یوگا رابطه جنسی شما را بهبود می بخشد

یوگا رابطه جنسی شما را بهبود می بخشد
یوگا رابطه جنسی شما را بهبود می بخشد

مزیت اصلی یوگا (چه در اتاق خواب و چه در خارج از آن) کاهش استرس است. یوگا علاوه بر ویژگی شگفت انگیز تسکین دهنده استرس، می تواند پاسخ التهابی بدن را کاهش دهد و پروتئینی را که باعث رشد مغز و جوان وسالم ماندن می شود، تقویت کند.

مطالعات نشان می دهد که تمرین منظم یوگا با کاهش سطح کورتیزول به کاهش استرس در بدن کمک می کند. افزایش استرس می تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی بدن بگذارد و کاهش میل جنسی یکی از آنهاست.

یوگا به شما می آموزد تا خود آگاهی بیشتری کسب کنید. درک نیازها و گرایش های خاص، به شما امکان می دهد رابطه جنسی خود را بازیابی کنید. سلامت جنسی به معنای قدردانی مثبت از رابطه جنسی و آگاهی از هرگونه مشکل جنسی است.

تمرینات منظم یوگا شما را به آگاهی از لحظه کنونی می رساند که در افزایش رضایت در زندگی جنسی بسیار مهم است. هرچه بتوانید در کنار شریک زندگی خود با حضور بیشتری قرار بگیرید، تجربه هر دو شما بهتر خواهد بود.

یوگا با اثرات مثبت بر عضلات شکم و لگن، هضم، عملکرد مفصل و بهبود روحیه در چندین جنبه از عملکرد جنسی از جمله میل، تحریک، روانکاری، ارگاسم و رضایت تاثیر می گذارد.

 

یوگا به شما می آموزد که چگونه به بدن خود گوش دهید و چگونه ذهن خود را کنترل کنید. این دو عمل یعنی افزایش آگاهی و کنترل بدن با هم می توانند بینش شما را در مورد آنچه دوست دارید و دوست ندارید، بیشتر کرده و شما را به برقراری ارتباط موثرتر تشویق کنند.

یوگا چگونه می تواند به نفع زندگی جنسی شما باشد؟

تمرین یوگا با افزایش سطح هوشیاری، تمرکز، تنظیم سیستم عصبی، قدرت، انعطاف پذیری و تعادل کف لگن وکل بدن می تواند تأثیر شگفت انگیزی بر سلامت جنسی شما بگذارد.

در ادامه به بررسی اجمالی چگونگی تاثیر برخی از تعالیم یوگا شامل مراقبه، پرانایاما و آسانا بر سلامت جنسی می پردازیم.

مدیتیشن (Meditation)

مغز مهمترین اندام جنسی است. استرس، اضطراب و افسردگی لذت بردن از رابطه جنسی را دشوار کرده و  می تواند تحریک جنسی را از بین ببرد. به همین دلیل، ما به راهی برای تنظیم مجدد مغز نیاز داریم. مراقبه و تمرینات تنفسی از جمله راههایی هستند که ما را به درون خود بازمی گردانند.

اگر در تلاش برای لذت بردن از رابطه جنسی هستید، مراقبه، حتی قبل از آسانا توصیه می شود. علاقه جنسی زنان تا حدودی در تعادل هورمونی به ویژه هورمون استرس آنها ریشه دارد. مدیتیشن باعث کاهش استرس، بهبود کیفیت استراحت، افزایش تمرکز و هوشیاری می شود.

به طور خلاصه، اگر شما استراحت بیشتر و استرس کمتری داشته باشید و بتوانید روی وظیفه پیش روی خود در لحظه حال تمرکز کنید، سیستم عصبی احتمال وقوع میل و تحریک را بیشتر می کند. هنگامی که مراکز پردازش در مغز ساکت هستند (تمرکز برای تهیه لیست یا ظروف داخل ظرفشویی نیست)، تحریک و ارگاسم بسیار بیشتر اتفاق می افتد.

پرانایاما (تمرینات تنفسی Pranayama)

تنفس دیافراگمیک (شکمی)، کاپالابهاتی (درخشش جمجمه) و سایر تمرینات پرانایاما می تواند باعث آرامش سیستم عصبی شود. که به نوبه خود مزایای ارزشمندی برای سلامت جنسی به همراه خواهدداشت.

دکتر لوری بروتو Brotto، استاد گروه زنان و زایمان در UBC و همکارانش توضیح می دهند که یوگا باعث تنظیم توجه و تنفس، کاهش اضطراب و استرس، بهبود تمرکز و تنظیم فعالیت عصبی پاراسمپاتیک می شود، یعنی بخشی از سیستم عصبی را فعال می کند که به بدن دستور آرامش می دهد.

همچنین از نظر سازوکارهای روانشناختی نیز مشخص شده است که زنان تمرین کننده یوگا از خود جسمی خود، آگاهی بیشتری دارند، این آگاهی، به نوبه خود با افزایش مسئولیت جنسی و ابراز وجود، و تمایلات جنسی همراه است.

تمرین کنید: در وضعیت لوتوس و صاف بنشینید. دستانتان را به راحتی روی ران پاها قرار دهید. به پشت خود فشار نیاورید. به آرامی قفسه سینه را منبسط کنید و چشمانتان را ببندید.

یک استنشاق طولانی و ملایم انجام دهید سپس با چهار شماره دم بگیرید، با چهار شماره حبس دم، با چهار شماره بازدم و با چهار شماره حبس بازدم انجام دهید. پنج تا ده دور این تنفس آرام و مربعی را انجام دهید. در هر دم، کلمه ای مثبت را انتخاب و تکرار کنید (عشق، صلح، آگاهی). در هر بازدم، کلمه ای منفی را رها کنید (استرس، اضطراب، عصبانیت). این تنفس بهتر است دو بار در روز، ترجیحا هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خواب انجام شود. این تنفس به ثبات و ایجاد آرامش در شما کمک می کند.

یوگا رابطه جنسی شما را بهبود می بخشد

آسانا (Asana)

قدرت و موقعیت لگن برای لذت جنسی زنان بسیار حیاتی است. همانطور که یوگا ترازبندی طبیعی بدن را به ما می آموزد، ما می توانیم یاد بگیریم که چگونه حالات بدنی خودمان را در صورت لزوم مدیریت کنیم. با کج شدن لگن به سمت بالا و کمی متمایل شدن به سمت تیغه های شانه، کلیتوریس و نقطه G می توانند برای لذت بهینه تراز شوند. درک همسویی لگن و حفظ یک ذهنیت آرام، برای لذت جنسی زنان بسیار مهم است. انعطاف پذیری، قدرت، تعادل از اثرات مفید تکرار منظم آساناهای یوگاست که علاوه بر ورزش جسمی، تمرین سیستم عصبی شماست تا وقتی می خواهید هیجان داشته باشید هیجان زده شوید و وقتی می خواهید آرام باشید، آرام شوید.

طبق بررسی محققان تکنیک های یوگا، فعالیت های بدنی و عملکرد رضایت جنسی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) را بهبود می بخشد و می تواند به عنوان درمان برای مردان، به ویژه در مورد انزال زودرس، استفاده شود. یک آزمایش مقایسه ای که توسط محققان انجام شد، نشان داد که یوگا یک جایگزین مناسب غیر دارویی برای فلوکستین (نام تجاری Prozac) جهت درمان انزال زودرس است.

همچنین در جنبه های رضایت جنسی شامل: میل، رضایت از رابطه، عملکرد، اعتماد به نفس، همگام سازی شریک زندگی، نعوظ و ارگاسم موثر است. این ژست ها برعکس تمرینات بدنسازی، به ما می آموزد که انرژی خود را به داخل بدن معطوف کنیم. آساناها کنترل مورد نیاز برای حفظ رابطه جنسی لذت بخش را شبیه سازی می کنند.

برخی از آساناهای مفید برای بهبود رابطه جنسی عبارتند از:

ژست گربه (Marjariasana) و ژست گاو (Bitilasana)

این حالت ها که اغلب با هم انجام می شوند کمک می کنند تا ستون فقرات را شل کرده و آرام شوید. همچنین با کاهش سطح استرس به بهبود روحیه کمک می کند.

پل برج (Setu Bandha Sarvangasana)

این ژست با تقویت کف لگن به کاهش درد در هنگام رابطه جنسی کمک می کند.

حالت مثلثی (Trikonasana)

عضلات ران، باسن و تعادل هورمونی را تقویت می کند.

کبوتر یک پا (Eka Pada Rajakapotasana)

انواع مختلفی از کبوتر وجود دارد و همه آنها برای کشش و باز شدن باسن عالی هستند. لگن های تنگ باعث می شود رابطه جنسی ناخوشایند باشد و همچنین می تواند شما را از آزمایش موقعیت های مختلف جنسی باز دارد.

ژست کودک (Balasana)

این ژست راهی خارق العاده برای بازکردن باسن و یافتن آرامش عمیق است. با تمرکز روی استراحت و تنفس می تواند به از بین رفتن هرگونه استرس و اضطراب کمک کند.

ژست قورباغه (Bhekasana)

ژست قورباغه عضلات کف لگن را تقویت و علاوه بر بهبود تجربه جنسی، باعث کاهش علائم درد در دهلیز واژن و همچنین واژینیسموسVaginismus)) (دخول دردناک) می شود.

ژست جنازه (Shavasana)

کلاس های یوگا معمولاً به Corpse Pose یا Shavasana ختم می شوند. این ژست کمک می کند تا آرام باشید و یاد بگیرید که استرس را کنار بگذارید. آن را به عنوان یک جلسه کوتاه مدیتیشن در پایان تمرین یوگا بدانید که باعث آرامش شما می شود.

سایر وضعیت های یوگا (آساناها) مثل: وگراسانا، پانموکتاسانا، ویپاریتا کارانی مودرا، ماتسیاسانا، هالاسانا،

پاسچیموتاناسانا، بوژانگاسانا، هاماسانا (حالت قو)، چاکراسانا نیز در نیل به هدف موثرند.

مولاباندا (Moola bandha)

عضلات لگن را کشش می دهد و باعث انقباض پرینه است که باعث تحریک حسی-حرکتی و سیستم عصبی خودمختار در ناحیه لگن می شود و بنابراین فعالیت پاراسمپاتیک را در بدن اعمال می کند.

تصور می شود که مولا باندا به طور مستقیم باعث تحریک غدد جنسی، دهانه رحم و پرینه می شود.

نتیجه مطالعات محققان نشان می دهد که انجام مولاباندا باعث تسکین درد زایمان و مشکلات جنسی در زنان و همچنین درمان انزال زودرس و کنترل ترشح تستوسترون در مردان می شود. موولا باندا شبیه تمرینات مدرن و توصیه شده پزشکی کگل است که تصور می شود از بی اختیاری ادرار جلوگیری کرده و به زنان و مردان برای لذت بیشتر از رابطه جنسی کمک می کند.

در حقیقت، بسیاری از مراکز رابطه جنسی درمانی این باندا را برای کمک به زنان در آگاهی بیشتر از احساس برانگیختگی خود در ناحیه تناسلی و بهبود میل و تجربه جنسی توصیه می کنند.

سخن آخر

طبق نظر متخصصین “مردان برای استراحت رابطه جنسی برقرار می کنند، اما زنان برای داشتن رابطه جنسی باید آرام باشند” و این آرامش یکی از مفیدترین کارهایی است که یوگا به ویژه برای خانم ها انجام می دهد. اگرچه بسیاری از مردان برای ایجاد هیجان جنسی به همان میزان آرامش نیاز ندارند، اما آرام بودن به آنها کمک می کند تا بیشتر از آن لذت ببرند.

یوگا به ما این امکان را می دهد که با خود و با یکدیگر راحت باشیم. وقتی یاد بگیریم ذهن خود را با بدن خود پیوند دهیم، می توانیم هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی احساس بیشتر و بهتری داشته باشیم.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منابع: medicalnewstoday.com, everydayhealth.com

دوره های مرتبط با آساناهای یوگا

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×