تقویت ایمنی و حفظ سلامتی در طول زمستان

زمستان یعنی فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا اما نه لزوماً. لازم نیست که روزهای زمستان امسال را با بیماری سپری کنید. برای افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند سرما و گرما فرقی نمی‌کند. آن‌ها همیشه سالم و شاداب هستند. در واقع داشتن یک سیستم دفاعی قوی به معنی دوری از بیماری‌ها و احساس سلامت است. اگر تصور می‌کنید نیاز دارید تا قبل از رسیدن سرما سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود این مطلب به دردتان می‌خورد. نکات و تکنیک های آیورودا می تواند به شما در حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بروز اشکالات ناخوشایند در ماه های سرد جلوگیری کند.

خوب بخورید

پزشک معتبر آیورودا تالیا لوتزکر می گوید غذاهای تخمیر شده  مانند پنیر، ماست و کلم ترش از ایمنی میکروبی روده در ماه های زمستان پشتیبانی می کنند. مصرف مواد لبنی پروبیوتیک می‌توانند روده و دستگاه گوارش را از شر عوامل میکروبی بیماری‌زا در امان نگه دارند و تا حد چشمگیری باعث افزایش قدرت ایمنی بدن بشوند. وی پیشنهاد می کند که در رژیم غذایی خود از ادویه جات و موادی مانند فلفل سیاه، دانه گشنیز، سیر، زنجبیل، کلم بروکلی، کدوتنبل، جوانه بروکسل و میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال لیموترش، توت فرنگی، کیوی، نارنگی که حافظ قدرت سیستم ایمنی بدن هستند، بیشتر استفاده کنید.

نگذارید بدنتان دهیدراته شود

دهیدراته شدن یعنی از بین رفتن آب بدن. متأسفانه کمبود آب در بدن به ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌انجامد. سیستم ایمنی ضعیف هم به معنی قرار گرفتن در معرض بیماری‌های مختلف است. نوشیدن مایعات زیاد باعث می‌شود که سلول‌ها به خوبی مواد مغذی را جذب کنند.

هر روز به خود ماساژ آیورودا بدهید

خود ماساژ (Abhyanga) با روغن های تقویت کننده ایمنی مانند روغن کنجد باعث آرامش سیستم عصبی و کاهش استرس می شود، که می تواند به حمایت از ایمنی شما کمک کند.

یوگا انجام دهید

حرکات معکوس، گردش جریان لنف را افزایش می دهد و میکروب ها را از بدن تخلیه می کند. در آسانا هایی مانند اوتاناسانا (Uttanasana) و سارونگ آسانا (Sarvangasana) هر زمان که سر خود را پایین تر از قلب خود قرار می دهید به گردش جریان لنف کمک می کنید و وقتی دوباره به حالت ایستاده باز می گردید، گرانش لنفاوی از طریق غدد لنفاوی به انجام عمل تخلیه کمک می کند.

دستان خود را بشویید

یکی از بهترین راه های جلوگیری از سرماخوردگی شستن دست هاست. از آب گرم و صابون معمولی استفاده کنید و حداقل ۲۰ ثانیه با قدرت مالش دهید. دستهای آلوده می تواند باکتریها و ویروس ها را از طریق بینی، چشم و دهان وارد بدن کند. گرچه ضد عفونی کننده و دستمال مرطوب کمک می کند، اما شستشوی مناسب دست، در از بین بردن میکروب هایی که باعث بیماری شما می شوند موثرتر است.

به مقدار کافی بخوابید

انستیتوی ملی بهداشت توصیه می کند بزرگسالان هر شب بین ۷ تا ۸ ساعت بخوابند تا سلامتی خود را حفظ و به كاهش استرس كمك كنند. در طی خواب عمیق بدن ما ترمیم می شود. خواب مفید بهبود بافت های آسیب دیده را تسریع و سم زدایی می کند و با مزاحمان ناخواسته مانند میکروب ها مبارزه می کند.

در یک اتاق تاریک بخوابید تا ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در بدن شما تحریک شود.

خود را در معرض نور خورشید قرار دهید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به تنظیم ریتم شبانه روزی شما، خواب خوب و حفظ سلامتی کمک می کند. قرار گرفتن در معرض آفتاب چند بار در هفته و به مدت ۵ تا ۳۰ دقیقه، ویتامین D کافی را برای بیشتر افراد تامین می کند.

قارچ بخورید

قارچ ها با افزایش تعداد گلبول های سفید در جریان خون سیستم ایمنی بدن را شارژ می کنند. به حداکثر رساندن میزان مصرف قارچ آسان است: فقط آن را به قابلمه بعدی سوپ سبزیجات خود اضافه کنید.

از مدیتیشن و مراقبه غفلت نکنید

استرس بدترین دشمن سیستم ایمنی بدن است و توانایی بدن در مبارزه با میکروب ها توسط تنش جسمی و روحی به خطر می افتد. مراقبه می تواند کمک کند. تحقیقات نشان می دهد حتی ۱۰ دقیقه مدیتیشن روزانه علائم جسمی استرس را کاهش داده و باعث افزایش ایمنی می شود.

تحرک داشته باشید

سرما باعث می شود که تمرینات غیر منظم باشد، اما داشتن فعالیت و تحرک واقعاً نتیجه خوبی خواهد داشت. یک نظریه این است که افزایش ضربان قلب باعث تسریع در گردش گلبول های سفید خون می شود. برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

توصیه های طب سنتی چینی برای حفظ سلامت در طول زمستان

برای حفظ سلامتی و انرژی در زمستان به چند تکنیک خودمراقبتی طب سنتی چینی می پردازیم.

چند ماه آخر سال اغلب مردم مشغول خرید، تزئینات، مسافرت ها و سایر فعالیت های پر انرژی هستند. با این حال اغلب احساس بیماری، اضطراب یا افسردگی می کنند. دلیل آن، طبق فلسفه تائوئیست و طب سنتی چینی، این است که برنامه هایی که در این زمان از سال انجام می شود با چرخه های طبیعی زمین هماهنگ نیستند.

کارولین کوهن، متخصص طب سوزنی، که در دانشگاه یو سان، کالج طب سنتی چینی (TCM) در سانتا مونیکا، کالیفرنیا تدریس می کند، توضیح می دهد: “ما به طور طبیعی در طول زمستان انرژی کمتری مصرف می کنیم و کالری کمتری می سوزانیم.”

فلسفه تائوئیستی تعادل جهانی را از نظر یین و یانگ (نیروهای مکمل حاکم بر جهان) مفهوم می بخشد. ویژگی های یین خنک، مرطوب، کند، زنانه و ساکت است. در حالی که یانگ برعکس آن است: گرم، خشک، سریع، مردانه، برونگرا. زمستان، فصل یین، زمانی برای ذخیره و صرفه جویی در انرژی و نگهداشتن چربی است، مانند یک کشاورز که مواد غذایی را برای ماه های سرد پیش رو ذخیره می کند.

در اکثر فرهنگ ها، مردم کوتاه ترین و تاریک ترین روزها را در داخل خانه و در کنار آتش می گذرانند و غذاهای گرم، پخته، مغذی می خورند و با خانواده خود وقت می گذرانند. ناسازگاری بین طبیعت آرام، درون گرایانه، یین و روش پرشور و هیاهوی یانگ می تواند به اختلال عاطفی فصلی، افسردگی، خستگی و سایر تظاهرات روانی کمک کند.

کوهن پیشنهاد می کند برای حفظ تعادل در طول زمستان، انرژی یانگ خود را تقویت کنید. یوگای ترمیمی، تای چی، چیگونگ و پیاده روی برای فصل یین مناسب هستند، زیرا از ذخایر انرژی شما به درستی استفاده می کنند. کوهن می گوید: “به این روشها به عنوان سرمایه گذاری در فیش حقوقی انرژی خود فکر کنید.”

خوردن غذاهای تند یانگ روش خوب دیگری برای تأمین انرژی است. سوپ های مقوی، خورش های مغذی، لوبیا، سبزیجات تفت داده شده و نوشیدنی های گرم تهیه کنید. ادویه های یانگ مانند سیر، زنجبیل، فلفل سیاه، میخک و ریحان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا اثر گرم شدن را افزایش دهید. مصرف غذاهای یین مانند سبزیجات خام، سبزیجات سالاد و نوشیدنی های سرد را به حداقل برسانید.

حفظ سلامت در طول زمستان با آساناهای یوگا

آساناها علاوه بر ایجاد احساس شگفت انگیز، تیموس (Thymus) را تحریک می کنند. امروزه مشخص شده که غده تیموس(غده ای که پشت استخوان جناغ سینه قرار دارد و وظیفه اش تولید لنفوسیت تی می باشد) عضوی مهم در سیستم ایمنی و دفاعی بدن است.

برخی از آساناهای سودمند عبارتند از ویرابادراسانا، اوتاناسانا، آدوموکها شواناسانا و هالاسانا. جهت پیشگیری از سرماخوردگی و گریپ و آنفولانزا آساناهای فوق را روزانه دوبار تمرین کنید.

گردآوری و ترجمه: گروه مترجمین پیام مهر
منبع: yogajournal.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×