منطقه آسایش (Comfort Zone) و نقش آن در رشد و پیشرفت

هر یک از ما “منطقه آسایش” خود را داریم که بیش از یک مکان واقعی، یک ساختار روانشناختی / عاطفی / رفتاری است که روال زندگی روزمره ما را مشخص می کند.

قرار گرفتن در منطقه راحتی به معنای آشنایی، ایمنی و امنیت است. درون منطقه آسایش لذت و نتایج مورد انتظار را پیدا می کنیم. مناطق راحت که ما در آنها ساکن هستیم، منحصراً متعلق به ما و توسط ما طراحی و پذیرفته شده اند و الگوی وجودی ما را توصیف کرده و کمک می کنند تا عاری از اضطراب و نگرانی محفوظ بمانیم .

ما مناطق راحتی زیادی داریم که درجه بندی دارند. کنار آمدن با همه نقش هایی که باید در کار و زندگی داشته باشیم و همه موقعیت هایی که در آن قرار داریم، اشاراتی به مناطق آسایش ماست.

اندازه منطقه آسایش توسط دو چیز تعیین می شود: تجربه گذشته در نقش یا موقعیت و اعتماد به نفس ما در آن زمان. بنابراین من و شما بسته به تجربه، صلاحیت و اعتماد به نفس، مناطق آسایش و امن بسیاری در اندازه های مختلف داریم. منطقه راحتی را دوست داریم چون جایی است که خطری وجود ندارد.

گرچه منطقه راحت عالی است، اما اگر می خواهیم رشد کنیم لازم است گاهی از آن خارج شویم. قدم زدن به سمت ناشناخته ها می تواند ما را به یادگیری مهارت های جدید، ملاقات با افراد جدید، توسعه مهارت های موجود و کشف علایق جدید سوق دهد و منجر به خودسازی و تجربه های به یاد ماندنی شود.

بیرون رفتن از منطقه آسایش، تمرینی است که برای رشد و اعتماد بنفس ما خوب است و بعنوان یک چالش جدید، ظرفیت تحول و رشد ایجاد می کند. برای گسترش این منطقه، برداشتن یک قدم به خارج ازین محدوده نیاز است.

تاثیر خروج از منطقه امن بر روی سلامت مغز

علم اعصاب به ما می گوید که یادگیری ها و اقدامات جدید برای مغز ما مفید است و باعث انعطاف پذیری عصبی ما می شود. وقتی کار جدیدی را انجام می دهیم مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کنیم و مغز ما فعال تر و هوشیارتر می شود. این یادگیری ها برای مغز به عنوان ورزش است.

ذهن را به عنوان عضله ای در نظر بگیرید که به طور طبیعی با گذشت زمان تحلیل می رود مگر اینکه آگاهانه روی آن کار شود.

هر از گاهی خارج شدن از منطقه آرامش، مهارت های ذهنی را به چالش می کشد. افراد فعال ذهنی، دائماً شبکه های متراکمی از ارتباطات بین سلول های مغزی خود ایجاد می کنند که دانشمندان آن را “ذخیره شناختی” می نامند. ادامه یادگیری های جدید باعث ایجاد و حفظ این ارتباطات می شود. کارهای چالش برانگیز ذهنی بیشترین تأثیر را در سلامت مغز دارند. بنابراین در برابر تجربیات جدید، مقاومت نکنید.

منطقه آسایش (Comfort Zone) و نقش آن در رشد و پیشرفت

عادات همیشگی را ترک کنید

ممکن است بگویید منطقه امن کشش بسیار زیادی دارد که فرار از آن دشوار است. بنابراین داشتن یک جاذبه مشابه که از جایی دیگر نشات می گیرد، می تواند کمک کند تا از مدار فعلی خارج و به مدار جدید وارد شوید.

یکی از پارادوکس های زندگی این است که زندگی همان اتفاقی است که شما انتخاب می کنید، با برنامه یا بدون آن! می توانید وضعیت موجود را حفظ کنید و اصلاً برنامه ریزی نکنید. این یک انتخاب است! فقط کافی است تصمیم بگیرید زندگی پرمشغله همیشگی را سپری کنید یا به احساس “باید یک راه بهتر وجود داشته باشد” فکر کنید و برای برنامه ریزی، تأمل و در نظر گرفتن مسیر خود، زمان صرف کنید.

در خارج از منطقه راحتی محدوده ای است که شامل هیجان، ماجراجویی، توسعه، رشد، تنش، اضطراب و خطر است. اکثرا ما این منطقه را دوست نداریم، اما ثابت شده رشد واقعی در پایان منطقه راحتی و آسایش آغاز می شود.

متأسفانه، بسیاری از افراد از سختی پرهیز می کنند و برای جلوگیری از ناراحتی هر کاری بتوانند انجام می دهند. این شاید بزرگترین عامل محدود کننده برای اکثر افراد باشد و به همین دلیل است که نمی توانند عادت های خود را تغییر دهند.

راحتی جنبه های منفی دارد و می تواند منجر به خستگی، نارضایتی و کسالت شود. می توانید راحت و راکد باشید یا فعال و پویا. اگر میخواهید رشد کنید، دومی را انتخاب کنید. ترک عادات، امتحان راه های جدید، خطر کردن، ایجاد ارتباطات جدید یا قرار گرفتن در موقعیتی کاملاً جدید، آسان نخواهد بود، اما ارزشش را دارد.

دکتر الیزابت لومباردو، روانشناس و نویسنده کتاب “بهتر از کامل”، می گوید: افرادی که به طور منظم به دنبال تجربیات تازه هستند، خلاق تر و از نظر عاطفی مقاوم تر از افرادی هستند که در یک برنامه معمول گیر کرده اند.

او می گوید: “شکستن قالب خود، می تواند شما را قوی تر و اعتماد به نفس تان را تقویت کند تا در زندگی حرفه ای و شخصی خود به سطوح بالاتر برسید.”

محدوده منطقه امن اغلب از طریق ناراحتی گسترش می یابند

سختی، کاتالیزور رشد و پیشرفت است که باعث می شود به دنبال راه جدیدی باشید و شما را مجبور به تغییر و انطباق می کند. راز موفقیت در همان چیزی است که از آن اجتناب می کنید.  

وقتی به چالش کشیده می شوید، از شما خواسته می شود بیش از آنچه هستید، باشید. این به معنای ایجاد چشم اندازهای جدید، کسب مهارت های جدید و عبور از مرزها است. به عبارت دیگر، شما باید درک خود را گسترش دهید تا بتوانید از موانع پیش رو عبور کنید.

سختی می تواند کلید لذت بخشی باشد که قفل ها  را برای شما باز می کند. می توانید اهمال کاری را شکست دهید، عادت جدیدی را شروع کنید، زبان جدیدی یاد بگیرید، چیزهای جدیدی را کشف کنید، روی صحنه صحبت کنید و حتی سبک زندگی مینیمالیستی را بپذیرید.

این وظایف ممکن است در ابتدا “دردناک” به نظر برسند، اما به تبحری دست خواهید یافت که می تواند نتیجه نهایی را تحت تأثیر قرار دهد و این فقط شروع خواهد بود.

تکرار، مرزهای راحتی شما را گسترش می دهد. اگر درچالش ها به اندازه کافی تمرین کنید، منطقه راحتی شما گسترش می یابد سپس می توانید بر حباب شخصی خود مسلط شوید. بیاد آورید، چند مورد در قدیم برای شما ناخوشایند بود که اکنون بدون مشکل قبول کرده اید؟

با ترسی که شما را از داشتن زندگی بهتر باز داشته است مقابله کنید. ذهن شما راهی برای برخاستن دارد. آن را به چالش بکشید و کشف کنید تا به شما پاداش دهد. برای رشد، باید سختی را در آغوش بگیرید. تغییر، ناخوشایند و شاید ترسناک باشد اما جرات و ریسک پذیری می تواند شما را بیش از آنچه تصور می کنید کمک کند.

چالش های خود را محدود نکنید. محدودیت های خود را به چالش بکشید

بیشتر کارها تا زمان انجام آنها غیرممکن به نظر می رسند. به خود اجازه دهید فراتر از معمول فکر و عمل کنید. چالش ها و سختی ها در زندگی اجتناب ناپذیر است اما شکست دادن آنها اختیاری است.

با ناراحتی مبارزه نکنید. کمی فشار برای حباب امن شما دقیقاً همان چیزی است که شما برای رشد و رسیدن به پتانسیل بیشتر، نیاز دارید. زندگی بهتر، تعادل راحتی و ماجراجویی است. رویای خود را هر روز زندگی کنید.

موفقیت مکرر در خارج از منطقه راحتی اعتماد به نفس را افزایش می دهد. هرچه تجربه را افزایش می دهید، اعتماد به نفس نیز افزایش می یابد و این تجربیات جدید بخشی از منطقه راحتی بزرگتر شما می شوند.

هر از گاهی، باید اهداف جدید انتخاب کنید یا خواسته های قبلی را دوباره ارزیابی کرده و قدم بردارید. این روند فقط درصورتی متوقف می شود که تصمیم بگیرید دیگر نمی خواهید جلوتر بروید یا می خواهید در مسیر اهداف خود وقفه ای ایجاد کنید.

منطقه آسایش (Comfort Zone) و نقش آن در رشد و پیشرفت
چرا ترک منطقه آسایش سخت است؟

اصلی ترین مانع ما در ترک منطقه آسایش ترس از شکست خوردن و یا صدمه دیدن است. خارج از آنچه آشنا است، ناشناخته ها با عواقبی است که ممکن است دوست نداشته باشیم. این تفکر باعث افزایش تنش و اضطراب می شود. انسان ها برای تشویق به ترک منطقه راحتی خود، به انگیزه بیشتر از منطق نیاز دارند.

اگر تمام کاری که انجام می دهید این است که در پیله کوچک، گرم و دنج خود بپیچید، ممکن است تجربیات، چالش ها و موفقیت های زیادی را از دست بدهید و در ایجاد تغییر و رشد دچار مشکل شوید.

وقتی افراد می توانند ساختاری آگاهانه و معنادار برای احاطه بر وقایع زندگی خود پیدا کنند، می توانند مسئولیت بیشتری را بپذیرند و احساس گمشدگی کمتری داشته باشند. به عبارت دیگر تصمیمات شما زندگی شما را معنا می بخشد.

شکست معنا ندارد

زندگی واقعی شما فراتر از حباب افکار، احساسات و اعتقادات شخصی شماست. زندگی واقعی شما مجموع کل تجربیات شماست، نه فقط تجربه ای که با آن راحت هستید. به چالش کشیدن خود، شما را به سمت استفاده از ذخیره شخصی دانش و منابع دست نخورده سوق می دهد.

برای حصول مقصود به جای اینکه به “تصویر بزرگ” فکر کنید، یا یک جهش عظیم انجام دهید، قدم های کوچک بردارید. پذیرفتن دشواری های کوچک خوب است. تغییرات کوچکی که شما را از زندگی روزمره و آشنا خارج کند، ریسک کردن، صرف نظر از نتیجه آن، تجربه های رشد است.

پس از آنکه دشواری هموار شد، زمان آن فرا رسیده است که دوباره چالش جدیدی انتخاب کنید. هر بار که چیز جدیدی را امتحان می کنید در حال یادگیری هستید و مهارت های زندگی و خودشناسی خود را گسترش می دهید. با انجام این کار، وسعت منطقه امن خود را نیز بیشتر می کنید.

واقعاً چیزی به نام “شکست” وجود ندارد. در واقع “FAIL” به معنای “اولین تلاش در یادگیری” است.  

النور روزولت می گفت: “هر روز یک کار انجام دهید که شما را بترساند”. النور رهبري بود كه براي حقوق كارگران، زنان، كودكان، مستضعفان و فقرا تبليغ مي كرد. تصور می کنم که النور در نقش بانوی اول رئیس جمهور ایالات متحده، فرصت های زیادی برای انجام کارهایی داشت که او را ترساند و همانطور که برای همه ما وجود دارد، جذابیت انتخاب گزینه “امن” بسیار زیاد بود. او با انجام هر روز “یک کار ترسناک” نتایج چشمگیری را به دست آورد و میراثی قدرتمند از خود برجای گذاشت.

با خودتان تکرار کنید: “برای تجربه ها و یادگیری های جدید هرگز دیر نیست. من در خودم توانایی ایجاد تغییرات بزرگ را دارم”.

توجه داشته باشید:  هدف از زندگی این نیست که آن را ایمن بازی کنید. هدف زندگی رشد است نه راحتی.  

گردآوری و تنظیم: گروه مترجمین پیام مهر
منابع:
alustforlife.com
psychologytoday.com
lifeunsettled.com
medium.com

✅ کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به نشر، تکثیر و بهره برداری از محتوای وب سایت یوگا پیام مهر در اختیار صاحب آن قرار دارد. کسانی که مایل به استفاده از مطالب مندرج در این سایت هستند، باید منبع و آدرس اینترنتی آن را به صورت صریح و واضح ذکر کنند.

×

وقت بخیر 🧘

×