اضطراب سلامتی و تاثیر یوگا بر این اختلال

کرونا موجب معضل روانی ناتوان کننده ای به نام اضطراب سلامتی شده است. در بسیاری جاها محدودیت های کرونا رو به کاهش اند یا در آینده کم خواهند شد ولی برای مبتلایان به اضطراب سلامت، بازگشت کامل به قبل بعید به نظر می رسد. هر چه اضطراب بیشتر می شود علائم بیمار بودن هم بیشتر می شود. علاوه بر این وقتی دشمن را نمی بینید خیلی سخت است فعالیت رادارهای امنیتی را تنظیم کنید.

اضطراب سلامتی چیست؟

اختلال اضطراب بیماری، با نام های هیپوکندریازیس”hypochondriasis”،  اضطراب سلامتی، خود بیمار انگاری و خود بیمار پنداری برای شخصی به کار می‌رود که علی‌رغم برخورداری از سلامت بدنی همچنان خود را بیمار می‌داند. در حالی که معاینات و بررسی‌های پزشکی کامل و همه‌جانبه هیچ مشکلی را نشان نمی‌دهند، فرد خودبیمارانگار،  قویاً به ابتلا به یک بیماری جدی یا مرگبار معتقد است.

افراد مبتلا به این بیماری نگران سلامتی خود و ابتلا به اختلالات بدنی فرضی هستند. این افراد به‌طور دائم خیال می‌کنند که به بیماری شدیدی مبتلا شده‌اند و حتی اگر درباره آن هیچ نشانه پزشکی نداشته باشند باز هم در مورد بیماری خیالی خود متقاعد نمی‌شوند.

اختلال اضطراب بیماری می تواند باعث بروز اضطراب شدید شده و زندگی فرد را مختل کند. فرد مبتلا به این اختلال بیش از حد به سلامتی خود توجه می کند. هر علامتی که ممکن است به عنوان نشانه ای از بیماری تعبیر شود می تواند او را به راحتی نگران کند. از نظر این افراد عملکردهای طبیعی بدن ممکن است نشانه یک بیماری با نتیجه تلخ باشد. افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری نمی توانند احساس ترس خود را کنترل کنند. ترس آنها برای آنها بسیار واقعی است. به طور کلی، افراد مبتلا به اختلال معمولاً علائم جسمی ندارند.

یک دیدگاه رایج در مورد این اختلال این است که اطمینان در بهترین حالت، به طور موقت مفید است و بیمار نمی پذیرد که “هیچ مشکلی وجود ندارد”. در اشکال شدید، فرد ممکن است از یک پزشک به پزشک دیگر مراجعه کند، به دنبال بیماری دیگری باشد که بیماری ترس را تأیید کند.

اختلال اضطراب بیماری، از جهاتی شبیه اختلال وسواس فکری عملی است. در حقیقت، برخی از محققان آن را نوعی اختلال مرتبط می دانند.

برخی از افراد مبتلا به این اختلال در گذشته- به عنوان مثال در دوران کودکی- بیماری قابل توجهی داشته اند. غالباً این بیماری در بزرگسالی آغاز می شود و می تواند سال ها ادامه داشته باشد. علائم ممکن است پس از یک واقعه استرس زا مانند مرگ یکی از عزیزان شدیدتر شود.

در اختلال اضطراب بیماری، بیمار تظاهر نمی کند. فرد مبتلا معتقد است که خطر واقعی بیمار شدن وجود دارد و واقعاً احساس اضطراب می کند.

اضطراب سلامتی و تاثیر یوگا بر این اختلال
تکنیک های یوگا چگونه می توانند کمک کنند؟

استرس، ترس، اضطراب به میزان کم طبیعی است. درست مثل نمک در غذا، ما به این احساسات نیاز داریم تا نظم، تمرکز و پویایی داشته باشیم. مشکل از آنجا شروع می شود که این ترس پایدار و عمیق شود و زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قراردهد و به یک اختلال اضطرابی تبدیل گردد. ناراحتی بیش از حد، نگرانی یا ترس از چیزهای ناشناخته که باید درمان شوند و این همان جایی است که یوگا می تواند به شما کمک کند.

چگونه تمرینات یوگا می تواند اضطراب سلامتی را تسکین دهد؟

افکار منفی ویژگی اصلی اضطراب سلامتی است. مدیریت این افکار و احساسات غالباً دشوار است و می تواند کیفیت زندگی فرد را پایین بیاورد.

با وجود چالش های حملات اضطراب، بسیاری از استراتژی های خودیاری وجود دارد که می تواند در کنار آمدن با این اختلال و ایجاد آرامش کمک کند.  از رایج ترین استراتژی های آرام سازی، می توان به تمرینات تنفسی، آرامش عضلانی و تجسم اشاره کرد.

یوگا فعالیتی است که هر سه روش فوق را در بر می گیرد و به طور بالقوه برای افرادی که دارای اختلالات اضطرابی هستند، مفید است.

تمرین منظم یوگا می تواند به شما در تجربه آرامش در زندگی روزمره کمک کند و  قدرت مقابله با حوادث را در هنگام وقوع، بدون بی قراری بدهد. با تعالیم یوگا افکار منفی شما تغییر می کند و روش های متفاوتی را برای مشاهده احساسات بدنتان یاد می گیرید.

یوگا مهارت هایی را برای مقابله و مدیریت اضطراب و استرس در اختیار شما قرار می دهد تا عملکرد روزانه در خانه، محل کار، روابط و موقعیت های اجتماعی خود را بهبود ببخشید.

یوگا با افزایش قدرت، بهبود تعادل و افزایش انعطاف پذیری به روشی محبوب تبدیل شده است. بسیاری از افراد به سبک زندگی یوگا که شامل عملی فراتر از ورزش بدنی است، پایبند هستند. تمرینات یوگا بصورت ایده آل شامل بسته کاملی از آساناها (وضعیت های بدن)، پرانایاما (تکنیک های تنفس) و مدیتیشن است که می تواند به آرامش ذهن و مدیریت اضطراب کمک کند.

آساناها

آساناها با کمک به آزادسازی تنش و افکار منفی، دستیابی به ذهن شاد و جسمی سالم را میسر می کنند.

 

  • Dhanurasana (حرکت کمان)،
  • Matsyasana /Fish Pose (حرکت ماهی)
  • Janu Shirsasana (سر به زانوی نشسته با یک پا)
  • Setubandhasana (حرکت پل)
  • Marjariasana (کشش گربه)
  • Paschimottanasana (کشش کامل پشت)
  • Hastapadasana (حرکت ایستاده خم به جلو)
  • Adhomukha Shwanasana (سگ رو به پایین)
  • Sirsasana (ایستادن روی سر)
  • Shavasana (ژست جسد)

از جمله حرکاتی هستند که برای دستیابی به مدیریت اضطراب پیشنهاد می شوند.

تکنیک های تنفسی

توجه به تنفس می تواند به خلاص شدن ذهن از افکار اضطرابی منجر شود. روش های تنفسی زیر را امتحان کنید:

  • Kapal Bhati Pranayama (تکنیک تنفس درخشان جمجمه)
  • Bhastrika Pranayama (تکنیک دم آهنگری)
  • Nadi Shodhan Pranayama (تنفس جایگزین سوراخ بینی )
  • Bhramari Pranayama (Bee Breath) (تکنیک زنبور)

مراقبه

مدیتیشن می تواند یک روش عالی برای آرام کردن ذهن و ایجاد احساس آرامش باشد. با این تمرین روزانه، ذهن خود را تربیت می کنید که درگیر افکار منفی نشود و بیش از حد نگران آینده نامعلوم نباشد.

ممکن است اصطلاح “عجله آدرنالین” را شنیده باشید. این اتفاق وقتی می افتد که بیش از حد در مورد یک تهدید بالقوه مضطرب می شویم. در چنین زمانی، سطح هورمون آدرنالین بالاتر می رود و ضربان قلب شدید می شود، عضلات دچار تنش می شوند و بدن به شدت عرق می کند. تحقیقات علمی نشان داده است که انجام مدیتیشن منظم می تواند به کاهش میزان قابل توجهی از سطح هورمون استرس کمک کند.

فلسفه یوگا را در زندگی خود اعمال کنید. شاد باشید و از هر لحظه لذت ببرید.

دانستن و به کارگیری اصول ساده اما عمیق (یاما و نیاما)، در زندگی روزمره، می تواند رمز زندگی سالم و شاد باشد. به عنوان مثال، اصل سانتوشا (Santosha) ارزش قناعت را می آموزد. اصل آپاریگراها (Aprigraha) می تواند کمک کند تا بر حرص و طمع یا تمایل به ادامه تصرف خود -که دلیلی برای استرس و  اضطراب است- غلبه کنیم. همچنین، اصل سوچا (Shaucha) در مورد پاکیزگی ذهن و بدن صحبت می کند.

دعا کنید، ایمان خود را حفظ کنید و لبخند بزنید!

عبادت بهترین شکل اطمینان و پشتیبانی است تا شما را از اضطراب دور نگه دارد. ایجاد عادت های نماز روزانه و خواندن آهنگ های عبادی شما را با انرژی مثبت پر می کند. انرژی عبادت، احساسی عمیق از ایمان را القاء می کند که قدرت الهی بالاتری وجود دارد و از همه چیز مراقبت می کند.

علاوه بر این، سعی کنید آگاهانه بیشتر لبخند بزنید. اعتماد به نفس، آرامش و مثبت نگری حاصل از لبخند، آنقدر زیاد است که توصیه می کنیم همین حالا امتحان کنید!

به دیگران خدمت کنید

وقتی دائماً در «من» گیر می کنیم، زمینه استرس و اضطراب فراهم می شود. ما مدام نگرانیم که چه بلایی سرمان بیاید. به جای گیر افتادن در این افکار، سعی کنید انرژی خود را صرف انجام برخی فعالیت های خدماتی کنید که رضایت و لذت برایتان به همراه داشته باشد.

اضطراب سلامتی و تاثیر یوگا بر این اختلال

آگاهی از ناپایداری دنیا

وقتی این درک به وجود می آید که همه چیز در اطراف ما موقتی است و تغییر می کند، به ثبات و آرامش درونی می رسیم. احساس “این نیز باید بگذرد و برای همیشه باقی نخواهد ماند” در ما بوجود می آید و ما را از اضطراب خلاص می کند. مراقبه می تواند در حصول مقصود به ما کمک کند.

آخرین باری که بر اضطراب خود غلبه کردید را به یاد آورید

این یادآوری شما را با شجاعت بی نظیری پر می کند که می توانید از وضعیت های مشابه نیز عبور کنید.

با افراد مثبت معاشرت کنید

وقت بیشتری را با افراد مثبت بگذرانید، تا تحت تأثیر افکار مشابهی قرار بگیرید. فقط ذهن مثبت می تواند شادی و آرامش ایجاد کند.

یوگا همچنین می تواند راهی عالی برای ملاقات با افراد و ارتباط بیشتر با  اجتماع باشد. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال با آگورافوبیا (Agoraphobia) و تنهایی و انزوا روبرو هستند. شرکت در یک کلاس یوگا می تواند یکی از راه های شروع معاشرت در حین تلاش برای سلامتی شخصی باشد.

سخن آخر

از آنجایی که درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد، طبق شواهد موجود، برخی از روش ها مانند رفتار درمانی و شناخت درمانی ممکن است به افراد بیمار کمک کند. درمانگران، با استفاده از تکنیک های آرامش و چگونگی کنترل استرس، اضطراب و افسردگی که باعث افزایش ناراحتی روانی فرد می شود، با آنها صحبت می کنند تا کمتر روی علائم خود تمرکز کنند. همچنین حمایت و درک بیمار ممکن است به کاهش شدت علائم کمک کند.

اگر دچار اضطراب سلامت هستید، در اسرع وقت به مشاوره حرفه ای مراجعه کنید تا جلو وخیم تر شدن علائم و بروز اختلالات دیگر را بگیرید. مرتباً تکنیک های مدیریت استرس و آرامش را تمرین کنید. همچنین خوب است بدانید یوگا باید پس از مشورت با پزشک یا متخصص، بعنوان مکمل درمان در نظر گرفته شود نه به عنوان تنها گزینه درمانی.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منابع:

verywellmind.com
health.harvard.edu
mayoclinic.org
artofliving.org

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×