یوگا با صندلی

یوگا با صندلی

یوگا با صندلی

یوگا با صندلی اصطلاحی کلی برای تمریناتی است که حرکات اصلاح شده یوگا را در حالی که روی صندلی نشسته اید، انجام می دهید. این روش انجام آساناهای یوگا را برای افرادی که نمی توانند بایستند یا تغییر وضعیت از حالت ایستاده به نشسته و یا موقعیت خوابیده برایشان دشوار است و همچنین در دفتر کار خود می خواهند از یک استراحت کوتاه لذت ببرند، قابل دسترس می کند.

همانطور که سال های طلایی زندگی ما می چرخد​​، وقت داریم که از تفریحات سالم زندگی لذت ببریم. از کلاس های ورزشی گرفته تا معاشرت با دوستان و امتحان فرصت های جدید. یوگا صندلی یک روش و فرصت عالی برای بزرگسالان است که می توانند از مزایای شگفت انگیز یوگا برای سلامتی برخوردار شوند.

با افزایش سن، باید عادات و سبک زندگی خود را برای رشد و ترقی تنظیم کنیم. درد مفاصل، درد عضلات، خستگی و سایر بیماری های شایع مربوط به سن می تواند ورزش را دشوارتر کند. این نگرانی ها اغلب افراد سالمند را به سمت یک زندگی غیرفعال یا کم تحرک سوق می دهد، که فقط اوضاع را بدتر می کند.

خوشبختانه، یوگا صندلی یک سبک قابل دسترس و مقرون به صرفه است که دارای مزایای باورنکردنی برای بزرگسالان و افراد سالمندی است که انجام حرکات یوگا برایشان چالش برانگیز است. راهی ویژه برای تقویت تحرک و بهبود وضعیت عمومی است تا بتوانند با این روش و انجام یکسری اصلاحات از مزایای کشش لذت ببرند. در این مقاله به فواید یوگا با صندلی برای سالمندان خواهیم پرداخت.

کشش های یوگا یک روش عالی برای رهایی دردهای عضلانی، کاهش استرس و اضطراب، بهبود گردش خون، کاهش فشار خون، محافظت از مفاصل و ایجاد قدرت و تعادل است.

علاوه بر کشش خوب، هنرجویان این روش می توانند از سایر مزایای سلامتی از جمله بهبود حجم عضلانی، بهبود عادات تنفسی، خواب بهتر، ارتقاء حس استقلال و رفاه و حتی مسائل خاص مرتبط با  سن مانند یائسگی نیز بهره مند شوند.

در حالی که روی صندلی نشسته اید، می توانید کلیه حرکات پیچشی، کشش مفصل ران، خم شدن به جلو، خم شدن به عقب را تجربه کنید.

 
آیا یوگا با صندلی برای شما مناسب است؟

این روزها رایج است که بگوییم “یوگا برای همه مناسب است.” ولی آیا واقعا درست است؟ آیا واقعاً توسط همه قابل انجام است؟ حتی کسانی که به دلیل بالا رفتن سن، عدم انعطاف پذیری یا آسیب دیدگی خود را محدود می کنند؟ کاملاً!

در حقیقت، سالمندان ممکن است بیش از اکثر دانشجویان از یوگا بهره ببرند. از آنجا که با افزایش سن از دو نیمکره مغز به طور مساوی استفاده می شود، می توانیم آگاهی کلی بهتری از یوگا به دست آوریم، بنابراین از ارتباط ذهن و بدن به طور موثرتری نسبت به دانش آموزان جوان استفاده می کنیم.

برای بزرگسالان، ورزش منظم یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به یک سبک زندگی سالم است. یوگای صندلی برخلاف ورزش های پرتحرک مانند دویدن، وزنه برداری و پلایومتریک، می تواند به عنوان دروازه ای برای سایر اشکال ورزش باشد. یوگای صندلی فرم مفیدی از یوگا برای هر سطح آمادگی جسمانی است.

گرچه افراد سالمند بیشترین مخاطبان یوگای صندلی هستند، اما افراد چاق و افراد مبتلا به بیماری های عصبی نیز کاندیداهای خوبی برای این روش می باشند. همچنین کارمندان و افرادی که پس از آسیب دیدگی بهبود یافته اند نیز می توانند از مزایای یوگای صندلی بهره مند شوند.

 
برای یوگا با صندلی چه چیزی لازم داریم؟

اگرچه یوگا با صندلی نوعی ورزش کم خطر است، اما باید اطمینان حاصل کنید که تجهیزات مناسبی برای جلوگیری از آسیب دیدگی و بیشترین استفاده از تمرین را در اختیار دارید. برخی از تجهیزات ضروری شامل موارد زیر است:

صندلی بدون بازو و ثابت (بدون لرزیدن!). بجز صندلی های چرخ دار بعلت ناپایداری، تقریباً هر صندلی دیگری قابل استفاده است.

  • یک سطح صاف و یکنواخت برای صندلی شما
  • لباس راحتی که نه خیلی تنگ باشد نه خیلی گشاد
  • فضایی برای کشیدن کامل اندام ها
  • وسایل جانبی اختیاری شامل بلوک یا آجر یوگا، بند یا حوله دستی بلند که به کشش کمک می کند.
یوگا با صندلی
 
نکاتی که باید حین تمرینات یوگا با صندلی رعایت کنید:
  •  تمرینات را مطابق توانایی ها و دامنه حرکتی خود تنظیم کنید.
  • از هر حرکتی که باعث درد می شود یا بسیار دشوار است، خودداری کنید.
  • ایمنی و راحتی اولین اولویت شما باشد.
  • حرکات مربی را فقط تا جایی که راحت است دنبال کنید. حتی اگر فقط کسری از دامنه حرکت را انجام دهید یا مجبور شوید برخی حرکات را کنار بگذارید، باز هم از فواید تمرینات بهره مند خواهیدشد. با گذشت زمان، انعطاف پذیری و قدرت تان بهبود می یابد و  قادر خواهید بود کارهای بیشتری انجام دهید.
  • کشش ها را بعنوان یک فعالیت سرگرم کننده ببینید و بیش از یکساعت وقت به آن اختصاص ندهید.

شروع یوگا با صندلی نیازی به انعطاف پذیری فوق العاده ندارد، مخصوصاً برای مبتدیان آسان است و در مقایسه با تمرینات پیشرفته یوگای ایستاده، شدت کمتری دارد.در اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از عضویت در کلاس یوگای صندلی یا تمرین حرکات در خانه به خاطر داشته باشید. 

 

آن را با پزشک خود در میان بگذارید

یوگا یک فعالیت بدنی است که می تواند برای سلامتی جسم و ذهن شما مفید باشد. اما مانند هر ورزش دیگری، باید قبل از شروع آن، اطمینان حاصل کنید که برای شما مناسب و ایمن است. به همین دلیل، پیشنهاد می شود که قبل از آغاز یک برنامه یوگا، با پزشک خود مشورت کنید و از وضعیت سلامتی خود باخبر شوید.

پزشک می تواند با توجه به شرایط خاص شما، نظر خود را در مورد اینکه آیا شما می توانید یوگا را انجام دهید یا نه، بدهد. همچنین پزشک می تواند به شما بگوید که چه نوع ورزش های یوگا برای شما مناسب هستند و چه نوع ورزش های یوگا را باید از دستور کار خود خارج کنید.

برخی از حالت های یوگا ممکن است با دردهای مفصلی یا اختلالات عضلانی شما تضاد داشته باشند و به جای بهبود، وضعیت شما را بدتر کنند. پزشک می تواند به شما نشان دهد که چگونه می توانید حالت های یوگا را با استفاده از وسایل کمکی مانند صندلی، بالشتک، حوله و غیره، به گونه ای تغییر دهید که برای سطح مهارت و راحتی شما مناسب باشند.

 
با سرعت خودتان کار کنید

یکی از مواردی که برای تمرین یوگا باید به آن توجه داشته باشید، این است که با توجه به توانایی ها و محدودیت های بدن خود پیش بروید. اگر تصمیم گرفته اید که در یک کلاس یوگا شرکت کنید، ممکن است با افرادی روبرو شوید که سطح مهارت های آنها از شما بالاتر یا پایین تر است. در حالی که خوب است که خود را به چالش بکشید و از حدود راحتی خود خارج شوید، اما نباید به حدی برسید که به خود صدمه وارد کنید.

اگر در حین انجام پوز های یوگا احساس درد یا ناراحتی دارید، بلافاصله متوقف شوید و به حالت آرام بروید تا عضلات و مفاصل شما آرامش پیدا کنند. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که روزانه حالت بدن شما ممکن است متفاوت باشد. بعضی روزها ممکن است احساس کنید که بدن شما قابلیت انعطاف پذیری و قدرت بالاتری دارد و می توانید پوز های پیچیده تری را اجرا کنید.

در این صورت نباید خود را به شدت فشار دهید و سعی کنید حدود مناسب خود را پیدا کنید. گذشته از آن، لذت بردن از تمرین یوگا و تأثیر آن بر روح و روان شما نیز مهم است.

 
مراقب تعادل باشید

یوگا با صندلی یک روش مناسب برای افرادی است که نمی توانند یا نمی خواهند یوگا را در وضعیت های ایستاده یا درازکش انجام دهند. این روش به شما این امکان را می دهد که با استفاده از صندلی به عنوان یک وسیله کمکی، پوز های یوگا را با راحت تر و امن تر اجرا کنید.

در یوگا با صندلی، شما نیاز به حفظ تعادل به اندازه وضعیت های ایستاده ندارید، اما ممکن است برخی از حرکات باعث شود که سرگیجه یا عدم تعادل داشته باشید.

برای جلوگیری از این مشکلات، شما می توانید چند نکته را رعایت کنید:

اول از همه، می توانید تمرینات تعادلی ساده و مناسب برای سالمندان را به برنامه خود اضافه کنید تا قدرت عضلات خود را افزایش دهید و حس تعادل خود را بهبود بخشید.

دوم، می توانید در جلسات اول یوگای صندلی، یک همراه داشته باشید که در صورت لزوم به شما کمک کند و شما را در حالت مناسب نگه دارد.

سوم، مطمئن شوید که صندلی ای که برای تمرین استفاده می کنید، محکم و پایدار است و نسبت به حرکات شما لغزش ندارد.

در آخر، سعی کنید که هر چقدر که ممکن است، از صندلی های بدون بازو استفاده کنید، زیرا بازو های صندلی ممکن است حرکت شما را محدود کنند و جلوی دسترسی شما به قسمت های دیگر بدن خود را بگیرند.

 

منبع: گروه مترجمین پیام مهر

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×