ماساژ آیورودا چیست؟

ماساژ آیورودا

ماساژ آیورودا

روش های مختلفی برای نیکی به بدن و ذهن وجود دارد. بدون تردید، یکی از پایدارترین درمان­ها آیورودا است. درمان­های آیورودا صرفاً یک تسکین علامت نیست بلکه عدم تعادل و سایر علل ریشه ای بیماری را تحت الشعاع قرار می­دهد. آیورودا درمانی، به شما اجازه می دهد تا باتری انرژی و سلامتی خود را شارژ کنید. علاوه بر این، درمان­های آیورودا به بدن شما کمک می­کند تا با سم زدایی و پاکسازی، سلامت، تعادل و عملکرد بدنی را بسیار فراتر از درمان افزایش دهید.

آیورودا (طب سنتی هند) اصول اولیه ماساژ را بر مبنای ایجاد تعادل بین ذهن، بدن و روح طراحی کرده است. این نوع ماساژ به بدن کمک می­کند تا خود را بهبود بخشد. گاهی اوقات به عنوان “ماساژ روغن” نیز شناخته می­شود زیرا به طور معمول شامل استفاده از روغن گیاهان گرم، و ورز دادن متناسب با نیازهای فرد است.

متن­های سنتی آیورودایی در فواید ماساژ روغن می­گوید: “روزانه به خودتان یک ماساژ روغنی کامل بدهید. این ماده مغذی، دوشاها را آرام و خستگی را برطرف کرده، استقامت، لذت و خواب کامل را ایجاد می­کند، درخشش پوست را افزایش می­دهد و همه قسمتهای بدن را تغذیه می­کند. “

دوشا یا طبع چیست؟

در آیورودا، پنج عنصر مشترک در همه موجودات زنده شامل فضا، هوا، آتش، آب و خاک، ساختار اصلی بدن محسوب می­شوند. میزان ترکیب این عناصر­، اصل اساسی تفاوت طبع (Dosha) ها است. این طبع ها (دوشاها) عبارتند از : واتا (هوا و فضا)، پیتا (آتش و آب) و کافا (آب و خاک). هر کس ترکیبی منحصر به فرد از سه دوشا را به ارث می برد. آیورودا با ایجاد تعادل در عملكرد دوشاها سلامت جسمی و عاطفی فرد را تامین می­کند.

ماساژ آیورودا چیست؟

مزایای ماساژ روغن چیست؟

در سانسکریت، کلمه Sneha به عنوان “روغن” و “عشق” ترجمه می­شود. بنابراین در آیورودا، یک رابطه ذاتی بین پوشاندن بدن در روغن و محصور کردن آن با عشق وجود دارد. هر دو تجربه می­توانند احساس دلچسب ثبات، گرما و راحتی را در کانال­ها و لایه های عمیق بافت بدن ایجاد کنند.

ماساژ آیورودا به طور سنتی صبح، قبل از حمام انجام می شود تا دفع سمومی را که ممکن است در شب گذشته جمع شده باشد، تسهیل کند.

در اینجا برخی از مزایای مربوط به اجرای منظم این آیین دلپذیر روزانه ذکر شده است:

  • افزایش گردش خون، به ویژه در انتهای اعصاب
  • تقویت عضلات
  • روانکاری مفاصل
  • افزایش هشیاری ذهنی و تقویت آگاهی
  • پاکسازی سموم و ناخالصی ها از بدن
  • پوستی نرم و لطیف
  • افزایش سطح استقامت و ایمنی بدن
  • پاک کردن مسیرهای فیزیولوژیکی و پرانرژی
  • ایجاد آرامش عمیق و خواب راحت
  • بهبود گردش خون
  • افزایش نشاط، جوان سازی و ترمیم
  • تعادل واتا، پیتا و کافا

 

وجه تمایز ماساژ آیورودا با سایر انواع ماساژ عبارتند از:

روغن های آیورودیک

در طول قرن ها مسح با روغن در سراسر جهان مورد پسند بوده است. در مصر باستان، از روغن برای شناسایی افراد خاص مثل بزرگان و رهبران استفاده می شد. این رهبر می­توانست فرعون باشد یا یک شوهر. این روش در بسیاری از سنت ها و مناطق دیگر، از جمله اساطیر یونان، بومیان استرالیا، برخی از جوامع آفریقای شرقی و همچنین هندوستان تا امروز ادامه یافت.  

روغن ها بسیار مغذی هستند و از گیاهان به دست می­آیند. در طی یک ماساژ آیورودیک، مخلوط روغن آلی با گیاهان آیورودیک، برای تقویت آرامش و سم زدایی، گرم می شود. روغن ها برای تعادل دوشای غالب شخص انتخاب می­شوند. این روغن ها از طریق منافذ پوست وارد بدن می­گردند تا به دفع سموم (AMA) کمک کنند. برای دریافت تاثیر این نوع ماساژ، اندام تحت ماساژ باید فاقد پوشش باشد.

انرژی و قصد ماساژ آیورودا

یک درمانگر آیورودیک بر پاکسازی کانال های انرژی در بدن، حرکت و خارج کردن سموم و متعادل کردن چاکراها (مراکز انرژی) تمرکز دارد.

حرکات خاص دست ورزی

سبک و جریان ماساژ آیورودا براساس آنچه فرد نیاز دارد تعیین می­شود. ماساژ درمانی معمولاً از تکنیک های ماساژ از جمله ضربه زدن، خمیر ورزی، فشار دادن و همچنین فشارهای ماساژ سنتی استفاده می­کند. بسته به نیازهای فرد، جریان حرکت می­تواند سریع، آرام، کوبشی یا کششی باشد. هدف کلی این نوع ماساژها کمک به بهبود تخلیه لنفاوی و افزایش گردش خون است.

سبک های ماساژ آیورودا

انواع مختلفی از ماساژ آیورودا وجود دارد که در ادامه به چند تنوع از محبوب ترین روش ها می­پردازیم.

ماساژ آیورودا چیست؟

۱-آبیانگا Abhyanga

یکی از درمانهای سنتی آیورودا Abhyanga است که از ضربه های فشاری توام با رانش و روغن­های گرم مخصوص هر دوشا استفاده می­کند. همانطور که روغن برروی پوست ماساژ داده می شود بداخل بافت پوستی نفوذ کرده وباعث آزاد شدن سموم از سلولها می­گردد. پوست بعنوان بزرگترین اندام بدن، بطور موثر مواد مغذی روغن را جذب و سموم را از بدن آزاد می­کند.

انجام Abhyanga به طور منظم باعث تعادل واتا دوشا، افزایش گردش خون، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و ایجاد آرامش عمیق در ذهن و بدن می شود.  این عمل مانند روغن زدن به موتور اتومبیل است که اگر بطور منظم انجام شود باعث می شود موتور شما سالها با بهترین عملکرد فعالیت کند.

۲-گانداروا Gandharva

گانداروا در سانسکریت به معنی “صدا” یا “موسیقی” است. گانداروا برای بهبود جریان انرژی، لمس را با صدا درمانی انجام می دهد. در طی این نوع ماساژ، درمانگر از روغن­های گرم گیاهی و کاسه آواز کریستالی برای تاثیر بر سلولهای بدن استفاده می­کند.

در طول یک ماساژ درمانی گانداروا، درمانگر با استفاده از ارتعاشات کاسه آواز کریستال تعادل بدن شما را بازیابی و انسداد های انرژی را آزاد می­کند. هنگامی که ارتعاشات در تمام سلول های شما طنین انداز شد، سلامتی و شادی را تجربه خواهیدکرد.

ایده موسیقی درمانی منحصر به آیورودا نیست. مطالعات مختلف نشان داده است که موسیقی تأثیر قابل توجهی بر فیزیولوژی و روانشناسی انسان دارد و می­تواند فشار خون، ضربان نبض،گردش خون، متابولیسم و  ​​ریتم تنفس را تغییر دهد. به همین دلیل، در بسیاری از بیمارستان ها برای کاهش درد و کاهش نیاز به داروهای ضد درد و بیهوشی، از موسیقی استفاده می­شود.

۳-مارما Marma

این کلمه از سانسکریت گرفته شده و به معنای پنهان یا مخفی است. نقاط حیاتی بدن در آیورودا به عنوان مارما شناخته می شوند. “مارما” مراکزی است که کانال­های انرژی بهم می­پیوندد و تعدادشان حدود  ۱۰۸ مرکز است. ماساژ درمانی مارما یک روش کاملا علمی هند است و اعتقاد بر این است که هدیه هند به کل جهان است.

نقاط مارما در داخل بدن قرار دارند. طبق آموزه های آیورودا اگر انرژی حیاتی نتواند به درستی در این کانال­ها جریان یابد، بیماری ها و اختلالات به وجود می آیند. ماساژ درمانگر، باید روی بدن متمرکز شود و فشار مناسب را با انگشتان وارد کند. فشار به تدریج در طول فرآیند افزایش می یابد تا زمانی که به حداکثر شدت توصیه شده برسد. سپس به تدریج از شدت آن کاسته می شود. فشار باید همیشه به سمت مرکز بدن وارد شود.

ماساژ مارما سیستم درمانی داخلی بدن را بیدار می کند، انرژی ظریف یا پرانا را دستکاری می­کند، تنش عضلانی را تسکین می­دهد، گردش خون و جریان هوشی درونی شما را تقویت و تعادل را در کل فیزیولوژی شما برقرار می کند.

همچنین ماساژ مارما اثر جوان سازی دارد. با تنظیم فعالیت آنزیم های گوارشی متابولیسم را بهبود می بخشد. به گرفتگی قاعدگی کمک می­کند. باعث تحرک مفاصل می شود و برای تقویت استخوان ها مفید است. در هنگام ماساژ مارما تمام نقاط حیاتی مارما تحریک می شوند.

۴-اودیسه Odyssey

این روش درمانی با استفاده از پنج تکنیک آیورودا بر روی کل سیستم ذهنی، جسمی و مراکز انرژی کار می­کند. این کار توسط دو ماساژتراپیست انجام می شود. مرحله اول این ماساژ با لایه برداری آغاز می­شود که روند سم زدایی را شروع می­کند، سیستم لنفاوی را تحریک و پوست را برای جذب روغن ها آماده می­کند.

بعد از آن با ماساژ آبیانگا ادامه می یابد، که در آن بدن با روغن های گرم گیاهی از پوست سر تا انگشتان پا با فشار و مالش پوشانده می شود و روغن از طریق منافذ پوست به بافت ها منتقل می­شود تا آما (سموم) را شل و از بین ببرد. در مرحله بعدی، ضربه های آرام، عمیق و نافذ ویشش باعث آرامش می شوند. این سیکل با استفاده از روغن­های مخصوص هر طبع همراه ماساژ مارما و تعادل چاکرا به پایان می رسد.

۵-پیزیچلی Pitzi-chilli

در دوران باستان خانواده های سلطنتی از آیورودا برای معالجه بیماری و به عنوان وسیله ای برای حفظ سلامتی و تقویت ایمنی استفاده می کردند. Pizichili مجلل ترین روش درمانی بود که برای همه قابل دسترس نبود، به همین دلیل آن را “ماساژ سلطنتی” نامیدند. همچنین به عنوان “حمام روغنی” نیز شناخته می شود، زیرا جریان گرم روغن گیاهی به طور ریتمیک به بدن سرازیر می شود. این درمان برای تقویت گردش خون، از بین بردن سموم بدن و پاکسازی و تغذیه پوست استفاده می شود.

۶-شیرودارا Shirodhara

یک ماساژ آرام است که متمرکز بر یک جریان تسکین دهنده روغن گرم است که به آرامی بر روی پیشانی و روی چاکرای چشم سوم (مرکز انرژی که به آن آجنا نیز گفته می شود) ریخته می شود. این روش درمانی باعث آرامش سیستم عصبی مرکزی و تلفیق ذهن و بدن می شود. پس از شیرودارا، احساس هشیاری و آگاهی بیشتری تجربه می شود.

این درمان ساده و در عین حال عمیق به طور خاص در تعادل و تثبیت فعالیت ذهن کار می کند و شما را به سفری در اعماق درون خود می برد.

۷-ویشش Vishesh

ویشش یکی دیگر از تکنیک های ماساژ ریتمیک است. برای رهاسازی و آرامش عضلات منقبض شده، کمک به دفع  رسوبات بافتی و  ناخالصی های عمیق، از ضربه های سفت و آرام استفاده می کند. بسیار شبیه Abhyanga است، اما با فشار بیشتری انجام می شود، که اثر تحریک کننده بیشتری بر متابولیسم دارد. در ویشیش روغن کمی استفاده می­شود. این امر باعث می شود سطح اصطکاک بیشتری روی پوست و دسترسی عمیق تر به بافت ها وجود داشته باشد. احساس سبکی، رهایی و آرامش، بهبود گردش خون، رفع تنش، تجدید حیات و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست نتایج ماساژ ویشش است.

ماساژ و روغن های مناسب هر دوشا کدام است؟

در اینجا یک نگاه کلی به دوشاها، همراه با کیفیت پوست و روغن های توصیه شده آنها وجود دارد:

کافا

افراد دارای طبع کافا دارای اسکلت محکم، قدرت، هضم سالم و احساس کلی آرامش هستند. آنها در برابر عوامل استرس زای زندگی آرامش خود را حفظ می­کنند. با این حال بر هم خوردن تعادل در این طبع می تواند منجر به بی حالی، چاقی، بی اشتهایی و افسردگی شود.کافایی ها  اغلب در هضم غذا مشکل دارند. استفاده از ماساژ آیورودا به هضم بهتر غذا و بهبود گوارش و سیستم جذب و دفع این گروه کمک موثری می کند.

برای افراد با طبع کافا از یک روغن سبک مانند بادام شیرین یا روغن بذرکتان استفاده می شود. به طور معمول، برای کافا روغن کمتری مورد نیاز است.

ماساژ ویشش جهت تحریک بافت عمیق و ایجاد تعادل کافا دوز استفاده می­شود.

پیتا

 تعادل طبع در افرادیکه پیتایی هستند به نشاط، انرژی، تمرکز وحافظه قوی ختم می­شود آنها از نظر اندازه و وزن متوسط هستند و هضم قوی دارند. با این حال عدم تعادل در این طبع باعث افزایش اسید معده  شده و می­تواند باعث تجربه زخم، تشنگی مداوم، تحریک پذیری، طغیان مزاج، عدم تمرکز، تب و التهاب شود.

ماساژهای آیورودایی مانند آبیانگا و اودیسه می­توانند با آزاد کردن سموم و آرام کردن سیستم عصبی مرکزی، به آرامش پیتاس کمک کنند.

آیورودا برای دوشای پیتا یک روغن خنثی مانند روغن آفتابگردان پیشنهاد می­کند.

واتا

خصوصیات اصلی واتا خشک، سبک، خنک، خشن، ظریف و متحرک است. تعداد کمی روغن وجود دارد که می­تواند برای این طبع مورد استفاده قراربگیرد. روغن کنجد ساده و برشته برای واتا دوشا در نظر گرفته می شود که آیورودا آن را “پادشاه روغن ها” می­داند.

واتایی ها تمایل دارند همیشه در حال حرکت و جنب و جوش باشند، و دارای یک ذهن پر انرژی و خلاق هستند. وقتی واتا در تعادل باشد، چابک، سرزنده، پر انرژی و مشتاق خواهند بود. بر هم خوردن تعادل در  واتا به شکل کاهش وزن، یبوست، فشار خون بالا، آرتروز، ضعف، بی قراری و چالش های گوارشی در بدن ظاهر می شود.

شیرودارا، ادیسه و مارما به تعادل واتا کمک می­کنند. روغن مناسب واتا روغن های سنگین مانند روغن بادام، کنجد یا آووکادو است.

تضادها و عدم تعادل، با آیورودا درمان می شود، بنابراین بیشتر ماساژهای آیورودا بر دوشای غالب شخص تمرکز دارند. اگر فرد ماساژی را که متناسب با دوشای او نیست، دریافت کند، می تواند منجر به عدم تعادل بیشتر جسمی و عاطفی شود. استفاده از تکنیک های موسیقی درمانی، رایحه درمانی، تجسم درمانی و مانترا، به تاثیر بیشتر این درمان کمک می­کند.

مرحله پایانی ماساژ آیورودا

یک جلسه ماساژ آیورودا با استفاده از اسکراب بدن بوسیله آردهایی به نام Ubtans (یک ماده تمیز کننده آیورودیک همراه با گیاهان و مواد معدنی است که پوست را سالم و شاداب می­کند) به پایان می رسد. این کار ضمن تسهیل لایه برداری، به پاک کردن روغن از سطح پوست و گردش خون کمک می کند. یک حمام بخار یا یک اتاق برای گرم کردن بیشتر بدن و بهبود جذب روغن، پیشنهاد نهایی ماساژ آیورودا می باشد.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منبع: chopra.com

دوره های مرتبط

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×