جسم خود را جدی بگيريد!

انسان موجودی است متشکل از سه بعد جسم، روان و روح و این سه با یکدیگر ارتباط و تعاملی دائمی دارند

در بعد جسم به عنوان نمونه معده انسان به مثابه کارخانه تأمین انرژی او است که با همکاری روده ها وظیفه هضم و جذب مواد غذایی و تأمین انرژی و مواد مورد نیاز بدن را بر عهده دارد.

از سویی ذهن یا روان انسان نیز با افکار فراوانی که در خود می پروراند مجموعه پیچیده ای از عقاید، اندیشه ها، آرزوها و نگرانیهای او را در خود جای می دهد. افکاری که هر لحظه مانند میمون از شاخه ای به شاخه دیگر می جهند. این مجموعه تفکرات بی پایان همانند گردابی است که گاه انسان را در خود فرو می کشد و غرق می کند.

بسیاری از افراد در پی مشکلات روزمره تنش حاصل از پریشانی خاطر را با خود به منزل می برند و شب هنگام در به خواب رفتن با مشکل رو به رو می شوند. ناهنجاری خواب شب باعث می شود که این افراد  صبحگاه احساس شادابی و سرزندگی نداشته باشند. نکته مهم این است که این دسته از افراد در آن روز از اجابت مزاج خود نیز رضایت ندارند.

اما افرادی از این دست اغلب این علایم بسیار مهم را نا دیده می گیرند و به زندگی روزمره خود ادامه می دهند و روز بعد نیز نمی توانند از تنش ناشی از افکار ناخوشایند رها شوند. به ناچار این تفکرات ناسالم در لایه های عمقی تر ذهن و روان آنان جایگزین می شوند. گاه حتی ضمیر خود آگاه نیز از مشکل خبر ندارد اما مسئله در اعماق ذهن به صورت حل نشده باقی می ماند. جالب آن است که در چنین شرایطی ناهنجاری اجابت مزاج نیز پیشرفت می کند و به یبوست مزمن تبدیل می شود.

اگر خوب فکر کنید، در می یابید که در تمام این مدت بدن شما می کوشیده با ایجاد علایمی مانند سوء هاضمه در مورد آثار مخرب ناشی از تنش روانی به شما هشدار دهد. اما شما بی توجه به این هشدار به کارهای قبلی خود ادامه می دهید و در عوض به استفاده از قرصهای ملین روی می آورید. بر اثر مصرف ملین مشکل اجابت مزاج تا حدودی بر طرف می شود اما به مجرد قطع مصرف دارو علایم باز خواهند گشت.

اگر چند هفته این علایم هشدار دهنده را نادیده بگیرید اوضاع وخیم تر می شود و تعادل طبیعی بدن بر هم می خورد. بر هم خوردن تعادل طبیعی بدن با علایمی مانند افزایش وزن، پیدایش عفونتهای پوستی، انباشته شدن سموم مختلف و افزایش ترشح اسید معده، نفخ و پیچش شکم، احساس سنگینی و سردردهای میگرنی خود را آشکار می کند.

اگر این ناراحتیها را به صورت علامتی درمان کنید و مثلاً برای درمان سردرد از مسکن یا  برای درمان عفونتهای پوستی از پمادهای جلدی یا برای کاهش اسید معده از شربت معده یا برای درمان یبوست از ملین استفاه کنید، میزان تجمع سموم در بدن افزایش می یابد و نظم و تعادل طبیعی جسم بیش از پیش مختل خواهد شد. اگر پیدایش ناهنجاری در تعادل طبیعی بدن خود را نادیده بگیریم، بیماریهای گوناگون مانند مرض قند، بیماریهای قلبی، چاقی، مشکلات پوستی، واریس و … بروز خواهند کرد.

پس چه باید کرد؟

کنترل سلامت بدن خود را دست گیرید. آزاد و مستقل باشید. همه ما انسانها استقلال و آزادی را دوست داریم اما زمانی که نوبت به جسم خودمان می رسد همواره ترجیح می دهیم به کمک از خارج وابسته باشیم. رعایت اصول پیشگیری برای حفظ سلامتی راهی است که می توان از طریق آن استقلال واقعی را تجربه کرد. همواره این شعار را به یاد داشته باشید:

سم زدایی کن و هشیار باش

سم زدایی:

می بایست از اهمیت، کاربرد و روشهای گوناگون سم زدایی Detoxification آگاهی داشته باشیم. این روشها در یوگا پاک سازی Kriya نامیده می شود. زندگی روزمره انسانهای امروزی به گونه ای است که احتمال انباشت سموم مختلف در بدن آنان را با روندی سر سام آور افزایش می دهد. سم زدایی عوامل بیماری زا را از بدن دور می کند و توان مقاومت جسم در برابر حملات بیرونی را افزایش می دهد. با این کار می توان در همان مراحل ابتدایی از پیدایش بیماری پیشگیری کرد. کاربرد روشهای پاک سازی همچنین اعتماد به نفس انسان را نیز افزایش می دهد. در دست داشتن کنترل سلامتی خود  به ما اعتماد به نفس می بخشد. بسیاری از روشهای پاکسازی و سم زدایی را می توان به سادگی آموخت و در آنها مهارت یافت.

هشیار باش:

به موازات اجرای مراحل پاک سازی می بایست برای کند کردن روند انباشت سموم در بدن خود نیز چاره ای بیندیشیم. به این منظور لازم است عادت کنیم که هشیار باشیم. هشیاری واژه ای به ظاهر بسیار ساده اما سنگ بنای تمام تعالیم یوگا است. اگر به هشیار بودن در لحظه عادت کنید، در روند سلامتی و رفاه خود بهبود چشمگیری تجربه خواهید کرد.

 هشیاری پیش درآمد مراقبه یا مدیتیشن است. می بایست نسبت به هر لحظه از زندگی یا هر حرکتی که انجام می دهیم، آگاهی کامل داشته باشیم. هشیاری در واقع به معنی حضور کامل در کاری است که هم اینک سرگرم انجام دادن آن هستیم بدون آن که افکار دیگر مزاحم کار ما شوند. اجرای هر کار در کمال هشیاری کیفیت آن را چند برابر خواهد کرد.

اگر در کمال هشیاری با علایم هشدار دهنده بدن خود رو به رو شویم، هرگز بیماری را تجربه نخواهیم کرد. به این ترتیب خواهیم توانست بر تضادها و غوغای درونی و نیز آشفتگیهای ذهنی خود غلبه و راحت تر تصمیم گیری کنیم. درچنین شرایطی زندگی برای ما آسان تر می شود و به طور خودکار میزان انباشت سموم مختلف در بدن نیز کاهش می یابد. یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در انباشت مواد سمی در بدن انسان تنشهای روانی و منفی نگری است.

شما نیز می توانید از همین امروز با رعایت موارد بالا گام به گام به بهره مندی از سلامت جسمی و روانی که زمینه ساز رشد روحی است، نزدیک تر شوید.

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×