ذهن آگاهی با روانشناسی اکت و یوگا (بخش اول)

امروزه انسان با استرس‌ها و اضطراب‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، انگار هرچقدر که زندگی بشر پیشرفته‌تر می‌شود مشکلاتش هم پیچیده‌تر می‌شود. زندگی آمیخته‌ای از شادی‌ها و دردهاست و واقعیت‌های زندگی حاکی از این است که دردها هیچگاه پایانی‌ ندارند ، اهمیتی ندارد زندگی شما چقدر خوب است به هر حال دردهای زیادی هم به همراه خواهد داشت ، همه ما احساسات و افکار منفی زیادی داریم اما مهم این است که چطور می‌توان آموخت که با وجود این افکار و احساسات منفی نیز می‌توان به زندگی ادامه داد و یک زندگی معنادار و با ارزشی برای خود ایجاد کرد؟

با استفاده‌ از ذهن آگاهی با روانشناسی اکت و یوگا می‌توان آموخت که با وجود افکار و احساسات منفی نیز می‌توان به زندگی ادامه داد و یک زندگی معنادار و با ارزشی برای خود ایجاد کرد. ذهن‌آگاهی بااستفاده از اکت به ما کمک می‌کند تا رابطه خود را با مشکلات عوض کنیم ومهارت‌های زندگی را فرا بگیریم . همچنین یوگا ، آگاهی و تمرکز بیشتری به ما می‌دهد. تا انتهای مقاله با ما باشید تا با این روش آشنا شوید.

ذهن آگاهی در روانشناسی اکت

در روانشناسی اکت چهار مهارت جداسازی ، ایجاد فضا ، ارتباط و مشاهده خود را مهارت‌های ذهن آگاهی می نامیم. ذهن آگاهی مرحله‌ای از هوشیاری، آگاهی و تمرکز است ، مرحله‌ای که مزایای روانی و فیزیکی فراوانی دارد. ذهن آگاهی تقریبا هزاران سال است در مشرق زمین شناخته شده است. اکت دیدگاهی است که بر پایه تحقیقات علمی بنا شده است و مهارت‌های ذهن آگاهی را با سرعتی مطلوب و تاثیرگذاری شگرف به ما یاد می‌دهد. با ایجاد مهارت‌های ذهن آگاهی قدرت پذیرش فرد افزایش می‌یابد که این امر موجب می‌شود تا با وجود دردها ، احساسات و افکار منفی بتواند در راستای زندگی معنا‌دار و با ارزش متعهدانه اقدام به عمل کند.

درمان مبتنى بر پذیرش و تعهد ‌بر طیف گسترده‌اى از وضعیت‌هاى بالینى مثل افسردگى‌ ، اختلال وسواس فکرى عملى ، استرس محیط شغلى ، اضطراب ، اختلال استرس پس از سانحه ، کم‌اشتهایی روانى اثر گذار می‌باشد.

در روانشناسی اکت به کمک مهارت‌‌های ذهن آگاهی ، با بالا بردن ذهن آگاهی فرد ، به افزایش انعطاف روانی او کمک می‌شود تا بتواند با مدیریت بهتر افکار و احساسات منفی‌اش ، برای ساخت یک زندگی بهتر در راستای ارزش‌هایش ، دست به اقدام و عمل متعهدانه بزند.

‌روانشناسی اکت یا همان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ، برمبنای ۶ اصل مهم (مهارت‌های ذهن آگاهی) پایه‌ریزی شده است . این اصول برای کمک به تغییر ساختار فکری فرد و ایجاد تحولاتی در زندگی معرفی شده که به آن انعطاف‌پذیری روانی می‌گوییم. هرچه انعطاف‌پذیری روانی ما بیشتر باشد بهتر می‌توانیم افکار و احساسات دردناک خود را مدیریت کنیم و به زندگی خود به طور موثرتری غنا و معنا ببخشیم.

ذهن آگاهی با روانشناسی اکت و یوگا (بخش اول)

۶ اصل روانشناسی اکت

روانشناسی اکت ( درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ) اصولی دارد که به آن مهارت‌های ذهن آگاهی می‌گوییم و در ادامه به آنها می‌پردازیم:

۱) رهاکردن افکار: روشی جدید برای بازگو کردن افکار که باعث کاهش اثرگذاری افکار می‌شود.
۲) پذيرش: به جای اینکه احساسات و عواطف ناخوشایند را سرکوب کنید می‌توانید فضایی به آن ها اختصاص دهید.
۳) بودن در لحظه حال: برقراری پیوندی کامل با هر آنچه اینجا و اکنون یعنی زمان حال روی می‌دهد به جای اینکه دائم در گذشته به سر ببرید و یا نگران آینده باشید. عمیقا با زمان حال در تماس باشید و روی آن تمرکز کنید و به آن متعهد شوید.
۴) ذهن مشاهده گر: خودمشاهده‌گر یک بعد قدرتمند ذهنی است که روانشناسی غرب تا کنون آن را نادیده گرفته است. وقتی این بخش از خود را به خوبی بشناسید بهتر می‌توانید رابطه خود را با افکار و احساسات مشکل‌ساز تغییر دهید.
۵) ارزش‌ها: روشن‌سازی و پیوند با ارزش‌ها برای بدست آوردن زندگی معنادار.انعکاس آنچه در قلب ما اهمیت دارد ارزش‌ها را شکل می دهد.
۶) عملکرد متعهدانه: زندگی غنی و معنادار فقط از طریق عمل کردن به دست میاید اما نه هر عملی ، عملی موثر که از سوی ارزش‌ها هدایت و برانگیخته می‌شوند. عملی دوباره و دوباره بدون توجه به اینکه چندبار شکست می‌خورید آن را انجام دهید.

 

ذهن آگاهی با روانشناسی اکت و یوگا (بخش اول)

ذهن آگاهی با یوگا

در گذشته، کشورهای غربی مهارت‌های ذهن آگاهی را از طریق مدیتیشن، یوگا و تای‌چی و یا روش‌های مذهبی می‌توانستند بیاموزند. حال ما به بررسی تاثیر یوگا در افزایش مهارت ذهن آگاهی و افزایش قدرت پذیرش فرد می‌پردازیم.

یوگا یک نیاز است، یک نیاز با ارزش برای مردم عصر حاضر و فرهنگ و تمدن آینده. یوگا هنر زندگی کردن است. دانشی است که در زندگی پر استرس و پرتنش امروزی فرد باید بیاموزد. زیرا بر تمام جنبه های حیاتی انسان اعم از جسمی، ذهنی و روحی تاثیر بسزایی دارد. یوگا برگرفته از یوگ به معنای اتحاد بهم پیوستن است.

یوگا یک سیستم علمی‌‌‌ – ‌‌عملی است که این توازن را از طریق تمرین‌های جسمی‌، تنفسی‌، مودراها‌، قفل های انرژی‌، تمرین های پاکسازي و مراقبه تامین می‌کند.

هدف یوگا هماهنگ کردن بخش‌های مختلف بدن است تا در پرتو آن شادابی و تندرستی کلی بدست آید. اکثر مردم از ترس ، اضطراب ، بیماری های عصبی و … رنج می برند که نتیجه استرس و فعل و انفعالات روزمره است.

اگر موفقیت را به نوک قله کوهی در ذهن خود ترسیم کنید و ابزار تکنیک‌های رسیدن به آن را به مثابه اتومبیلی روی شیب تند دامنه‌ی آن کوه در نظر بگیرید (‌ تکنیک‌های موفقیت‌‌‌ : ‌‌‌‌‌اعتماد به نفس‌ ، خلاقیت‌ ،‌ بهره‌وری ، دانش و…‌ )‌ برای حرکت اتومبیل در رسیدن به آن قله نیاز به یک نیروی محرکه داریم ، نیروی محرکه‌ای به نام انگیزه.

از مهم‌ترین دستاوردهای یوگا درمان جسم ایجاد هماهنگی قوی بین جسم و روان است.

آگاهی: پذیرش احساسات و تفکرات است که در طول این تمرين­ها به وجود می‌آید. بدون آنکه درباره آن‌ها قضاوتی به عمل بیاید. زیرا هیچ چیز خوب یا بد نیست ما به آن‌ها برچسب خوب یا بد می‌زنیم. در یوگا با انجام آساناهای مختلف‌ (‌تمرين­هاي حرکتی) فرد ابتدا می‌آموزد که چه محدودیت‌های ذهنی و فیزیکی دارد و سپس با آموزش­هاي مختلف فرا مي­گيرد که چطور بین ذهن ، جسم و روح خود هماهنگی و تعادل برقرار کند.

در یوگا با افزایش آگاهی درونی قدرت پذیرش فرد بالا می رود که این امر کمک می‌کند تا بتواند احساسات و افکار منفی‌اش را بهتر مدیریت و با وجود آنها زندگی آرامی را تجربه کند.

کسب ذهن آگاهی با روانشناسی اکت و یوگا

در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (روانشناسی اکت) فرد باید با استفاده از روش‌های‌ : جداسازی ، ایجاد فضا ، مشاهده خود و ارتباط به مهارت‌های ذهن آگاهی دست‌یابد تا بتواند به افکار و احساساتش آگاه شود و بدون قضاوت کردن ، وجودشان را بپذیرد تا بهتر مدیریتشان کند و از فشار آنها بکاهد ، در واقع فرد با مهارت‌های ذهن‌ آگاهی یاد می‌گیرد که چطور رابطه‌اش را با درد و رنج های زندگی عوض کند و از طریق پیدا کردن و وصل شدن به ارزش‌های زندگی‌اش اقدامی متعهدانه در جهت غنی کردن و معنا دادن به زندگی‌اش انجام دهد. و یوگا روشی است که منجر به افزایش آگاهی ، هوشیاری و تمرکز بیشتر فرد می­شود و با افزایش آگاهی فرد، قدرت پذیرش او را افزایش می دهد و اورا از استرس‌ها و تنش‌هایش رها می­کند تا با قدرت و عشق بیشتری زندگی‌اش را پیش ببرد. ذهن‌‌ آگاهی با روانشناسی اکت و یوگا با هم می‌تواند ما را به بهترین حالت در زندگیمان برساند.

 

گردآوری و تنظیم: رویا نور
برگرفته از: alimirsadeghi.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×