حداقل قهوه مصرفی خود را به یک فنجان در روز کاهش دهید.

اگر کلسترول بالایی دارید، قهوه فیلتر شده را انتخاب کنید

دانه های قهوه حاوی کافستول (Cafestol) و کهول (Kahweol) هستند، دو ماده ای که به نظر می رسد سطح کلسترول LDL را افزایش می دهند.

مصرف کافئین در کودکان ۵-۷ ساله ممکن است شب ادراری را افزایش دهد.

مصرف زیاد قهوه می تواند منجر به استرس و اضطراب و اسیدیته در معده شود.

مقدار زیاد قهوه در بدن می تواند جذب مواد مغذی از رژیم غذایی، به ویژه آهن، کلسیم و روی را برای بدن مشکل کند.

برای جلوگیری از اختلال در خواب توصیه می شود از خوردن قهوه چند ساعت قبل از خواب خودداری کنید. به یاد داشته باشید، تا زمانی که قهوه مخصوص و بدون سم می­ نوشید و آن را با احتیاط و میزان مناسب مصرف می­ کنید، می­ توانید از آن لذت ببرید.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منابع:

banyanbotanicals.com
pbs.org/food
craftcoffeeguru.com
timesofindia.indiatimes.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×