افسردگی چیست؟

افسردگی چیست؟

افسردگی چیست؟

افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساس، فکرکردن و نحوه عملکرد شما تأثیر منفی می­گذارد. افسردگی باعث احساس غم و اندوه و یا ازدست دادن علاقه به فعالیتهایی است که قبلا  از آن لذت می­بردید. افسردگی می­تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود و توانایی فرد در کارایی در محل کار و خانه را کاهش دهد.

همه ما گاهی اوقات احساس خستگی، بی حوصلگی و ناراحتی می‌‌كنيم. اين احساسات معمولاً بيش از يك يا دو هفته دوام نمی ‌آورند و چندان با روند زندگی ما تداخل ايجاد نمی ‌كنند. گاهی اوقات دليل خاصی برای آن وجود دارد، گاهی هم فقط از غم و اندوه ناشی مي­شود که معمولا خودمان از پس آنها برمی ‌آييم و نيازی به كمك گرفتن از دیگران نداریم.

زمانی افراد افسردگی جدی دارند که این احساس سريع برطرف نشود وبه قدری حالشان بد باشد كه زندگی روزمره آنها دچار اختلال گردد.

پژوهش های رفتاری نشان می‌دهد که احساس افسردگی و غمگین بودن، واکنش طبیعی بدن به مشکلات و فقدان‌های زندگی است که خوشبختانه قابل درمان است.

افسردگی برخلاف تصور رایج مردم که بیشتر آن را فیزیکی تصور می‌کنند، یک اختلال ذهنی و روانی می‌باشد که نهایتا منجر به تغییر جسمی می‌شود.

حس افسردگی چيست؟

افسردگی با غم و اندوه و ناراحتی متفاوت است و به مراتب قوی ‌تر و نامطلوب تر از  دوره‌های كوتاه مدت یأس و ناراحتی است.

علائم افسردگی عبارتند از:

  • احساس ناراحتی در بيشتر اوقات، ولی ممكن است در هنگام غروب كمی بیشتر شود.
  •  از دست دادن توجه و علاقه به زندگی و عدم توانايی در لذت بردن از هر چه که قبلا لذتبخش بود.       
  • مشکل در اخذ تصميم، تفکر و تمرکز.
  • از دست دادن انرژی و احساس خستگی، اضطراب و بیقراری.
  • کاهش اعتماد به نفس.
  • احساس بی مصرفی، بی كفايتی و نا اميدی .
  • انزوا و گوشه گیری و بدخلقی.
  • احساس ناخوشایند بخصوص در ابتدای روز.
  • تغییر در اشتها (کاهش وزن یا افزایش بی ارتباط با رژیم غذایی).
  • اختلال در خواب (زیاد خوابیدن یا مشکل به خواب رفتن).
  • افزایش فعالیت بدنی بی هدف (دست زدن -قدم زدن) یا کند شدن حرکات و گفتار (اقدامات قابل مشاهده توسط دیگران).
  • و احساس گناه.

علائم برای تشخیص افسردگی باید حداقل دو هفته به طول انجامد.

اغلب افراد مبتلا به افسردگی دارای همه علائم فوق نيستند، ولی اكثراً پنج يا شش مورد را دارند.

علائم بعضی از بیماری ها مانند مشکلات تیروئید، تومور مغزی، کمبود ویتامین نیز می تواند مشابه علائم افسردگی باشد که پیشنهاد می شود حتما آزمایشات تشخیص پزشکی انجام شود.

افسردگی در هر سنی ممکن است بروزکند. زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی هستند. برخی از مطالعات نشان می دهد که یک سوم زنان یک دوره افسردگی اساسی را در طول زندگی تجربه می­کنند.

معمولاً ما متوجه نمی شویم که چگونه دچار افسردگی می ‌شويم، زيرا به تدريج در ما ايجاد می ‌شود. ممكن است تصميم بگيريم با آن مقابله كنيم وخودمان را به خاطر تنبل بودن يا بی اراده بودن سرزنش كنيم.گاهی لازم است ديگران ما را متقاعد كنند كه كمك خواستن نشانه ضعف نيست. ممكن است برای غلبه برافسردگی خود، به شدت كار و فعالیت كنيم. اين امر می ‌تواند ما را به مراتب متاثر‌تر و فرسوده‌تر كند. ما اغلب به دردهای فيزيكی و جسمی، سردردهای مداوم يا بی­‌خوابی توجه نمی­كنيم. گاهی اوقات اين نشانه‌های فيزيكی می­تواند علامت اوليه افسردگی باشد.

افسردگی چیست؟

چرا افسردگی اتفاق می ‌افتد؟

برای افسردگی روز مره‌ای كه همه ما گاه به گاه تجربه می­كنيم، معمولا بيش از يك دليل وجود دارد. اين دلایل در افراد مختلف  می­تواند متفاوت باشد. ممكن است گاهی اوقات کاملاً واضح به نظر برسند و یا بالعکس آشكار به نظر نرسند.

این عوامل می‌توانندیک چيز نا اميد كننده و ياس آور باشند يا به خاطر از دست دادن چيزی یاشخصی باشد. اماگاهی اوقات، مشخص نيست که چرا احساس افسردگی می­كنيم. فقط بی ‌حوصله هستيم، قوز می ‌كنيم، حس غم داريم، و انگار که از دنده چپ بلند شده‌ايم. واقعا نمی ‌دانيم چرا؟ به هر ترتیب اين احساسات می ‌توانند به قدری بد باشند كه ما نياز به كمك داشته باشيم.

تشخیص افسردگی

آزمایش خاصی برای افسردگی هنوز تدوین نشده است. بنابراین پزشکان برای تشخیص این بیماری باید از توضیحات بیمار استفاده کنند. سایر اطلاعاتی که معمولاً به عنوان بخشی از ارزیابی جمع آوری می شود شامل اطلاعاتی در مورد تاریخچه پزشکی ، سوء مصرف مواد و استفاده از دارو است زیرا این موارد ممکن است به علائم افسردگی کمک کند. دانستن تاریخچه پزشکی و روحی و روانی خانواده می تواند به تعیین خطر ابتلا به وی برای توسعه کمک کند. بحث در مورد خلقیات ، رفتارها و فعالیتهای روزمره به متخصص بهداشت روان این امکان را میدهد تا شدت و نوع افسردگی را که فرد تجربه می کند ارزیابی کند. جمع آوری تمام این اطلاعات برای درمانگر مهم است تا بهترین درمان را داشته باشد.

چيزهايی كه در زندگی ما رخ می دهد

حس افسردگی بعد از يك رويداد عذاب آور، مثل سوگواری، طلاق و یا از دست دادن شغل، طبيعی به نظر می ‌رسد. ممكن است چند هفته يا چند ماه بعد هم به فكر كردن و صحبت كردن راجع به آن رويداد تلخ بپردازيم، ولی پس از مدتی این رویداد تلخ را به تدریج می پذیریم و سعی می کنیم که با آن کنار بیاییم. اما عده‌ای از ما نمی توانیم با آن کنار بیاییم و دچار افسردگی می شویم.

 شرايط محيطی

اگر ما تنها باشيم، دوستی نداشته باشيم،  نگرانی‌های فکری و جسمی داشته باشیم. احتمال ابتلا به افسردگی در ما بیشتر‌ می باشد.

بيماری جسمی 

اغلب افسردگی وقتی بروز می ‌کند كه ما از نظر فيزيكی بيمار باشيم. اين امر نه  تنها برای بيماريهای تهديد‌کننده زندگی مثل سرطان و بيماری قلبی صادق است بلكه در مورد بيماريهای  مزمن، مثل آرتروز يا برونشيت نيز صدق می ‌كند.

جوانتر‌ها ممكن است بعد از ابتلا به عفونتهای ويروسی مثل سرما‌خوردگی ،آنفولانزا یا تب دچار افسردگی شوند.

شخصيت

هر كسی می ‌تواند افسرده شود. ولی عده‌ای از ما به نظر بيشترمستعد ابتلا هستيم. اين امر ممكن است به علت خصوصیات خاص بدن ما، تجارب اوليه در زندگی ‌مان يا هر دو باشد.

 الكل

بسياری از افرادی كه زياد الكل می ‌نوشند، دچار افسردگی می ‌شوند. معلوم نيست اول كدام يك در شخص بروز می ‌كند نوشيدن مفرط يا افسردگی. همچنین افرادی كه زياد مشروب می ‌خورند بيشتر از ديگران مستعد خودكشی هستند.

 جنسيت

زنان بيشتر از مردان مستعد افسردگی هستند. بدين علت كه مردان كمتر دستخوش احساسات می ‌شوند، آنها را با خشونت بيان می ‌كنند يا اينكه از طريق نوشيدن زياد مشروب سركوب  می ‌كنند. از طرف دیگر، زنان معمولا بیشتر تحت استرس هستند. چون هم استرس محیط کار را دارند و در عين حال  باید مراقب بچه هم باشند.

 ژن ها

افسردگی می ‌تواند به صورت خانوادگی باشد اگر يكی از والدين شما شديداً افسرده باشد، شما هشت برابر بيشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستيد.

افسردگی فصلی

برخی از افراد در یک فصل خاص افسرده تر هستند. اگر کسی در یک فصل خاص الگوی احساس افسردگی داشته باشد، ممکن است نوعی افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی (SAD) داشته باشد. اگرچه SAD در هر فصلی ممکن است رخ دهد، اما بیشتر در پاییز و زمستان، زمانی که ساعات روز کوتاه تر و نور خوشید کمتر است بیشتر بروز می کند.

 ممکن است کمتر شدن ساعات روشنایی منجر به بالا رفتن سطح ملاتونین و کمتر شدن سطح سرتونین مغز شود. تحقیقات نشان می دهد که SAD بسته به محل زندگی، در ۳٪ -۲۰٪ از کل افراد اتفاق می افتد.

افسردگی پس از زایمان

بچه دار شدن، یک تغییر بزرگ است. داشتن عواطف مختلف معمول است. بیش از نیمی از مادران جدید “baby blues” را تجربه می کنند. این نوسانات خلق و خو معمولا ۳ تا ۴ روز پس از تولد شروع می شود و تا زمانی که کودک شما در حدود ۱۰ روزه است متوقف می شود.

 زنانی که “baby blues” دارند نیازی به درمان ندارند. اگر برای بیشتر از ۲ هفته ادامه پیدا کرد، به مراقب بهداشت و یا دکتر خود بگویید. آنها می توانند افسردگی بعد از زایمان را در شما بررسی کنند.

افسردگی روان شيدایي(Manic Depression) چيست؟

حدود ۱ نفر از ۱۵ نفری كه دچار افسردگی شديد هستند، پريودهايی خواهند داشت كه  فوق العاده  فعال  و پرانرژی می ‌شوند. اين مورد، افسردگی روان شيدايی ناميده می ‌شود. امروزه از آن بعنوان اختلال (دو قطبی یا مانیک دپرشن)  نیز نام برده می شود.این نوع افسردگی به نسبت مساوی مردان و زنان را مبتلا می کند.

آيا ابتلا به افسردگی شكلی از ضعف است؟

 ممکن است از دید ديگران اینطور بنظر برسد كه شخص افسرده خودش خواسته که افسرده باشد. ولی  حقيقت اين است كه، افسردگی نوعی از  بيماری است که  می ‌تواند برای اكثر افراد اتفاق بيفتد و به هیچ عنوان نشانه ضعف نيست. حتی اشخاص قدرتمند نيز می‌‌توانند دچار افسردگی شديد شوند. ونيستون چرچيل که خود از افسردگی رنج می برد، افسردگی را “سگ سياه” می ناميد.

چه موقع بايد كمك بخواهيم؟

وقتی احساس افسردگی شما بدتر از حد معمول باشد و به نظر می ‌رسد بهتر نمی شود.

وقتی احساس افسردگی شما روی كار، علايق و احساسات شما نسبت به خانواده و دوستانتان تاثير بگذارد.

در صورتی كه شما حس كنيد كه زندگی ارزشی ندارد يا اينكه افراد دیگر بدون شما خوشتر خواهند بود.

در این شرایط ، صحبت با خويشاوندان يا دوستان مورد اعتماد، ممكن است کمک کننده باشد،در غیر اینصورت  نياز است که توسط دكتر ویزیت شوید. گاهی اوقات هم دوستان و يا اعضای خانواده تان متوجه تغييراتی در شما مي­شوند و درباره شما نگران مي­شوند.

افسردگی چیست؟

چشم انداز خوب

در حالی که بیماری افسردگی اساسی است، اما کاملاً قابل درمان است و ۸۰٪ از افراد مبتلا به این بیماری با کمک دارو، مکالمه درمانی یا هر دو روش درمانی، بهبود می یابند. در بخش دوم این مقاله به راهکارهای مفید و در دسترس در این خصوص خواهیم پرداخت.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منبع: ۲۰۲۰ Royal College of Psychiatrists©

دوره های مرتبط

۱،۹۵۰،۰۰۰ تومان
هنر مراقبه و مدیتیشن متمرکز

هنر مراقبه و مدیتیشن متمرکز

مدیتیشن شیوه ای فوق العاده، جهت متمرکز کردن نیروهای ذهنی است. فنون مدیتیشن همانند هر مهارت دیگری نیاز به یادگیری و تمرین دارد.

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×