پرانا مودرا: ساده ترین و قدرتمند ترین رمز جوانی

در نظریه یوگیک، تصور بر این است که پرانا نیروی حیات جهانی است که از طریق همه موجودات زنده جریان یافته و آنها را بهم متصل می کند. در یوگا، مودرا معمولاً در مراقبه و در ترکیب با پرانایاما برای هدایت جریان انرژی بدن استفاده می شود. هر mudra نماد یک احساس، عاطفه یا حالت خاصی از وجود است. مودرا یک تمرین بدن و انرژی است.

پرانا مودرا

یکی از مودراهای برگزیده ای که در هاتایوگا پرادیپیکا بعنوان رمز قدرتمند جوانی یاد شده است “پرانامودرا”است. در زبان هندی پرانا به معنای زندگی و در زبان سانسکریت به نیروی زندگی ساکن در بدن اطلاق می شود. طبق متون باستانی هند (Hatha Yoga Pradipika) پنج انرژی که برای تعادل زندگی لازم است عبارتند از آپانا، ویانا، سامانا، اودانا و پرانا. و از این میان پرانا بیشترین اهمیت را دارد که با تمرین پرانا مودرا به راحتی می توانید نیروی زندگی ساکن درونی خود را فعال کنید.

پرانا مودرا به طور خاص برای فعال کردن انرژی خاموش در بدن ظریف استفاده می شود، در حالی که عناصر زمین، آب و آتش را در بدن فیزیکی متعادل می کند. این یک Hasta Mudra است، به این معنی که با استفاده از دست انجام می شود. نام های دیگر این مودرا عبارتند از:  پرن مودرا، کاپا-کاراک مودرا، پیتا-نشاک مودرا.

پرانا مودرا باعث افزایش نشاط و از بین بردن انسدادهای انرژی می شود. این مودرا چاکرای مولادهارا (ریشه) را فعال می کند، نقطه ای که منشاء سه کانال اصلی انرژی بدن : ایدا، پینگالا و سوشومنا است.

از آنجا که تحریک این کانال ها جریان آزاد پرانا را در سراسر بدن فعال می کند، اعتقاد بر این است که پرانا مودرا یک مودرای قدرتمند است.

پرانا مودرا: ساده ترین و قدرتمند ترین رمز جوانی
پنج انگشت - پنج عنصر

نظریه پنج عنصر می گوید بدن انسان ترکیبی از پنج عنصر اصلی است که شامل هوا، آتش، فضا، زمین و آب است. که تعادل بین آنها از فردی به فرد دیگر و در هر مرحله از روز تغییر می کند. تا زمانی که این عناصر در تعادل باشند، از یک زندگی سالم و بدون بیماری لذت خواهید برد.

هریک از انگشتان ما نشان دهنده یک عنصر است. از پنج انگشت، انگشت شست نشان دهنده agni (آتش)، انگشت اشاره نشان دهنده  Vayu(هوا)، انگشت میانی نشان دهنده Akash(فضا)، انگشت حلقه نشان دهنده prithvi (زمین) و انگشت کوچک نشان دهنده jala (آب) است.

انگشتان ما مانند سیم های جریان الکتریکی است. هنگام اجرای پرانا مودرا، اتصال انگشتان باعث ایجاد جریان الکتریکی درونی بدن می شود. انرژی زندگی از طریق این مدار شروع به جریان می کند.

پرانامودرا با اتصال سه انگشت شست، انگشت کوچک و انگشت حلقه انجام می شود. عدم تعادل این سه عنصر منجر به عدم تعادل واتا دوشا (Vata Dosha) در بدن می شود و تمرین منظم پرانامودرا می تواند این عدم تعادل و اثرات آن را مرتفع کند.

چگونه می توان Prana Mudra را انجام داد؟

در یکی از وضعیت sukhasana ، vajrasana یا padmasana  بنشینید. ستون فقرات صاف و عمود برزمین باشد. دست های خود را برروی زانو قرار دهید بطوریکه کف دست ها رو به آسمان و پشت دست روی زانو قرارگیرد. چشمان خود را ببندید و به تنفس خود توجه کنید. به آرامی دم و بازدم انجام دهید.

حالا نوک انگشت کوچک، انگشت حلقه و انگشت شست را با هم متصل کنید. تمرکز را به محل اتصال انگشتان معطوف کنید. دو انگشت دیگر صاف و کشیده و بدون تنش باشد. در طی تمرین به الگوی تنفسی خود توجه داشته باشید و اجازه دهید انرژی و آرامش حاصل از این مودرا به کل بدنتان سرازیر شود.

مهم ترین ویژگی این مودرا این است که به راحتی در هر موقعیت و مکانی قابل اجراست. چه در خانه باشید چه در دفتر کار، چه درحین مسافرت. با این حال، برای نتیجه بهتر، اقداماتی می توانید انجام دهید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • بهترین زمان برای انجام Pran Mudra صبح با معده خالی است. اگر در هر ساعتی از روز این مودرا را انجام می دهید مطمئن شوید که حداقل یکساعت از صرف غذا گذشته باشد.
  • تمرین Prana Mudra می تواند یک تجربه آرامش بخش باشد. با این حال، اگر ابتدا ذهن خود را آرام کنید انرژیی که از آن دریافت می کنید عمیق تر خواهد بود. بنابراین، انجام مراقبه و سپس انجام پرانامودرا بهترین نتیجه را خواهد داشت.
  • اگر وقت مدیتیشن ندارید، قبل از شروع مودرا چند نفس عمیق بکشید تا بدن و روان شما آرام شود. در طی شبانه روز می توانید در سه نشست ۱۰ دقیقه ای یا در یک نشست ۳۰ دقیقه ای این تمرین را انجام دهید.
  • در حین تمرین، می توانید مانترایی که بیشتر به شما آرامش می دهد را تکرارکنید.
  • موفقیت در تمرین مودرا به دو عامل بستگی دارد، آرامش ذهن و آرامش الگوهای تنفسی. به همین دلیل تمرین بعد از مدیتیشن بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.
فواید پرانا مودرا
پرانا مودرا: ساده ترین و قدرتمند ترین رمز جوانی

پرانا مودرا بخشی از یوگا و مراقبه است که به شما در کنترل جریان انرژی و رفع انسداد چاکراهای خاص کمک می کند. برخی از افراد پرانا مودرا را به عنوان یک مودرا شفا دهنده بیماری یاد می کنند.

در یوگا و آیورودا اعتقاد بر این است کمبود یا عدم تعادل پرانا دلیل اصلی بیماری است. پرانا مودرا چاکرای پایه را فعال کرده و در بدن گرما و انرژی ایجاد می کند.

بهبودی را تسهیل می کند

اولین علامت ابتلا به بیماری در بدن پایین آمدن سطح انرژی یا سطح پرانا است. پایین آمدن سطح انرژی باعث کاهش ایمنی بدن نیز می شود. تمرین Prana Mudra با افزایش میزان پرانا در بدن به بهبودی سریع تر ما کمک می کند.

علاوه بر این، تمرین منظم پرانامودرا، می تواند در تسکین و بهبود برخی از بیماری ها به شرح زیر موثر باشد:

فشار خون بالا، بی ثباتی مفاصل، حساسیت و سوزش معده، بثورات و پیری پوست، اسیدیته، تنش و خستگی ذهنی، بی حوصلگی ، تحریک پذیری و ناامیدی.

فواید بینایی

تمرین کنندگان پرانا مودرا گزارش داده اند که پس از تمرین منظم، مشکلات بینایی آنها کاهش یافته است. با تمرین مداوم این مودرا می توانید دید واضح تری داشته باشید. کسانی که بینایی ضعیفی دارند برای بدست آوردن بهترین نتیجه، باید حداقل ۱۵-۲۰ دقیقه در روز این مودرا را انجام دهند. این رویه باید پس از دستیابی به مزایای مورد نظر  نیز ادامه یابد.

مزایای عمومی

می تواند سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی بهبود بخشد، ذهن را تثبیت کند، باعث بهبود جریان خون شود. بسیاری از اوقات، برخی از مسائل روان تنی مانند بی حوصلگی، تحریک پذیری، ضعف و خستگی ذهنی مشکلاتی را نیز در بدن جسمی ایجاد می کند. پرانا مودرا این مشکلات را به مثبت نگری، اشتیاق، لذت و شادی تبدیل می کند. متابولیسم بدن شما را بهبود می بخشد.

به از بین بردن احساسات منفی مانند ترس، تنش، عصبانیت و اضطراب کمک می کند. با اثر آرامش بخشی که بر روی ذهن دارد، آگاهی، تمرکز و بهره وری را بهبود می بخشد، بنابراین کمک می کند تا در انجام هر کاری، عملکرد بهتری داشته باشید. باعث بهبود اعتماد به نفس می شود. با ایجاد تعادل و ثبات ذهنی، هرگونه اختلال خواب یا اختلال خوردن را برطرف می کند.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منبع: artofliving.org

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×