قدرت تخیل و نقش آن در موفقیت

قدرت تخیل و نقش آن در موفقیت
تخیل مهمتر از دانش است. دانش محدود است. تخیل جهان را محاصره می کند. " آلبرت انیشتین”

قدرت تخیل و نقش آن در موفقیت

در درون همه ما قدرتی پنهان نهفته است. این قدرت پنهان می تواند همان چیزی باشد که برای رسیدن به بزرگترین موفقیت های خود نیاز داریم. همه توانایی تصور را دارند، اما تخیل وقتی قدرتمند می شود که آن را به جلوه تبدیل کنید. هر چیز مادی که توسط انسان خلق شده ابتدا تصور شده است. آفرینش قبل از اینکه جسمی شود در ذهن آغاز می شود.

تخیل در درجات مختلف در هر فرد تجلی می یابد. در برخی، بسیار توسعه یافته و در برخی دیگر، به شکل ضعیف تری بروز می کند. تخیل امکان تجربه یک جهان کامل در ذهن را فراهم می کند.

تعریف تخیل

تخیل توانایی شکل گیری تصویر ذهنی از چیزی است که از طریق حواس پنجگانه درک نمی شود. این توانایی ذهن است که می تواند رخدادها را ایجاد کند.

این توانایی به اشکال مختلف بروز می کند که یکی از آنها رویاپردازی است. اگرچه خیال پردازی بیش از حد ممکن است شخص را غیرعملی کند، اما درجه خاصی از خیال پردازی شادی موقت، آرامش و رهایی از استرس را فراهم می کند.

تخیل کارگاه انسان است که در آن تمام نقشه ها ساخته و شناخته می شود. اصطلاح تخیل صرفاً به معنای توانایی تصور چیزی است که می تواند باشد، بدون اینکه ابتدا آن را ببینیم.

حقیقت این است که اگر کمی بیشتر در مورد چگونگی عملکرد تخیل و نحوه استفاده از آن بدانیم، می توانیم تخیل خود را به ظرفیت های بیشتری ارتقا دهیم!

تخیل فقط به دیدن تصاویر در ذهن محدود نمی شود بلکه می توان صداها، مزه ها، بوها، احساسات جسمی و عواطف را تصور کرد. تخیل ضمن تقویت توانایی های خلاقیت، ابزاری عالی برای بازآفرینی و بازسازی جهان و زندگی شما است.

 همه ما، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، در بیشتر امور روزمره مانند میهمانی، سفر، کار، هنگام توصیف یک واقعه، توضیح نحوه رسیدن به یک خیابان خاص، نوشتن، تعریف داستان یا پختن کیک از تخیل استفاده می کنیم.

اصل مهم، مثبت اندیشی و تأیید است. بدان معنا که باید به روشی مثبت درباره خواسته های خود فکر کنید، در غیر این صورت ممکن است حوادث، موقعیت ها و افرادی را که واقعاً نمی خواهید به زندگی خود دعوت کنید. این در واقع همان اتفاقی است که برای اکثر شما می افتد، زیرا از قدرت تخیل به درستی استفاده نمی کنید و نتیجه رنج ها، مشکلات، شکست ها و ناراحتی هاست.

بیشتر مردم تمایل دارند که به روشی منفی فکر کنند. آنها انتظار موفقیت ندارند و وقتی شکست می خورند، معتقدند که سرنوشت علیه آنهاست. این نگرش را می توان تغییر داد، و سپس زندگی بر این اساس بهبود می یابد.

درک چگونگی استفاده صحیح و عملی از قدرت تخیل، شما را در مسیر طلایی موفقیت، رضایت و خوشبختی قرار خواهد داد.

قدرت تخیل و نقش آن در موفقیت

تاثیر باور ذهنی بر جسم

در دهه ۱۹۵۰، یک کشتی انگلیسی برای تخلیه بار در بندر اسکاتلند لنگر انداخت. یکی از اعضای خدمه داخل یخچال رفت تا بررسی کند آیا همه بارها تخلیه شده است. در حالی که او در داخل بود، یکی دیگر از خدمه ها ناآگاهانه در را بست و قفل کرد. خدمه به دام افتاده از تمام توان خود برای رهایی استفاده کرد اما نتیجه ای نداشت. هیچ کس صدای او را نشنید و کشتی عازم پرتغال شد.

وقتی کشتی  به لیسبون رسید، مرد داخل یخچال پیدا شد. دیواره های یخچال مملو از دردی بود که مرد متحمل شده و آن را با استفاده از یک تکه فلز نوشته بود.  او ثبت کرده بود که چگونه بدنش توسط هوای سرد به آرامی فلج شده و یخ زده و چگونه در اثر صدمات ناشی از آن درد غیر قابل تحمل، سرانجام به یک توده یخ تبدیل شد.

اما آنچه بیشتر تعجب آور بود این بود که دمای داخل یخچال ۶۶ درجه فارنهایت (۱۹ درجه سانتیگراد) اندازه گیری شد.

پس چرا خدمه یخ زد و مرد؟ ظاهراً، او با اطمینان کامل معتقد بود كه منجمد خواهد شد و بدن او نیز عقیده او را دنبال كرد. این اصلاً ارتباطی با وضعیت واقعی او نداشت. در واقع تصور او منجر به نتیجه شد. اگر او اعتقاد خود مبنی بر یخ زدگی تا حد مرگ را کنار می زد و راهی برای ادامه زندگی خود می جست، زنده می ماند. این مطلب، به روشنی نشان می دهد که عملکرد مغز چقدر قدرتمند است.

روانشناسی فیزیولوژی تجسم

مغز قادر نیست بین تخیل و واقعیت افتراق قائل شود. ذهن هرچه را باور کند، پردازش می کند. ثابت شده است وقتی کسی چیزی را به صورت واقعی می بیند با وقتی فقط آن را تصور می کند قشر بینایی به طور مشابه تحریک می شود در نتیجه این روند، تکانه ها به سیستم لیمبیک و از آنجا به سایر قسمت های بدن منتقل می شوند و بر ارگانیسم ما تاثیر می گذارند.

همین پدیده در مورد سیستم های حسی، شنوایی و بویایی صادق است. درعلم پزشکی تجسم از اهمیت زیادی در روند پیشگیری و بازیابی سلامتی برخوردار است.

خواب دیدن یکی از مواردی است که این عملکرد مغز را تایید می کند. آیا تا به حال خواب غم انگیزی دیده اید که با گریه بیدارشوید؟ حتی اگر به وضوح توهم باشد، در آن لحظه، مغز واقعی بودن آن را باور می کند. مطابق با اطلاعات درک شده توسط مغز، تظاهرات فیزیولوژیکی مانند تغییر امواج مغزی و تنفس و اشک ریختن یا تعریق در بدن ظاهر می شود، این نوع واکنش ها اغلب در زندگی روزمره نیز اتفاق می افتد.

تصور ملاقات با شخصی که عاشقش هستید می تواند باعث ترشح هورمون های شاد در بدن و لبخند به لب شود. یا تصور اینکه یک تکه لیمو بسیار ترش می خورید می تواند بلافاصله دهانتان را با بزاق پر کند. فقط تصور کردن چیزها، حتی اگر واقعاً اتفاق نیفتاده باشند، باعث می شود مغز، مانند آنچه اتفاق افتاده واکنش نشان دهد.

 

در حقیقت، تخیل توانایی شکل دادن به همه وجوه زندگی را دارد. این قوه خارق العاده انسانی می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. بسته به ماهیت تصاویری که در ذهن ایجاد می شود، می تواند برای شما یا علیه شما کار کند.

تخیلات مثبت و سازنده

توانایی تخیل در تغییر عادات ذهنی، عاطفی و رفتاری، شما را به یک منبع باورنکردنی برای ایجاد طیف وسیعی از تغییرات سازنده در زندگی تبدیل می کند.

تغییر روش استفاده از تخیل خود را می توانید با تمرین منظم تکنیک هایی مانند تجسم نتایج مورد نظر خود، که معمولاً “تجسم خلاق” نامیده می شود، و همچنین استفاده از اظهارات مثبت عملی کنید.

تأثیر این تکنیک ها در خلق تصاویری است که باعث ایجاد افکار، احساسات و اعمال مثبت می شود. با تمرین منظم، به تدریج  ضمیر ناخودآگاه شما متقاعد شده و دستیابی به نتیجه مطلوب را ممکن می داند.

تجسم خلاق

تکنیک مشهور تجسم خلاق مبتنی بر این درک است که تخیل شما می تواند با ایجاد تصاویری از شرایط مطلوب، در ایجاد نتایج موفقیت آمیز در زندگی، نقش فعالی داشته باشد. شما با تصویر سازی مثبت ذهنی بطور منظم، به ضمیر ناخودآگاه خود پیامی پایدار ارسال می کنید که “انتظار دارید به هدف خود برسید”. به این ترتیب می توان از تجسم خلاق به عنوان ابزاری بسیار موثر برای دستیابی به هدف برای بهبود شغل، روابط، سلامتی یا هر حوزه دیگر زندگی استفاده کرد.

جایگاه تجسم در چشم ذهن یا چشم سوم بین دو ابرو و بالای چشم واقعی است جایی که علم یوگا از آن بعنوان آجانا چاکرا (Ajanachakra) نام می برد. (جایی که بسیاری از هندوها با زعفران یا ورمیلیون Vermilion رنگ می کنند).

قدرت تخیل و نقش آن در موفقیت

یکی از اصلی ترین مزیت های تجسم این است که به شما این فرصت را می دهد تا احساسات و افکار مرتبط با تجربیاتی را که ممکن است نداشته باشید، برانگیزانید. تجسم خلاق به شما این امکان را می دهد که توانایی های منطقی و حیاتی ذهن آگاه را پشت سر بگذارید تا حسی از واقعیتی را که دوست دارید در زندگی داشته باشید، شکل دهد.

اصول تجسم:

تکنیک واقعی تجسم خلاق بسیار ساده است.

۱) هدف خود را تعیین کنید. واقعه انتخاب شده را با تمام جزئیات تصور کنید، دقیقاً مکان، چیزها و اشخاصی را که در آن شرکت می کنند، ببینید.

۲) تصویر واضح از نتایج مورد نظر در ذهن خود ایجاد کنید (ترجیحاً در حالت آرام یا مراقبه، با چشمان بسته). مهم است با تمام حواس خود موقعیتی را که تصور می کنید احساس کنید، ببینید و بشنوید.

۳) بر روی تصاویری که ایجاد کرده اید تمرکز کنید. هرچه افکار و عواطف مثبت بیشتری داشته باشید و جزئیات بیشتری از واقعه را تجربه کنید، ضمیر ناخودآگاه خود را بیشتر متقاعد می کنید.

۴) با استفاده منظم از تصدیق ها، به آنها انرژی مثبت اضافی بدهید. گویی به چیزی که می خواهید دست یافته اید، به گونه ای که خانواده و دوستانتان سرشار از شادی پیروزی شما، به شما تبریک می گویند.

تمرین تجسم (حدود ۱۵ دقیقه) را بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب صبح، قبل از خواب شبانه، و جلسه سوم را در اواسط روز انجام دهید.

تأییدیه ها

با تحریک تخیل از طریق قدرت کلمات با تکرار یک تأیید صحیح و صریح قلبی، ضمیر ناخودآگاه خود را ترغیب می کنید تا باورکند نتیجه مورد نظر شما قابل دستیابی است.

این تاییدات می تواند با صدای بلند گفته شود، به صورت صریح نوشته شود یا بی صدا تکرار شود. تأییدها به تدریج ذهن را با الگوهای جدید تربیت می کنند.

برخی از کاربردهای تخیل و تجسم خلاق

ستفاده از تخیل برای بهبودی و کنترل درد

در اوایل دهه ۱۹۰۰ ، امیل کوئه، روانشناس فرانسوی، قدرت تخیل برای کمک به بهبود بیماران را کشف کرد. کوئه با بیانیه ای که بیماران را به استفاده از آن ترغیب می کرد مشهور شد: “هر روز، از هر لحاظ، بهتر و بهتر می شوم.” وی تکنیکی را ایجاد کرد که به موجب آن بیماران می توانستند با آرام کردن ذهن خود، درد جسمی یا روحی را کاهش دهند. تکنیک های کوئه پایه و اساس فکری نویسندگان با نفوذی مانند لوئیز ال. هی بود.

*افزایش عملکرد

استفاده از تخیل برای شکل دادن به نحوه مشاهده یک رویداد خاص می تواند سطح موفقیت شما را در فعالیتهای متنوع بهبود بخشد.

 بسیاری از ورزشکاران پیشاپیش با مکانی که مسابقات در آن برگزار می شود آشنا می شوند تا بتوانند موفقیت خود را قبل از وقوع در آنجا تجسم کنند. مجریان معمولاً یک اجرای با کیفیت و واکنش مشتاقانه مخاطبان خود را تجسم می کنند.

*بهبود تصویر از خود

ماکسول مالتز در کتاب روان سایبرنتیک خود می گوید: از آنجا که اعمال، احساسات و رفتار فرد با تصویر شخصی او سازگار است، یک تصویر مثبت از خود می تواند “کلید طلایی برای داشتن زندگی بهتر” باشد.

*ترک عادت های بد و ایجاد عادت های جدید

در ذهن ناخودآگاه این قانون جایگزینی وجوددارد. تصوراتی که شما را به سمت عادت بد می برد، می تواند شما را به آرامش خاطر برساند.

کاربردهای بالقوه تجسم و تخیل تقریباً بی حد و حصر است. از تخیل می توان برای دستیابی به اهدافی مانند کاهش وزن، بهبود روابط خود، افزایش معنویت از طریق تجسم تجربیاتی مانند عشق بی قید و شرط، فعالیت های خلاقانه (هنری، ادبی، موسیقی یا طراحی) و غلبه بر اضطرابها و ترس ها استفاده کرد. همانطور که می بینید، هیچ محدودیتی در راه هایی که شما می توانید از توانایی خود برای تجسم استفاده کنید وجود ندارد!

نکات و ابزارهایی برای پرورش تخیل شما

هرچه با وضوح بیشتری بتوانید دستیابی به هدفی را تجسم کنید، آن هدف توسط ذهن ناخودآگاه شما به عنوان واقعیتی عینی جذب می شود و شهود شما آسان تر می تواند شما را در انجام اقدامات صحیح راهنمایی کند. زیرا این امر با شکل گسترده ای از هوش که غالباً ذهن جهانی نامیده می شود، در ارتباط است. به این ترتیب تخیل و شهود شما یک تیم عالی می سازد!

تخیل شما باید با اعتقادات مثبت، پشتیبانی شود. اعتماد در فرآیند تخیل و ایمان در توانایی ایجاد نتایج مورد نظر خود را توسعه دهید.

به قول النور روزولت،”آینده متعلق به کسانی است که به زیبایی رویاهای خود اعتقاد دارند.”

قدرت تخیل و نقش آن در موفقیت

مراقبه ای برای تقویت قدرت تخیل

در این لحظه، من از حضور خدا که در وجود من جریان دارد، انرژی می گیرم و از تخیل و قدرت خلاق روح استفاده می کنم تا به آنچه می خواهم در زندگی ام ببینم، فکر کنم.

من فکرهای محدودکننده را رها می کنم و در لذت بازیگوشی تخیل آرام می شوم. من بدن سالم و پرانرژی را تصور می کنم. روابط دوست داشتنی، سرگرم کننده و هماهنگ؛ موفقیت در برنامه ها و رویاها به حقیقت می پیوندند.

با قدرت انرژی خلاق الهی، تخیل من، آرزوها و رویاهایم را جستجو می کند. من از تصور اینکه فکرهای من می تواند به واقعیت تبدیل شود، لذت می برم.

وقتی روی زندگی به عنوان یک ماجراجویی معنوی تمرکز می کنم، می توانم هدیه ها و فرصت ها را در هر واقعه یا شرایطی تصور کنم. امروز از زندگی ام سپاسگزارم و مشتاقانه منتظر برکات مداوم در ادامه زندگی خود هستم.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منابع:

successconsciousness.com
wellbeing.com.au
awakenthegreatnesswithin.com
unity.org
brainworldmagazine.com

دوره های مرتبط با سلامت ذهن

۱،۹۵۰،۰۰۰ تومان
هنر مراقبه و مدیتیشن متمرکز

هنر مراقبه و مدیتیشن متمرکز

مدیتیشن شیوه ای فوق العاده، جهت متمرکز کردن نیروهای ذهنی است. فنون مدیتیشن همانند هر مهارت دیگری نیاز به یادگیری و تمرین دارد.

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×