چگونه بر تنبلی غلبه کنیم؟

به یک روز برای تنبلی احتیاج دارید؟ این برای بهترین های ما اتفاق می افتد. در این اوقات شلوغ، گذراندن یک روز تنبل گاه به گاه، نه تنها اشکالی ندارد بلکه بسیار مورد نیاز است. ما اگر متوجه شوید که بیشتر اوقات و روزها  را با تنبلی می گذرانید و در انجام کارها با مشکل روبرو هستید می تواند نشانه ای از وقوع چیزی باشد.

کمبود اشتیاق، لیست کارهای طاقت فرسا و حتی یک بیماری پزشکی زمینه ای تنها برخی از مواردی است که می تواند در تمایل شما برای انجام کارها اختلال ایجاد کند.

چگونه می توانم جلوی تنبلی را بگیرم؟

گرچه  برخی از افراد ممکن است بیش از دیگران مستعد تنبلی باشند، اما حتی افراد با بهره وری بالا نیز گاهی انجام کارها را چالش برانگیز می دانند.

مسئله واقعی را کشف کنید. هر بار که شروع به تنبلی کردید، عقب بایستید و کمی ارزیابی کنید که واقعاً چه اتفاقی افتاده است. تنبلی به طور کلی یک علامت است و خود مسئله نیست. علت بی انگیزگی شما چیست؟ آیا خسته هستید؟ یا احساس ترس می کنید؟ یافتن علت، تنها راهی است که در واقع می توانید به آن رسیدگی کنید. پس از آن، می توانید به طور موثر با آن کنار بیایید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از تنبلی خلاص شوید، بهره وری خود را درک کنید و بتوانید بازده بیشتری داشته باشید.

۱. اهداف خود را قابل کنترل کنید

تعیین اهداف غیر واقعی و به عهده گرفتن بیش از حد مسوولیت می تواند باعث از بین رفتن علاقه و انگیزه و منجر به فرسودگی و تمایل به ترک کار شود.

با تعیین اهداف كوچكتر و قابل دستیابی، بدون ایجاد فشار زیاد در مسیر، از اضافه بار پرهیز كنید. وقتی به یک هدف بزرگتر نگاه می کنید، تلاش لازم طاقت فرسا به نظر می رسد. همچنین، هدف ممکن است به تلاش در بسیاری از زمینه های مختلف نیاز داشته باشد که شما حتی قبل از شروع آن را رها کنید.

۲. انتظار نداشته باشید که کامل باشید

کمال گرایی در حال افزایش است و این آسیب روانی دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کمال گرایی در طول سالها افزایش یافته است. محققان خاطرنشان كردند: “جوانان اکنون با محیط های رقابتی تر، انتظارات غیر واقعی و والدین مضطرب و كنترل كننده بیشتری نسبت به نسل های قبل روبرو هستند.”  افزایش کمال گرایی باعث می شود افراد بیش از حد از خود و دیگران انتقاد کنند. همچنین منجر به افزایش افسردگی و اضطراب می شود .

کمال گرایی می تواند باعث به تعویق انداختن و نهایتا منجر به هیچ کاری شود زیرا هیچ چیز به اندازه کافی خوب نخواهد بود. از انجام این مارپیچ معیوب خودداری کنید و همیشه به جای تمرکز بر کمال، بهترین خود را در کارها بکار بگیرید.

۳. به جای صحبت منفی با خود، از کلمات مثبت استفاده کنید

گفتگوی ذهنی خود را کنترل کنید. بعضی اوقات رفتارها باعث افکار می شوند و گاهی فکرها باعث رفتارها. گفتگوی منفی با خود می تواند تلاش شما را برای انجام کارها در همه جنبه های زندگی از بین ببرد. اینکه به خود بگویید فردی تنبل هستید نوعی گفتگوی منفی با خود است.

با تمرین گفتگوی مثبت با خود، می توانید صدای درونی منفی خود را متوقف کنید. به جای اینکه بگویید، “به هیچ وجه نمی توانم این کار را انجام دهم” ، بگویید ، “من همه تلاش خود را برای تحقق آن خواهم کرد.”

شما مربی و منبع انگیزه خودتان هستید. شما می توانید با تأیید عملکرد خود، وارد میدان شوید و دست به اقدام بزنید. مواردی از این قبیل را به خود بگویید: “من می خواهم این کار را انجام دهم ؛ اکنون این کار را می کنم!” و “وقتی این کار انجام شد می توانم استراحت کنم و استراحت بیشتر برای انجام این کار سزاوار خواهد بود.” در صورت نیاز این موارد را با صدای بلند بگویید. با صدا دادن به اعمال خود احساس انگیزه خواهید کرد.

این روش به شما کمک می کند تا به طور منظم یک مانترا توانمند در طول روز برای خود بخوانید، مانند “من می توانم این کار را انجام دهم ، آن را می دانم”. شما همچنین می توانید برخی فعالیت ها را به عنوان کارهای تمام شده تجسم کرده و احساس موفقیت را که پس از انجام آن تجربه خواهید کرد، پیش بینی کنید.

چگونه بر تنبلی غلبه کنیم؟
۴.یک برنامه عملیاتی ایجاد کنید

برنامه ریزی برای چگونگی انجام کاری می تواند دسترسی به آن را آسان کند. واقع بین باشید که چقدر زمان، تلاش و سایر عوامل برای رسیدن به هدف شما و ایجاد یک برنامه عملی لازم است. داشتن یک برنامه این اطمینان خاطر را فراهم می کند که حتی اگر در این مسیر با مانعی برخورد کنید به شما کمک کند.

لیستی از خواسته ها، اهداف و انگیزه هایی که می خواهید به سمت آنها حرکت کنید تهیه کنید. پیشبرد اهداف در ذهن در واقع نیاز به تمرکز بر روی آنها دارد و یک لیست می تواند از طریق سهولت بررسی، انرژی شما را حفظ کند. کپی برگه هدف خود را در همه جا و جلوی چشمانتان قرار دهید:  روی یخچال، کنار کامپیوتر، روی آینه دستشویی، حتی درب اتاق خواب.

۵. از نقاط قوت خود استفاده کنید

هنگام تعیین اهداف یا آماده شدن برای انجام یک کار، به نقاط قوت خود فکر کنید. سعی کنید آنها را در جنبه های مختلف یک کار اعمال کنید تا به شما در تحقق هدف کمک کند. تحقیقات نشان داده است که تمرکز بر نقاط قوت باعث افزایش بهره وری، احساسات مثبت و درگیر شدن در کار می شود.

۶. موفقیت های خود را در این راه بشناسید

در نظر داشته باشید تمام موفقیت های خود را در طول مسیر در هر کاری که انجام می دهید، چه در محل کار و چه در خانه، یادداشت کنید. این یک روش عالی برای افزایش اعتماد به نفس و مثبت بودن و سوخت رسانی به شما برای ادامه کار است.

۷. کمک بخواهید

بسیاری از مردم معتقدند که درخواست کمک نشانه ضعف است و در این مورد ترس غیرقابل توجیهی دارند اما درخواست نکردن کمک یک نگرش ناسالم است. ما موجوداتی اجتماعی هستیم و بخشی از وجود ما در مورد اشتراک و کمک به یکدیگر است. افرادي كه از دیگران درخواست كمك نمي كنند سطح عملكرد كمتري دارند.

درخواست کمک شانس موفقیت شما را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند با دیگران که می توانند به شما انگیزه دهند و شمارا تشویق کنند، ارتباط برقرار کنید.

۸. کارهای خسته کننده را سرگرم کننده کنید

ما تمایل داریم از مشاغلی که خسته کننده به نظر می رسند اجتناب کنیم. کارهای روزمره مانند تمیز کردن، نظافت، ظرف شستن، هرگز سرگرم کننده نخواهد بود، اما می توانید از آنها لذت بیشتری ببرید. سعی کنید درحین انجام کارهای خسته کننده، موسیقی یا پادکست گوش دهید، یا ردیاب تناسب اندام خود را  فعال کنید تا ببینید در حین انجام این کارها چه مقدار کالری می سوزانید.

۹. به خودتان پاداش دهید

انجام یک کار به خودی خود یک پاداش است، اما برخی از افراد توسط پاداش های بیرونی هدایت می شوند. موفقیت را جشن بگیرید و به خود بگویید که خوب کار کرده اید. از آنجا که موفقیت های بزرگ از موفقیت های اندک تشکیل شده است (هر موفقیت کوچک قهرمانانه است)، بر این اساس تلاش خود را تصدیق کنید. بیاموزید که برای چیزهای کوچک به خود جایزه دهید. پاداش های گاه به گاه کارها را شیرین کرده و به شما در مسیر درست کمک می کند. برای موفقیت کلی یا نقطه پایان، پاداش های بزرگی بگذارید. با استفاده از پاداش های شخصی، ذهن خود را آموزش می دهید تا قبل از پاداش به طور فعال بدنبال کار باشد.

چگونه بر تنبلی غلبه کنیم؟
۱۰. قانون ۵ ثانیه ای

مل رابینز این روش را در کتاب خود، که با همین نام خوانده می شود، قانون ۵ ثانیه پیشنهاد داده است. ایده این است که وقتی می خواهید عمل را به تعویق بیندازید از شمارش معکوس استفاده کنید.

انسان پس از شمارش معکوس غریزه عمل دارد. بنابراین، این قانون نتایج بسیار خوبی ایجاد می کند. آیا توجه کرده اید به محض اتمام شمارش معکوس چگونه سال نو مبارک را فریاد می زنید و اطرافیانتان را در آغوش می گیرید؟ همین تأثیر به شما کمک می کند تا در مورد وظایفی که احساس تعلل می کنید اقدام کنید.

چگونه می توان با زندگی سالم تنبلی را شکست داد؟

وقتی نوبت به چگونگی جلوگیری از تنبلی می رسد، ایجاد برخی تغییرات سالم می تواند بهترین راه باشد.

غذاهای سرشار از پروتئین بخورید

بعضی از غذاها انرژی شما را افزایش می دهند و قند خون شما را ثابت نگه می دارند بنابراین کمتر احساس خستگی می کنید. مانند: ماست یونانی، بادام ها، تخم مرغ، ماهی تن و…

از غذاهای شیرین و پرچرب پرهیز کنید

تغذیه و بهره وری با هم مرتبط هستند. از غذاهایی که انرژی شما را تخلیه می کنند، دور شوید زیرا دیر هضم شده یا باعث جهش قند خون می شوند که شامل غذاها و نوشیدنی های سرشار از قند، کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی، الکل، غذاهای سرخ شده و فست فود است.

ورزش کنید

همراه با مزایای بیشمار دیگر، ورزش راهی مطمئن برای خلاص شدن از تنبلی است. فقط چند دقیقه ورزش می تواند باعث افزایش سطح انرژی، بهبود متابولیسم و خلق و خو، کاهش اضطراب، استرس و افسردگی شود. همه اینها باعث می شود احساس خستگی و بی انگیزگی کنید. برای مقابله با احساس تنبلی، پیاده روی کوتاه، شنا، یوگا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.

بخوابید و استراحت کنید

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهتر خوابیدن در شب انجام دهید مثل عدم نگاه کردن به صفحه موبایل و کامپیوتر تا محدود کردن زمان خواب در طول روز. سعی کنید هر شب هفت الی نه ساعت خواب توصیه شده داشته باشید تا احساس شادابی کنید و برای یک شروع خوب در روز بعد آماده باشید.

استرس را مدیریت کنید

استرس می تواند شما را تخلیه کند بنابراین احساس خستگی روحی و جسمی بیش از حد برای انجام هر کاری دارید. یافتن راهکارهایی برای کنار آمدن با استرس می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کرده و انرژی و انگیزه شما را برای انجام کارها به شما پس دهد. گذراندن اوقات با عزیزان، مدیتیشن، بازی با حیوان خانگی یا  غوطه ور شدن در وان فقط چند ایده است.

آب همراه داشته باشید

مزایای نوشیدن آب بی پایان است و بسیار  می تواند به مبارزه تنبلی کمک کند. هیدراته ماندن می تواند سطح انرژی بدن و عملکرد مغز را تقویت کند. اگر احساس تنبلی می کنید، چند جرعه آب می تواند عملکرد بدنی شما را بهبود بخشد.

سیگار را ترک کنید

افزایش سطح انرژی به لطف بهبود گردش خون و اکسیژن تنها دو مزیت ترک سیگار است. ترک دخانیات می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، زندگی جنسی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های جدی را کاهش دهد.

ترک سیگار ممکن است دشوار باشد، اما پزشک می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه عملی شخصی سازی کنید.

منظم باشید

 بهم ریختگی در اطراف خود – حتی وقتی فقط بصری باشد – می تواند مانعی بزرگ برای مهارت های انگیزشی شما باشد. محیط کارتان اعم از میزکارتان، ماشینان یا منزلتان را سازماندهی و منظم کنید.

چگونه بر تنبلی غلبه کنیم؟
چگونه تنبلی را از یک بیماری تشخیص دهیم

گاهی اوقات تنبلی نیست، بلکه علامت یک بیماری زمینه ای است که ممکن است شما را از انجام کارهای لازم باز دارد. اگر متوجه شدید که علاقه خود را برای انجام کارهایی که معمولاً از آنها لذت می بردید، ندارید یا  انرژی و تمرکز لازم برای انجام را کارها از دست داده اید، با یک پزشک صحبت کنید.

شرایط بهداشت روانی

بسیاری از شرایط بهداشت روانی می توانند علائمی ایجاد کنند که ممکن است شما آنها را با تنبلی اشتباه بگیرید. این شرایط عبارتند از: کمبود انگیزه، خستگی مزمن، کناره گیری اجتماعی، افسردگی، اضطراب، اختلال عاطفی فصلی (SAD)، اختلال دوقطبی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلال استرس حاد و شرایط پزشکی.

شرایط پزشکی می تواند باعث تغییر در سطح انرژی شما شود و از عملکرد شما به روال طبیعی جلوگیری کند. نمونه هایی از شرایط پزشکی عبارتند از: کم خونی، کمبود ویتامین، اختلالات تیروئید، قند خون پایین، دیابت، بیماری آدیسون، بیماری قلبی، سرطان.

سخن آخر

تسلیم نشوید. از بلوغ همیشه در حال پیشرفت خود استفاده کنید تا شجاعت، استقامت و نظم لازم را ایجاد کنید که به شما قدرت رسیدن به نتایج درخشان را می دهد. هیچ کس بدون تلاش و سختی به هدفش نمی رسد. فهمیدن اینکه چگونه می توان تنبلی را متوقف کرد، ممکن است به سادگی تغییر روش برخورد با برخی کارها و اتخاذ سبک زندگی سالم باشد.

برای درک چگونگی غلبه بر تنبلی، گاهی باید با غرایز طبیعی و نفوذ محیط پیرامون بجنگید. اما سرانجام، تنها فردی که قادر به ایجاد تغییر است شما هستید. غلبه بر تنبلی در ذهن شما شروع و پایان می یابد. روزی که تصمیم می گیرید بر تنبلی غلبه کنید در نیمی از نبرد پیروز شده اید.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر

منابع:
healthline.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×