با خواص میوه های بهاری بیشتر آشنا شوید

میوه های بهاری

میوه های بهاری

میوه‌های بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی هرکدام خواص منحصر به خود را دارند که برای حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. متخصصان تغذیه در تمام رژیم‌های غذایی به استفاده از میوه ها تاکید می کنند. مصرف میوه تازه در فصل خود ارزش غذایی فوق العاده ای دارد؛ یکی از دلایل محبوبیت فصل بهار تنوع نوبرانه‌ها و لذت خوردن میوه‌های ترش و شیرین است. در این مقاله به معرفی محبوب‌ترین میوه های بهاری و خواص آن‌ها می‌پردازیم.

گیلاس (Cherry) عروس میوه های بهاری
با خواص میوه های بهاری بیشتر آشنا شوید

گیلاس یکی از جواهرات طبیعت در فصل بهار است. یک فنجان از آن تنها ۱۰۰ کالری دارد. میوه ای با طبع سرد و تر، حاوی ویتامین ث، پتاسیم، فیبر، آنتوسیانین و ترکیبات پلی فنولیک فلونوئید است.

این ترکیبات در بسیاری از میوه‌ ها و سبزیجات رنگی یافت می ‌شود و خاصیت آنتی‌ اکسیدانی بالایی دارد. ملاتونین موجود در گیلاس، سیستم عصبی را آرام کرده،  استرس و تحریکات عصبی را کاهش می دهد. همچنین برای بهبود الگوی خواب و رفع سردرد مفید است و به صورت بالقوه می‌ تواند همانند یک سپر در مقابل بیماری‌ های دردناک مزمن همانند التهاب مفاصل و دیگر بیماری‌ های عضلانی عمل کند.    

گیلاس حاوی مقادیر بالای ویتامین A می باشد که برای درمان آکنه و جوش صورت توصیه می شود. اعتقاد بر این است که نوشیدن آب گیلاس می تواند باعث درخشش و روشن شدن پوست شود. این میوه از اواخر بهار تا اوایل پاییز در بازار موجود است.

زردآلو (Armenian plum)
با خواص میوه های بهاری بیشتر آشنا شوید

زردآلو حاوی بتاکاروتن، یک آنتی اکسیدان قوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این میوه با طبع سرد و تر، سرشار از ویتامین ث، فیبر و پتاسیم است. مواد مغذی موجود در این میوه از چشم ها و قلب محافظت می نماید. به علت دارا بودن ویتامین های گروه B، برای درمان بیماری های روانی، بی خوابی، خستگی شدید، گیجی و فراموشی مفید است. لیکوپن موجود در این میوه منجر به کاهش سطح کلسترول بد می شود. این میوه حاوی آنتی اکسیدانی با نام زی زانتین است که عملکرد فیلتر نور در چشم را تقویت می‌کند و به تبع آن بینایی را بهبود می‌بخشد. 

زردآلو حاوی مقدار زیادی پکتین، نوعی فیبر محلول است که به درمان یبوست کمک می‌کند. این میوه اغلب به بیمارانی که از سندروم روده تحریک پذیر و یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود. زردآلو سرشار از آهن است؛ ماده‌ای که نقشی حیاتی در تشکیل هموگلوبین در بدن ایفا می‌کند.

طالبی (Honeydew Melon)
با خواص میوه های بهاری بیشتر آشنا شوید

از اواسط فروردین می‌توانید انواع طالبی، ملون، گرمک و هندوانه را در بازار  مشاهده کنید. این میوه‌ها از بهار تا پاییز در بازار یافت می شوند. طالبی با طبع گرم و تر، سرشار از ویتامین C،  پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم و ید است. یک فنجان آب طالبی تنها ۵۶ کالری دارد که ۱۲۹ درصد نیاز روزانه ما به ویتامین A را تامین می کند و تاثیر آن در بهبود عملکرد بینایی و طراوت پوست بدن کاملا مبرهن است.

وجود مجموعه ای از ویتامین های گروهB  در طالبی، آن را به یک ماده بسیار موثر برای سوخت و ساز انرژی در بدن تبدیل کرده است. از این رو برای افزایش وزن کودکان و نوجوانان و افراد لاغر موثر است.

هندوانه (Watermelon)
با خواص میوه های بهاری بیشتر آشنا شوید

 هندوانه با طبع سرد و تر، سرشار از لیکوپن است. محتوای آب و فیبر چشمگیر هندوانه به پیشگیری از یبوست و بهبود شرایط اجابت مزاج برای بهره مندی از یک دستگاه گوارش سالم کمک می کند.حدود ۹۲ درصد هندوانه، از آب تشکیل شده است. هندوانه سرشار از ویتامین C و الکترولیت ها مهم است.

کولین که در هندوانه وجود دارد یک ماده مغذی مهم محسوب می شود. کولین به بهبود شرایط خواب، حرکت ماهیچه، یادگیری، همچنین حفظ ساختار غشای سلولی کمک می کند و التهاب مزمن را کاهش می دهد. پژوهشگران بر این باورند که اسید آمینه ال-سیترولین (L Citrulline) موجود در هندوانه زمان ریکاوری پس از انجام ورزش و خستگی عضلانی ورزشکاران را کاهش می دهد.  هندوانه یک آبرسان خوب برای پوست است. ویتامین A  این خوردنی مغذی برای تولید سبوم یا چربی پوست و مرطوب نگه داشتن پوست و مو نیاز است.

توت فرنگی (Strawberry)
با خواص میوه های بهاری بیشتر آشنا شوید

فصل بهار یادآور میوه های خوش آب و رنگی  مانند توت فرنگی است. گرچه ممکن است در سایر ایام سال نیز برخی فروشگاه ها این میوه را به صورت کشت گلخانه ای عرضه کنند، اما بهار زمانی است که توت فرنگی ها به صورت طبیعی رشد کرده و بارور می شوند. بعنوان یکی از محبوب ترین میوه های این فصل با طبع سرد و تر، منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات و پتاسیم است. فراوانی آنتی اکسیدانها و پلی فنل موجود در توت فرنگی آن را به یک مواد غذایی ایده آل برای محافظت و سلامت قلب تبدیل کرده است.

دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر است و از مواد موثر مهم آن می توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد. یک واحد توت فرنگی معادل ۸ عدد است که ۵۰ کالری دارد. تحقیقات اخیر نشان داده است، دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می دهد.

اسید الاجیک (Ellagic acid) موجود در توت فرنگی بدلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، مکانیسم بدن را تقویت می کند، همچنین به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند، تا سطح قند خون خود را کنترل نمایند.

چغاله بادام (Green almond)
با خواص میوه های بهاری بیشتر آشنا شوید

چغاله بادام یکی از هیجان انگیز ترین میوه های فصل بهار است که شاید همه منتظر رسیدنش هستند. این نوبرانه کرک‌دار و ترش مزه با طبع سرد، مزایای زیادی برای معده و دستگاه گوارش دارد و مانع از گرفتگی عضلانی ناشی از ورزش می‌شود.

این بادام مقوی قلب است و مقدار زیاد فلاونوئید یا بیوفلاونوئید موجود در پوست آن به‌عنوان یک متابولیت ثانویه، قدرت آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن ما افزایش می‌دهد. همچنین فسفر موجود در این میوه برای سلامت لثه، دندان‌ها و استخوان‌های ما مفید است. مقدار بسیار کمی اسیدسیانیدریک و ترکیبی از سم خطرناک سیانور در چغاله‌های تلخ وجود دارد. پس توصیه می‌شود از مصرف زیاد آن بپرهیزید که منجر به مسمومیت می‌شود.

گوجه سبز (Greengage)
با خواص میوه های بهاری بیشتر آشنا شوید

نام گوجه سبز با فصل بهار گره خورده. این میوه ترش مزه با طبع سرد، سرشار از ویتامین C است. مقدار کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن آن نیز نیاز روزانه بدن را تامین می کند. همچنین گوجه سبز به کنترل فشار خون، چربی خون، تقویت سیستم عصبی، رفع کم خونی و بهبود عملکرد کلیه ها کمک می کند. 

گوجه سبز غنی از اسیدهای آلی مختلف، فلاونوئید، اسیدهای چرب و ترکیبات آنتی اکسیدان است که با بهبود متابولیسم بدن، در کاهش وزن و تسکین مشکلات هضم موثر است. توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف این میوه ترش باعث دل پیچه و معده درد می‌شود. همچنین بدلیل اسید اگزالیک موجود، افراط در مصرف آن زمینه ساز ابتلا به سنگ کلیه می باشد.

سیب (Apple)
با خواص میوه های بهاری بیشتر آشنا شوید

فصل بهار، فصل پادشاهی سیب‌هاست! از این رو که انواع متفاوت سیب از جمله سیب گلاب، سیب شمرون، سیب قندک، سیب سبز و قرمز از اواسط تا اواخر این فصل به بازار عرضه می‌شوند. حتی عطر سیب می تواند باعث ایجاد حال خوش و تغییرات مثبت در بدن شود. خواص این میوه آنقدر زیاد است که افراد با خوردن یک عدد سیب در روز می توانند بدن خود را در مقابل انواع بیماری مصون کنند.

بغیر از سیب سبز که دارای طبع سرد و خشک است، بقیه انواع سیب دارای طبع گرم و تر هستند. سیب کنترل کننده فشار خون، بالا برنده قدرت حافظه، مقوی قلب، ضد کلسترول، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و برای بهداشت دهان و دندان مفید است. این میوه سرشار از ویتامین های A و C است که به شفافیت پوست کمک می کند، همچنین بدلیل فیبر غذایی و پکتین در پیشگیری از یبوست موثر است.

توت سفید (Mulberry)
با خواص میوه های بهاری بیشتر آشنا شوید

توت سفید با طبع گرم و تر، یک میوه ضد حساسیت بهاری است. مقادیر بالای فیبر موجود در این میوه به بهبود هضم غذا و حرکت دودی روده ها، کاهش نفخ و درمان یبوست کمک می کند.

وجود طیف متنوعی از اسید‌های فرار و ترکیبات فعال در این نوع از توت سبب ایجاد خواص ضد التهابی می‌شود. پژوهش ها نشان داده است خوردن توت سفید با کاهش کلسترول بد به کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروزیس (تصلب شرائین)، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری های قلبی-عروقی کمک می کند.
مزایای استفاده از توت سفید شامل توانایی آن برای درمان بیماری دیابت، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خستگی و کاهش اضطراب می‌شود. 
ماده فعال در توت سفید که عموما با نام DNJ شناخته می‌شود، قادر به کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی است.

سخن آخر:

میوه ها و سبزیجات فصلی طعم بهتری دارند! محصولات زراعی قبل از برداشت قادر به رسیدن کامل هستند و این امر باعث خوشمزه‌تر شدن آن‌ها می‌شود. سعی کنید از میوهای تازه هر فصل نهایت لذت را ببرید، به صورت خام مصرف کنید و یا در تهیه دسر و شیرینی، آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های طبیعی از آن‌ها استفاده کنید.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر

دوره های مرتبط

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×