چند تکنیک ساده برای آرامش

🧡 کسب آرامش سن و سال نمی شناسد و همه ی افراد در تلاشند که به آن دست یابند گرچه رسیدن به این آرامش کار راحتی نیست اما می توان تا حدودی با انجام تکنیک هایی به آن دست یافت.

در ادامه به چند تکنیک اشاره می کنیم:

خودتان را ماساژ دهید
یک خود ماساژ سریع می تواند استرس شما را یک یا دو درجه کاهش دهد. (همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.) به دیوار تکیه دهید و یک توپ تنیس را بین تیغه های شانه قرار دهید. به آرامی زانوها را خم کنید و مجدد به حالت اول برگردید و بدین ترتیب به ستون فقرات و کمر خود ماساژ دهید. برای ماساژ گردن، دستانتان را پشت سر ببرید و انگشتان تان را در هم قفل کنید و با انگشت شست حلقه های کوچک و عمیق ایجاد کنید. برای از بین بردن تنش در صورت، سعی کنید پیشانی و فک خود را با انگشتان خود بمالید.
از زیبایی گل ها بهره ببرید
گل های رنگارنگ و شکوفه های تازه، چه از فروشگاه گل تهیه کنید و چه از باغچه منزلتان، در ایجاد آرامش تاثیری فوری دارند. این ممکن است به دلیل زیبایی آنها باشد یا به این دلیل که گلها اغلب پیوندی قوی با وقایع شاد دارند. گلهایی را انتخاب کنید که از رنگ و بوی آن لذت ببرید و در جایی از خانه خود قرار دهید که اغلب آنها را ببینید.
قدرت گیاهان را دست کم نگیرید
اگر احساس تنش می کنید، زمان آن رسیده است که به نگهداری یک گیاه آپارتمانی روی بیاورید. هنگامی که از گیاهان مراقبت می کنید، احساس آرامش بیشتری نسبت به زمانی که در کامپیوتر یا تلفن خود وقت می گذرانید، خواهید داشت. گیاهان خانگی ارتباط آرام بخشی را ایجاد می کنند که به تسکین سیستم عصبی و کاهش فشار خون کمک می کنند.
در استفاده از تکنولوژی وقفه و استراحت ایجاد کنید
برقراری ارتباط با دیگران بسیار خوب است، اما تلفن های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها باعث می شوند که هرگز نتوانید به راحتی استراحت کنید. فعالیت زیاد در شبکه های اجتماعی و بیش از حد استاندارد ممکن است باعث ایجاد استرس در شما شود و این حس را به شما القاء کند مثل اینکه وقت کافی ندارید. برای استراحت و شارژ، حتی برای مدت کوتاهی از تمام وسایل ارتباطی و صفحات مجازی خود فاصله بگیرید.
چای بنوشید
برای استراحت، یک فنجان چای سیاه یا سبز میل کنید. مطالعات نشان می دهد که انجام این کار ساده و کوچک می تواند به کاهش تنش و بهبود چشم انداز شما کمک کند. به نظر می رسد بو، طعم، گرما و مواد فعال چای در این امر نقش مهمی دارند. برخی از چای های گیاهی مانند بابونه نیز می توانند به کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش کمک کنند.
دوش آب گرم بگیرید
گرمای آب به آرامی رگ های خونی شما را منبسط می کند و جریان خون را در سراسر بدن بهبود می بخشد، که به آرامش شما کمک می کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که بطور مرتب استحمام می کنند، استرس و خستگی کمتری دارند و حتی بیشتر لبخند می زنند. نکته: درست قبل از خواب استحمام کنید، بالا و پایین رفتن دمای بدن می تواند به بهبود خواب شما کمک کند.
روی آنچه بیشترین اهمیت را دارد تمرکز کنید
بعضی اوقات، برای آرامش نیازی به انجام کارهای سخت نیست. اگر احساس فشار و تنش در کارهای روزمره دارید، لیستی از مواردی را که بیشتر به آنها اهمیت می دهید، تهیه کنید. سپس، به سادگی به رویدادها و فعالیت هایی که برایشان وقت یا علاقه ای ندارید، بگویید "نه ، متشکرم". اگر عادت به رد درخواست ها ندارید، ممکن است در ابتدا این اقدام سخت باشد. اما به احتمال زیاد خواهید فهمید که می توانید در وقت اضافی و فضای ذهنی که به شما می دهد آرام شوید.
به آغوش طبیعت بروید
این یکی از سریع ترین راه ها برای رفع خستگی و احساس شادابی است. ظرف مدت کمتر از ۲۰ دقیقه در طبیعت (حتی حیاط یا پارک شهر) می تواند حواس شما از افکار منفی منحرف شود. همچنین صداهای آرام بخشی که می شنوید ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد. برای احساس آرامش بیشتر نیازی به کوهپیمایی نیست. در هر محیط بیرونی که از آن لذت می برید بنشینید یا قدم بزنید. اگر به هر دلیل چنین امکانی وجود نداشت، به عکسهایی از طبیعت که دوست دارید نگاه کنید.
استرس زدایی با موسیقی
موسیقی آرامش بخش تأثیر مستقیمی بر سیستم عصبی شما دارد. ضربان قلب و تنفس شما را کند می کند، فشار خون را کاهش می دهد و تنش عضلانی شما را برطرف می کند. هنگامی که شما باید از نظر ذهنی رها شوید، بهترین گزینه، انتخاب موسیقی مورد علاقه شماست. نمی توانید تصمیم بگیرید؟ ترانه های کلاسیک، محلی یا موسیقی جاز را انتخاب کنید. آنها ریتمی بین ۶۰ تا ۸۰ ضربه در دقیقه دارند که به آرام شدن بدن کمک می کنند.
تنفس عمیق و شکمی انجام دهید
تنفس عمیق یک تکنیک آرام سازی ساده اما قدرتمند است که با نفس‌های طولانی، آهسته و عمیق شناخته می‌شود. یادگیری این روش بسیار آسان است و می‌توان تقریبا در هر جایی آن را تمرین کرد. تنفس عمیق سنگ بنای بسیاری از دیگر اقدامات آرام سازی است. کلید تنفس عمیق این است تا آن جا که می‌توانید هوای تازه وارد ریه‌های خود کنید. در حالتی راحت دراز بکشید، از راه بینی نفس بکشید و از طریق دهان بازدم داشته باشید و هوا را با فشار زیاد بیرون بدهید. همانطور که نفس می‌کشید، سعی کنید به آرامی ذهن خود را از افکار و احساسات منفی دور کنید.
خود را با رایحه تسکین دهید
اسطوخودوس، وانیل و یاسمن چند گزینه برای ارسال پیام استراحت بر پایه بو به سیستم عصبی بدن شما هستند. چند قطره از یک روغن معطر را در یک افشانه یا یک بطری اسپری پر از آب قرار دهید. (اگر حیوانات خانگی دارید، ابتدا با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی روغن ها برای حیوانات سمی هستند.) همچنین می توانید به دنبال لوسیون ها و شمع های ساخته شده با رایحه ای باشید که دوست دارید.
با مردم ارتباط برقرار کنید
ثابت شده است که یک سیستم پشتیبانی از دوستان و خانواده به شما کمک می کند استرس را بهترکنترل کنید و روحیه خود را تقویت کنید. وقت خود را برای تماس، ارسال پیامک یا ارسال نامه الکترونیکی به شخصی که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید، اختصاص دهید. با گوش دادن به آنچه در زندگی آنها می گذرد می توانید از روزمرگی و افکار خود فاصله بگیرید.
چرت بزنید
یک خواب کوتاه ظهر می تواند به کاهش تنش و تقویت روحیه شما کمک کند. اگر غالباً شب ها کمتر از ۷ ساعت می خوابید یا انرژی شما بلافاصله بعد از ناهار کم می شود، یک چرت خوب ممکن است تنها چیزی باشد که شما نیاز دارید. مکانی آرام و تاریک برای این کار پیدا کنید و به مدت ۲۰ دقیقه چشمان خود را ببندید و چرت بزنید. این کار باعث می شود شما سرحال و هوشیارتر بشوید.
Previous slide
Next slide

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×