فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی

فنگ شویی

فنگ شویی (Feng Shui) عملی است که چیدمان قطعات را در فضاهای زندگی به منظور ایجاد تعادل با دنیای طبیعی انجام می دهد و اغلب به عنوان هنر جایگذاری شناخته می شود. هدف فنگ شویی استفاده از نیروهای انرژی و ایجاد هماهنگی بین یک فرد و محیط او، دعوت انرژی مثبت و یک روش نسبتاً ساده برای بهبود ارتعاشات فضای شماست. این اصطلاح از دو کلمه: “فنگ”، به معنی باد و ” شویی”،  به معنی آب تشکیل شده است.

 فنگ شویی با قدمتی ۶۰۰۰ ساله در چین، اولین الهام برای طراحی معابد و دیگر مکان های مقدس از جمله دیوار بزرگ چین بود. 

اصول فنگ شویی را می توان در فضاهای داخلی مانند دفاتر و اتاق نشیمن و فضاهای بیرونی مانند باغ ها به کار برد. گفته می شود که تنظیمات مناسب اشیا و فضای اطراف ما جریان انرژی مثبت مورد نیاز برای حفظ یک زندگی شاد و یک احساس کلی از رفاه را به حداکثر می رساند.

تمرکز این علم فراتر از اصول طراحی غربی از نظر راحتی یا زیبایی، بر سلامت جسمی و روانی، موفقیت و روابط سالم است که از طریق جریان مثبت انرژی ایجاد می شود.

در فرهنگ آسیایی، این فلسفه تائو نامیده می شود که به معنای “راه” است. تائوئیسم راه طبیعت است و تمام اصول اساسی فنگ شویی منعکس کننده طبیعت است.

عناصر فنگ شویی

 پنج عنصر مهم فنگ شویی شامل چوب، فلز، خاک، آب و آتش است. این عناصر پنج مرحله بهم پیوسته در زندگی است که با هم کار می کنند تا یک سیستم کامل ایجاد کنند.

فنگ شویی چیست؟

چوب
نماد رشد، نشاط و خلاقیت است. قرار دادن وسایل چوبی در محیط، رشد شخصی را ترغیب می کند. گیاهان و مبلمان چوبی روش های ساده ای برای افزودن این عنصر هستند.

فلز
نماد منطق، هوش، تمرکز و نظم است و از دانش و وضوح ذهنی پشتیبانی می کند. با قاب های فلزی یا مجسمه ها این عنصر را به محیط خود اضافه کنید.

زمین
نماد ثبات، تعادل، قدرت و پایداری است و به تثبیت کمک می کند. عنصر زمین را با سنگ، کریستال و تصاویر منظره به داخل منزل یا محیط کارتان بیاورید.

آب
نماد خرد و احساس است و به شفافیت و آرامش کمک می کند. آینه ها، سطوح بازتابنده و آکواریوم ها روش هایی برای افزودن عنصر آب به محیط هستند.

آتش
نماد شور، انرژی، رهبری و جسارت است. آتش نماینده تحول، گسترش و نوسان است. از شمع و اشیای قرمز استفاده کنید تا این عنصر را در فضای خود افزایش دهید.

تلاش برای تعادل مناسب این پنج عنصر در خانه می تواند به پیشرفت صفات مربوط به آنها در زندگی شما کمک کند. این عناصر می توانند به صورت فیزیکی یا نمادی در خانه شما وجود داشته باشند.

به عنوان مثال می توانید عنصر آتش را با رنگ های گرم مانند قرمز و نارنجی شبیه سازی کنید، یا می توانید آتش واقعی را با یک شومینه یا یک شمع سوزان داشته باشید.

نقشه باگوآ

باگوا (Ba -gua یا pakua نیز نامیده می شود) نقشه انرژی فنگ شویی است. نقشه باگوا به تجزیه و تحلیل انرژی در یک فضای معین کمک و پیشنهاد می کند چه عناصری را برای افزایش جریان به فضا بیاورید. هر یک از ۹ قسمت موجود در نقشه باگوا دارای یک عنصر و رنگ خاص است که مرتبط با ثروت، شهرت، عشق، خانواده، سلامتی، کودکان، خرد، شغل و افراد مفید می باشد.

متعادل سازی انرژی های یین (انرژی زنانه) و یانگ (انرژی مردانه) نیز بخشی از فنگ شویی است و به طور کلی، در یک خانه وقتی بین این دو انرژی تناسب و تعادل برقرار باشد، احساس بهتری حکمفرماست. یین یک انرژی زنانه مرتبط با: شب، خنکی، سکوت و یانگ انرژی مردانه، نشانگر:خورشید، جامعه پذیری، حرارت است. با بازی با این انرژی ها می توانید احساس فضای خود را تغییر دهید.

نکات عمومی تزئین فنگ شویی

با در ورودی خود شروع کنید. در ورودی “دهان چی” است. به طور طبیعی، ورود اولین جایی است که می خواهید فنگ شویی خوبی در خانه ایجاد کنید زیرا نشان دهنده چگونگی ورود انرژی به خانه و زندگی شما است. منطقه را جارو کرده و تمیز کنید. در ورودی را پاک کرده، مطمئن شوید که این فضا به خوبی روشن است.

درها نمایانگر درگاه هایی هستند که از آنها فرصت ها می توانند وارد زندگی شوند. درها اگر بطور کامل باز نشوند بدان معناست که شما فقط قادر به دریافت بخشی از فرصت های زندگی هستید. به همین دلیل اطمینان حاصل کنید حداقل تا ۹۰ درجه کامل باز شوند.

به طور منظم پنجره های خود را تمیز کنید. پنجره های تمیز باعث می شوند نور خورشید بهتر به محیط بتابد. نور خورشید به طور طبیعی انرژی ما را بیدار و به تمام رنگ ها و اشیایی که می بینیم جلوه می بخشد. پنجره های تمیز استعاره ای است برای اینکه دنیای اطراف خود را با بیشترین رنگ، وضوح و دقت ببینیم.

 

موقعیت فرماندهی

موقعیت فرماندهی نقطه ای در یک اتاق است که دورتر از در و نه در خط مستقیم با آن است. در حالت ایده آل، شما باید یک دید واضح به در داشته باشید.

شما بیشتر وقت خود را هنگامی که در آن اتاق هستید در موقعیت فرماندهی سپری کنید. شما فرمانده زندگی خود هستید پس باید در موقعیتی باشید که انرژی مثبت و بهترین فرصت ها را دریافت کنید. اتاق خواب، اتاق کار و آشپزخانه سه مکان مهم هستند زیرا هر یک از آنها بخشی اساسی از زندگی شما را نشان می دهند. تختخواب برای استراحت، میز کار برای حرفه و اجاق گاز نشان دهنده تغذیه شما است.

دستورالعمل های فنگ شویی پیشنهاد می کند، شما این موقعیت غالب را در اتاق تعیین کنید، سپس تخت، میز کار یا اجاق خود را  بصورت مورب قرار دهید. وقتی در این فضاها هستید، مطمئن باشید که می توانید در را ببینید بدون اینکه مستقیماً با آن در یک راستا باشید.

گیاهان انرژی زندگی را به ارمغان می آورند

در فنگ شویی، گیاهان انرژی زندگی را تجسم می کنند. گیاهان گلخانه ای زنده ما را به طبیعت متصل می کنند و نشاط را به خانه هایمان وارد می کنند.

هر اتاق را با گیاهان داخلی تزئین کنید. گیاهان باعث بهبود انرژی، افزایش سلامتی و تصفیه طبیعی هوا می شوند. مهمترین نکته ای که باید بخاطر بسپارید یافتن گیاهانی است که بتوانید از آنها مراقبت کنید و متناسب با فضا باشند. برای بالا بردن انرژی مثبت، یک آینه بالای گلها و گیاهان تازه قرار دهید.

اتاق خواب

با تختخواب خود شروع کنید و آن را دور از درگاه قرار دهید، اما مستقیماً رو به روی آن نباشد. سعی کنید از وجود اجزای الکتریکی زیاد نزدیک به فضای خواب خودداری کنید. اتاق خواب خود را از تلویزیون، کامپیوتر یا وسایل ورزشی پاک کنید. این موارد انرژی کار و استرس را به فضایی وارد می کند که باید آرامش بخش باشد.

برای قاب تختخواب فلزی یا چوبی پارچه هایی با رنگ ملایم انتخاب کنید. از قرار دادن آینه در مقابل تخت خودداری کنید. به عنوان زن و شوهر، اگر با هم مشاجره می کنید، آینه، آن را افزایش می دهد.

استفاده از رنگ های سبز و آبی می تواند به ایجاد حس آرامش بیفزاید. پاکسازی زیر تخت نیز به جریان انرژی کمک می کند. گیاهان را در اتاق خواب خود قرار ندهید.

میزکار

مانند چیدمان اتاق‌های دیگر، میز کار خود را رو به در قرار دهید زیرا این امر به شما قدرت می بخشد که برای بهره وری مهم است.این فضا را با چند اشیای شخصی مانند یک عکس خانوادگی تزئین کنید و از گیاهان سبز استفاده کنید زیرا انرژی حاصل از گیاهان به شما کمک می کند تا تمرکز خود را حفظ کنید. برای نشاط بخشیدن، تزئینات قرمز و برای آرامش و مرکزیت از رنگ های زرد و سبز ملایم استفاده کنید.

موانع موجود در مسیر خود را بردارید

به مسیر روزانه خود در خانه نگاهی بیندازید. موانع را ببینید. موانع سدی برای ترویج جریان صحیح انرژی هستند. این مانع می تواند وسیله روشنایی باشد یا کمد مملو از لباس‌های بلا استفاده که دیگر به تنتان نمی آید. همه اینها روی شما تأثیر می گذارد! مانند پلاک در رگ‌های ما، با گذشت زمان این موانع می توانند جمع شوند و برای ما مشکل ایجاد کنند.

موارد ضروری را نگهدارید و بقیه را رها کنید. وقتی چیزی را رها می کنید، فضای آزاد برای یک فرصت جدید ایجاد می کنید. همیشه برای یک شروع تازه جا باز کنید.

وقتی فضای خانه خود را خالی می کنید، سعی کنید آن را با یک نیت مثبت همراه کنید. نیت آنچه را که می خواهید در زندگی خود پرورش دهید و ایجاد کنید.

همه چیز را تمیز نگه دارید

بهم ریختگی چیزی فراتر از نارضایتی بصری است. درهم و برهمی به صلاح ذهنی شما نبوده و فضای ارزشمندی را که متعلق به انرژی ورودی جدید است، اشغال می کند. هر روز محیط خود را تمیز کنید تا استرس کمتر و نظم بیشتری داشته باشید. به هم ریختگی مانع از شفافیت فکر می شود و می تواند از نظر عاطفی ما را سنگین کند.

آینه نصب کنید

هنگامی که آینه آویزان می کنید فرصت های زندگی خود را گسترش می دهید و احساس محدودیت را از خود دور می کنید. وقتی می خواهید فضایی را گسترش دهید و نور بیشتری ایجاد کنید، آینه نصب کنید. نکته کلیدی در اینجا این است که بسیار مراقب آنچه آینه منعکس می کند باشید. انبوهی از بهم ریختگی یا نمایی زیبا؟

آشپزخانه

چاقوها را پنهان کنید اما غذای خود را به نمایش بگذارید.

آشپزخانه نماد ثروت و شکوفایی است. برای جریان بهتر انرژی، هر چیز تیز از جمله چاقوها پنهان کنید. نمایش هر وسیله تیز بدشانسی محسوب می شود. از طرف دیگر، غذا باید در معرض نمایش باشد. همیشه باید چیزی را روی میز ناهار خوری نگه دارید. میوه یک انتخاب عالی است. سیب به توسعه دوستی کمک می کند، گلابی انرژی مثبت جذب می کند، هلو و پرتقال نشانه سلامتی است.

برای بهینه سازی انرژی در اتاق ناهار خوری و خوش شانسی و فراوانی، یک آینه بزرگ که میز را منعکس کند قرار دهید. میز ناهارخوری خود را طوری قرار دهید كه میهمانان پشت به دیوار باشند. این کمک می کند تا احساس امنیت و راحتی کنند.

از بلورها استفاده کنید

از کوارتز گل رز برای عشق، تورمالین برای محافظت و سیترین برای بهبود و ثروت استفاده کنید. طلا باعث پیشرفت می شود، نقره نشان دهنده امنیت است و رنگ قرمز برای ثروت است. با وارد کردن رنگ‌های مناسب به فضای خود، نتایج دلخواه را جذب کنید. افزودن عناصر قرمز انرژی بخش است. ( افراد دارای مشکلات پرخاشگری کمتر از عنصر آتش یا رنگ قرمز به عنوان بخشی از دکوراسیون خود استفاده کنند).

  • جریان هوا کلید اصلی انرژی مثبت در خانه است. برای شاداب نگه داشتن خانه پنجره ها را باز کنید.
  • تمام درهای اتاق خواب از جمله درهای کمدها را، شب‌ها بسته نگه دارید.
  • سرویس بهداشتی خود را تمیز نگه دارید. برای جلوگیری از تخلیه انرژی در توالت فرنگی را پایین و در توالت را بسته نگه دارید.
  • حمام انرژی منفی زیادی را در خود ذخیره می کند. رنگ سفید و سایر رنگ‌های روشن برای حمام انتخاب بسیار خوبی هستند. رنگ سفید به کاهش گیجی، کندی و تأخیر کمک می کند و نماد تصفیه و پاکسازی است.
  • دامنه ها می توانند chi منفی ایجاد کنند، بنابراین از خانه هایی با شیب ۴۵ درجه یا بیشتر اجتناب کنید.
  • از سکونت در منازل نزدیک نیروگاه ها خودداری کنید.
  • خانه ای با چشم انداز بر روی یک گورستان، انرژی بدی محسوب می شود.
  • و در نهایت قدردانی کنید.


آخرین، اما نه کمترین، تشکر از خانه خود است. خانه شما پناهگاه شماست. خانه شما مکانی برای استراحت، تغذیه، جشن و استقرار شماست. قدردانی از خانه ساده است، با قلبی فروتن با خانه خود صحبت و تشکر کنید.

دوره های مرتبط

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×