هنر هدف گذاری و دستیابی به اهداف

هنر هدف گذاری و دستیابی به اهداف

هنر هدف گذاری و دستیابی به اهداف

سپری شدن هر فصل و رسیدن روز های نو، خاطره برنامه های گذاشته ما را تداعی می کند. دیگر وقت آن است که گذشته را فراموش کنیم و با خوش بینی به آینده نگاه کنیم. هدف گذاری یک نوع هنر محسوب می شود. مساله این است که بعضی وقت ها هدف های تعیین شده ما بزرگ به نظر می رسند. بنابر این برای حصول مقصود، باید هنر دستیابی به اهداف را بیاموزیم. این هنر شکاف بین جایی که الان هستیم و جایی که واقعا می خواهیم باشیم را پر می کند.

فرقی نمی کند که مدیر یک شرکت باشیم یا کارمند یا حتی دانشجو، همه‌ی ما در زندگی اهدافی داریم که می‌خواهیم به آن‌ها برسیم اما مشکل اینجا است که چطور به اهداف و آرزوهایمان برسیم؟ رسیدن به آرزوها و اهداف آسان نیست. برنامه های مختلف کاری و امور شخصی باعث می شود که گاهی تعیین اولویت آنها برای ما دشوار به نظر برسد.

در مسیر دستیابی به موفقیت، معمولاً دلایل زیادی برای نرسیدن داریم. ما از این دلایل به عنوان سپری برای پنهان کردن نقاط ضعفمان استفاده می‌کنیم. وقتی دست از دلیل‌تراشی برای برحق جلوه دادن خودمان برمی‌داریم، احتمال موفقیت مان بیشتر است.

ما حتی گاهی خودمان، خود را برای رسیدن به موفقیت، متوقف می‌کنیم. ذهنیت ما نسبت به مسئله و روش رسیدن به آن، به شکست و نحوه اجتناب از آن می‌تواند همچون شمشیر دو لبه‌ای، ما را از ادامه دادن مسیر منحرف کند و یا برعکس نیروی محرکی برای اقدام کردن باشد.

افرادیکه به اهدافشان می رسند انسان های جالب و سازنده ای هستند. این افراد اغلب در یکسال از زندگیشان به اهداف زیادی می رسند که اکثر افراد در تمام طول زندگیشان نمی توانند این کار را انجام دهند. در ادامه با برخی از ترفندها و روش‌هایی که برای رسیدن به اهداف وجود دارد، آشنا خواهیم شد.

اصل اهمیت هدف است، نه سهولت رسیدن به آن

هدف معنادار، در حقیقت شما را برای تغییر آماده می کند. اما برای تغییر باید عزم زیادی داشته باشید. به خودتان وقت بدهید و در مورد این که در زندگی به دنبال چه تجربه ای هستید و چه مسیری را می خواهید طی کنید، فکر کنید. مک گونیگال می گوید نسبت به برنامه سال آینده فکر کنید و سپس دلیل آن را از خودتان بپرسید. به گفته ی این روانشناس بهتر است در مورد چیزی فکر کنید که بیشترین اهمیت را برای شما داشته باشد.

بر روی مسیر دستیابی به هدف تمرکز کنید، نه صرفا خروجی آن

وقتی ما اهداف خود را تنظیم می کنیم، صحبت در مورد پایان آن در صورتی که مشکلی رخ ندهد، بسیار راحت خواهد بود. اما ما همیشه قادر به کنترل نتایج نیستیم و نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم. بنابراین برای تغییرات احتمالی در هر قدم باید آمادگی لازم را داشته باشیم. به گفته گونیگال «افراد معمولا تمرکز خود را زمانی که مسیر به صورت ناگهانی تغییر می کند، از دست می دهند».

گاهی برخی تغییرات کوچک، نتایج ارزنده و بزرگی دارند. پس بهتر است از بعضی از تغییرات بوجود آمده استقبال کنیم.

هنر هدف گذاری و دستیابی به اهداف

به اهداف خود خوش بین باشید

مغز به واکنش های احساسی پاسخ می دهد، در نتیجه زمانی که اهداف ساده ای را برای خود تعیین می کنیم، بررسی آنها نیز راحت تر می شود. افراد معمولا برای رسیدن به خوش بینی هنگام تغییر، هدف های ساده ای نیز تعریف می کنند.

بیشتر به این تمرکز کنید که خواسته شما از زندگی چیست و به اهدافی که برایتان اولویت ندارند، فکر نکنید. اجتناب از فکر های بی جهت به دیدگاه مثبت شما کمک کرده و به شما برای ادامه مسیر انگیزه می دهد.

این فرآیند از واکنش های شیمیایی مغز ناشی می شود و باعث می شود که انرژی خود را بر روی اهداف اصلی خود متمرکز کنید.

برای شکست های احتمالی برنامه ریزی کنید

اغلب به همان میزان که برای رسیدن به هدف تلاش می‌کنیم، از شکست می‌ترسیم. بی‌آنکه بدانیم همین اجتناب از شکست گاهی موجب می‌شود جسارت تغییر مسیر و انتخاب راه درست در ما کشته شود و البته شکست می‌خوریم! شکست نقطه مقابل پیروزی نیست بلکه اتفاقاً پیش‌نیاز دستیابی به آن است.

لحظه های شکست اجتناب ناپذیرند، اما بسیاری از ما حتی زمانی که کوچکترین شکست و مشکلات سراغ مان می آید، اهداف خود را فراموش می کنیم. «در لحظه شکست، ممکن است اولین واکنش این باشد که هدف خود را کنار بگذارید».

اما وظیفه شما اجتناب از شکست نیست، بلکه باید برای آن برنامه داشته باشید. از خودتان بپرسید که احتمال شکست شما چگونه خواهد بود؟ روانشناسان به این روش، برنامه اقتضایی می گویند که اگر این شرایط رخ دهد، شما این عکس العمل ها را خواهید داشت، در واقع برنامه ذهنی که به شما کمک کند تا نسبت به روند هدف واکنش نشان دهید.

اگر با سختی های زیادی مواجه شدید، به یاد بیاورید که هدفتان چه اندازه برایتان اهمیت دارد. این هشدارهای ساده برای این که بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید، بسیار اهمیت دارند و شما را در مسیر نگه می دارند.

برنارد راث استاد دانشگاه استنفورد و مؤسس انستیتو طراحی هاسو پلتنر (Hasso Plattner) می گوید: اگر کاری انجام دادید و به نتیجه رسیدید، چقدر هم عالی! اما اگر کاری انجام دادید و به نتیجه نرسید، باید گفت چه‌بهتر! انجام می‌دهید، شکست می‌خورید و یاد می‌گیرید.

خودتان را باور کنید

حتما می‌گویید این جمله تکراری است اما برای رسیدن به هر هدفی در زندگی باید خود و توانایی‌هایتان را باور کنید. خودباوری کلید موفقیت و سنگ بنای شروع هر کاری است. برای انجام هر کاری علاوه بر علاقه به آن، باید باور داشته باشید در آن موفق خواهید شد. بسیاری از ما هنگام انجام کارهایی مثل آشپزی، رانندگی یا صحبت در کلاس این ویژگی را داریم فقط لازم است آن را به کارهای دیگر نیز تعمیم دهیم.

درباره‌ی مراحل رسیدن به اهدافتان فکر کنید

برنامه‌ریزی بسیار مهم است به خصوص هنگامی که برای رسیدن به هدفی خاص تلاش می‌کنید. به علاوه بسیار مهم است که هر مرحله از این برنامه را برای خود مجسم کنید یعنی خودتان را در حال انجام این مراحل تصور کنید. این کار روشی ساده برای برنامه‌ریزی است و به شما کمک می‌کند در طول مسیر رسیدن به آرزوها و اهدافتان هیچ چیز را فراموش نکنید.

با تصور کردن مراحل رسیدن به آرزوهایتان متوجه می‌شوید چه کارهایی برای رسیدن به آن‌ها باید انجام دهید. هنگامی که می‌خواهید مراحل برنامه‌ی خود را عملی کنید چون قبلاً آن‌ها را برای خود تجسم کرده‌اید احتمالاً برایتان آسان‌تر می‌شوند.

اهداف خود را بنویسید

آگاهی درمورد خواسته‌ها، مؤلفه اساسی قدم‌گذاشتن در مسیر صحیح است. اگر روشن نیست که چه می‌خواهید یا کجا می‌خواهید بروید، مسیر درست را گم می‌کنید و گم‌کردن راه، باعث از بین‌رفتن تمرکز می‌شود. اگر تمرکز نداشته باشید، وقت خود را صرف فعالیت‌های غیرضروری می‌کنید.

 نوشتن اهداف باعث افزایش تمرکز می‌شود. آگاه نبودن از خواسته‌ها، درست مثل این است که مقصدی ندارید و می‌خواهید بدانید که چه ‌وقت می‌رسید. نوشتن، شما را وادار می‌کند اهدافی را که مهم هستند، انتخاب و فعالیت‌های بی‌اهمیت را فیلتر کنید.

نوشتن اهداف به شما کمک می‌کند آنها را به‌صورت واضح توصیف کنید و مطمئن شوید که از لحاظ فکری درگیر و از نظر عاطفی متعهد به دستیابی به اهدافی هستید که برایتان مهم‌اند.

قبل از خواب مراحل برنامه‌ی خود را تصور کنید

درست متوجه شدید تصور کردن مراحل برنامه‌تان قبل از خواب نه تنها در رسیدن به آرزوها و اهدافتان به شما کمک می‌کند بلکه ممکن است خواب آن‌ها را نیز ببینید و این نوعی تمرین کارهایی است که می‌خواهید انجام دهید.  

آیا می‌دانستید هنگامی که خواب هستید مغز فرق بین واقعیت و خیال را نمی‌داند؟ این مسئله نشان می‌دهد چرا رویاها گاهی درست و همچنین چرا کابوس‌ها گاهی شبیه واقعیت به نظر می‌رسند. بنابراین می‌توانیم از فواید خواب دیدن برای رسیدن به آرزوها و اهدافمان استفاده کنیم.

تلاش کنید و مثبت‌نگر باشید

یک شبه و بدون تلاش نمی‌توانید به اهدافتان برسید. همیشه موانع یا افرادی در مسیر رسیدن شما به اهدافتان هستند که باید بر آن‌ها غلبه کنید. هیچگاه حتی هنگامی که فکر می‌کنید همه چیز را از دست داده‌اید دلسرد و ناامید نشوید؛ همیشه مثبت فکر کنید و بر حل مشکل و برداشتن موانع تمرکز کنید. هیچکس بدون تجربه شکست به موفقیت نمی‌رسد.

تلاش کنید و مثبت‌نگر باشید

برای صحبت کردن درباره‌ی اهداف جدید و روش رسیدن به آنها خجالت نکشید و با اطرافیان‌تان راجع به آن‌ها حرف بزنید. نظرات و دیدگاه‌های دیگران بسیار مهم است و ممکن است کمک کند سریع‌تر به هدف خود برسید؛ همچنین می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

فراموش نکنید همه می‌توانند به اهدافشان برسند اما باید در زندگی واقع‌بین باشیم زیرا رسیدن به بعضی اهداف ممکن نیست. بعلاوه اگر اهداف رویایی و غیرواقع‌بینانه داشته باشید و نتوانید به آن‌ها دست یابید ناامید می‌شوید پس اهدافی برای خود تعیین کنید که به واقعیت موقعیت شما نزدیک باشد.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منبع: ideas.ted

دوره های مرتبط با سلامت ذهن

۱،۹۵۰،۰۰۰ تومان
هنر مراقبه و مدیتیشن متمرکز

هنر مراقبه و مدیتیشن متمرکز

مدیتیشن شیوه ای فوق العاده، جهت متمرکز کردن نیروهای ذهنی است. فنون مدیتیشن همانند هر مهارت دیگری نیاز به یادگیری و تمرین دارد.

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×